برجام تعهد یک‌طرفه نیست؛ اسرائیل پاسخگو شود

حیدر علی بلوجی در نشست کمیته یکم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاسخ به برخی ادعاهای مطرح شده از سوی انگلیس و فرانسه درباره برنامه موشکی ایران این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ایران بر اساس قوانین بین‌المللی، توانایی ساخت موشک دفاعی داخلی را برای جلوگیری از هر گونه تهدید علیه خود ایجاد کرده است.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با توجه به برجام، باید تاکید کنم که این توافقنامه یک تعهد یک طرفه نیست که فقط توسط ایران پذیرفته شده باشد، بلکه تعهدات فردی را نسبت به سایر شرکت کنندگان آن از جمله سه کشور اروپایی مشخص می‌کند.

بلوجی تاکید کرد: ما معتقدیم که آنها باید به جای فشار آوردن بر ایران، تعهدات خود را اجرا و همچنین از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام ایالات متحده و از اعمال مجازاتهای غیرقانونی حداکثری علیه ایران جلوگیری کنند.

اسرائیل پاسخگو شود

وی همچنین با رد ادعاهای نماینده صهیونیستی در سازمان ملل متحد، اظهار کرد: اسرائیل موجودیتی است که همچنان علیه فلسطینیان تحت سلطه خود و سرزمین‌های اشغالی فلسطین تبعیض ساختاری اعمال می‌کند.

رایزن جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: نیروهای اسرائیلی فلسطینی‌ها را می‌کشند حتی بدون اینکه تهدیدی برای اسرائیلی‌ها باشد. اسرائیل نتوانست از پاسخگویی و جبران خسارت به قربانیان چنین نقض شدید قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر اطمینان دهد، بنابراین فلسطینیان را به مجازات جمعی و تعمیق بحران انسانی در آنجا هدف قرار می‌دهد.

بلوجی خاطرنشان کرد: اسرائیل همچنان از طریق ایست‌های بازرسی و موانع آزادی، آزادی حرکت فلسطینیان را در سرزمین‌های اشغالی محدود می‌کند. مقامات اسرائیلی هزاران فلسطینی را به طور غیرقانونی بازداشت کردند و صدها نفر را در بازداشت دولتی قرار دادند.

وی با اشاره به شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها با زندانیان از جمله کودکان توسط رژیم صهیونیستی، گفت: اسرائیل همچنان با تخریب خانه‌ها، فلسطینیان را آواره می‌کند. مقامات از طیف وسیعی از اقدامات برای هدف قرار دادن مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و سایر افرادی منتقد به ادامه اشغال فلسطین و سایر کشورهای همسایه، استفاده کردند.

نماینده ایران در کمیته خلع سلاح مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: در مورد حقوق بشر، فقط در مدت یک سال در شورای حقوق بشر سازمان ملل، اسرائیل مورد توجه ۷۰ درصد تقریبا ۵۰ قطعنامه محکومیت شورا قرار گرفته است، ۶۰ درصد از ۱۰ مورد جلسات ویژه شورا و ۱۰۰ درصد از پنج ماموریت تحقیق و تفحص شورای حقوق بشر به این رژیم تعلق دارد.

بلوجی به روند فزاینده مقایسه بین رژیم صهیونیستی با رژیم آپارتاید یا نازی ادامه داد: اسرائیل دارنده انواع سلاح‌های کشتار جمعی است. ظرفیت‌های هسته‌ای آن در موارد مختلف مطرح شده است. در سال ۲۰۰۶، نخست وزیر اسرائیل اعتراف کرد که اسرائیل سلاح هسته‌ای دارد.

وی یادآور شد: وقتی نخست وزیر این کشور در سال ۲۰۱۸ ایران را به نابودی هسته‌ای تهدید کرد، این مورد دیگری است که به دلایل واضح باید جامعه بین‌المللی با آن مقابله کند.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اسرائیل از قابلیت‌های جنگ شیمیایی اعلام نشده و یک برنامه جنگ بیولوژیک تهاجمی برخوردار است، گرچه همچنان با رد همه تماس‌های بی‌المللی برای کنار گذاشتن گزینه تسلیحات کشتار جمعی و پایبندی به قوانینی که کشورهای مسئول به رسمیت شناخته و اجرا می کنند، این توانایی‌ها را انکار می کند.

بلوجی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با تولید انبوه کلاهک هسته‌ای از قابلیت سلاح اتمی عملیاتی برخوردار است، گفت: بنابراین، اسرائیل باید چوپان دروغگو بودن در مورد عدم اشاعه یا عدم رعایت قوانین را متوقف کند و از دروغگویی و اتهام‌زنی به سایر کشورها دست بردارد.

وی تاکید کرد: اسرائیل خود ناقض شماره یک حقوق بین‌الملل در زمینه حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی و همه ابزارهای خلع سلاح است. به طور خاص این رژیم باید به پیمان‌های منع استفاده از سلاح کشتار جمعی، منع گسترش سلاح اتمی، منع استفاده تسلیحات شیمیایی و بیولوژی بپیوندد و تمام زرادخانه‌های کشتار جمعی خود را نابود سازد.

نماینده ایران در کمیته یکم مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصریح کرد: جامعه بین‌الملل باید رژیم اسرائیل را وادار کند که هرگونه بهانه را برای پیوستن به مذاکرات ایجاد خاورمیانه عاری از همه سلاح‌های کشتار جمعی تحت سازمان ملل متحد کنار بگذارد و در بحث‌ها و کنفرانس آن شرکت کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.