چشم امید عربستان به شورای همکاری خلیج فارس پس از ترامپ

قاسم محب علی در ارزیابی خود از توافق نهایی با نظارت کویت و آمریکا به منظور حل اختلافات بین قطر با سایر اعضا در شورای همکاری خلیج فارس گفت: عربستان بعد از شکست ترامپ احساس می کند نمی تواند سیاست‌های گذشته‌اش را با شدت قبلی ادامه دهد، بنابراین تلاش می‌کند خودش را با وضعیت جدید تطبیق دهد.

وی افزود : اختلافات با قطر یکی از این موارد بوده است که باعث شده بود شورای همکاری خلیج فارس دو تکه ‌شود، در نتیجه تا زمانی که ترامپ در قدرت بود با پشتیبانی او نیازی به شورای همکاری خلیج فارس نداشت.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: از طرفی ائتلافی که در جنگ یمن درست شده بود دیگر کارکرد ندارد زیرا بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که از آن حمایت نمی کند و حتی اطاعات لجستیکی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد.

مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه ادامه داد: مساله حقوق بشر در عربستان از دیگر موضوعاتی است که می تواند پرنده خاشقجی را دوباره زنده کند در نتیجه عربستان برای این که موقعیت خودش را بهبود دهد سعی دارد تا در سیاست هایش تغییر دهد که مساله حل اختلاف با قطر کم هزینه‌ترین تغییر در سیاست‌ها است که می‌تواند تا حدودی روابط را آرام‌تر کند.

محب علی با اشاره به نقش کویت در این مساله گفت: کویت در حل پیشبرد سیاست‌های عربستان نقش دارد و برخلاف امارات و بحرین سعی می کند میان عربستان و قطر میانجی‌گری کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌های عربستان نگاه به آینده و تغییر سیاست آمریکا در قبال موضوعاتی مانند برجام است و یکی از ابزارهای عربستان در قبال ایران مساله شورای همکاری خلیج فارس است. موقعی که عربستان امارات و بحرین را در محاصره خود درآورد، تنها مفر ایران بود بنابراین قصد دارد شورای همکاری خلیج فارس را پشت سر خود داشته باشد.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد : با توجه به این شرایط ایران باید سیاست هایش را در قبال تحولات آمریکا و منطقه به گونه ای تنظیم کند تا متناسب با شرایط زمانی و مکانی از فرصت های منطقه، اروپا و.... استفاده کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.