این علامت جدید کرونا را جدی بگیرید

ما هر روز مطالب جدیدی درباره تاثیر ویروس کرونا بر سلامت‌مان می‌فهمیم. اخیراً دریافته‌ایم که ویروس کرونا می‌تواند در طولانی‌مدت بر قلب و ریه‌های ما تاثیر بگذارد و عفونت ناشی از آن تا ماه‌ها ادامه یابد.

بنابر گزارش «The Conversation»، به ‌تازگی گزارش‌هایی تهیه شده که نشان می‌دهد بیماری کووید-۱۹ با شنوایی افراد در ارتباط است و علائمی چون سرگیجه، گیجی و کاهش شنوایی داشته است. مطالعات اخیر حاکی از آن بود که این بیماری همه‌گیر وزوز گوش را در بسیاری از افرادی که قبلاً دچار این مشکل بوده‌اند تشدید کرده است.

وزوز گوش

وزوز گوش با شنیدن صداهای ناخواسته‌ای مانند صدای زنگ در گوش تشخیص داده می‌شود. این بیماری یکی از بیماری‌های مزمن است که احتمال وقوع آن بالاست و ۱۲ تا ۳۰ درصد از جمعیت بزرگسال جهان با این مشکل رو‌به‌رو هستند. وزوز گوش در همه گروه‌های سنی دیده می‌شود، اما بیشتر افراد بزرگسال از آن شکایت می‌کنند. عوامل متعددی چون کاهش شنوایی، عفونت گوش، قرار گرفتن در معرض سروصدای بلند و صدمه به سر در ایجاد وزوز گوش نقش دارند. همچنین ممکن است این بیماری با شنیدن صداهای خاص، کم‌خوابی، آلرژی یا عفونت بدتر هم بشود.

در مطالعه‌ای که روی سه هزار و ۱۰۳ نفر فرد مبتلا به وزوز گوش از ۴۸ کشور دنیا انجام شد روشن شد که تقریباً نیمی از آنها از کشور آمریکا و کانادا بودند. این نظرسنجی در مورد کسانی بود که پیش از این نیز مشکل وزوز گوش داشتند؛ اما هفت نفر از پاسخ‌دهندگان گزارش کردند که ابتلا به کووید-۱۹ منجر به وزوز گوش‌شان شده و چهار نفر گفتند که بر اثر این ویروس کاهش شنوایی پیدا کرده‌اند. این علائم به رغم بهبود افراد هنوز هم باقی مانده بود. سایر مطالعات نیز صحت این اطلاعات را تایید کرده‌اند.

از بین افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند ۲۳۷ نفر علائم کووید-۱۹ را داشتند و جواب آزمایش ۲۶ نفر از آنها مثبت بوده است. همچنین ۴۰ درصد از افراد اذعان کردند که به خاطر ابتلا به کرونا، وزوز گوش‌شان شدیدتر شده است. کسانی که برای کاهش علائم ویروس کرونا از داروهایی چون پاراستامول (paracetamol) یا تاینول (tyenol) استفاده کردند افزایش قابل توجهی در وزوز گوش خود احساس می‌کردند. برخی از داروها مثل آسپرین و بعضی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها نیز آثار سوئی بر شنوایی افراد و وزوز گوش آنها دارند.

گوش

از میان پاسخ‌دهندگانی که به کووید-۱۹ مبتلا نبودند ۶۷ درصد گزارش کردند که وزوز گوش در طی همه‌گیری تغییری نکرده، ۳۲ درصد اعلام کردند که بدتر شده و یک درصد نیز بهبود یافته‌اند. زنان و افراد بالغ (زیر ۵۰ سال) مبتلا به وزوز گوش اظهار کردند که در دوران شیوع ویروس کرونا وزوز گوش‌شان آزاردهنده‌تر شده است.

پاسخ‌دهندگان در این گروه‌ها بیان کردند که این تغییرات ممکن است تا حدی ناشی از تغییر در مسئولیت‌های خانه و مراقبت از کودکان باشد. این مشکل ممکن است با قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد (مثل اسباب‌بازی‌های پرسروصدا) یا بالا رفتن سطحی از استرس همراه باشد که اغلب موجب تشدید وزوز گوش می‌شود.

سایر عواملی که منجر به بدتر شدن وزوز گوش افراد شرکت‌کننده در طی همه‌گیری شده نگرانی‌ از به خطر افتادن سلامت، رعایت فاصله اجتماعی، تغییر سبک زندگی و کاهش سطح ورزش بود. پاسخ‌دهندگان گزارش کردند که این همه‌گیری انجام فعالیت‌هایی را که باعث حواس پرتی آنها از وزوز گوش می‌شود دشوار کرد. تنها بودن و خواب ناکافی وزوز گوش افراد را بیشتر می‌کند.

با توجه به افزایش تعداد گزارش‌هایی که از کاهش شنوایی بر اثر کووید-۱۹ تهیه شده، نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه احساس می‌شود. کووید-۱۹ ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در قسمت‌هایی از سیستم شنوایی ‌شود. بیماری‌های ویروسی مثل سرخجه، سرخک و اوریون نیز بر سیستم شنوایی یا تعادل افراد تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین اثبات ارتباط بین کووید-۱۹ و کاهش شنوایی و وزوز گوش تحقیقات بیشتری می‌طلبد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.