تغذیه مناسب برای کنکوری‌ها چیست؟

سید ضیاء الدین مظهری، متخصص تغذیه، درخصوص تغذیه مناسب برای ایام کنکور اظهار داشت: ویتامین E را در اکسیژن رسانی به مغز و خنثی سازی رادیکال‌های آزاد مهاجم به مغز و اعصاب موثر است و از این رو استفاده از جوانه گندم و افزودن آن به سالاد، ماست و یا سوپ و خوراکی‌های مختلف توصیه می‌شود.

وی، با اشاره به این که سلنیوم از مواد معدنی ضد سرطان و خنثی کننده است و آثار سمی فلزات سنگین توضیح داد: این دو فلز از طریق هوای تنفسی، آب آشامیدنی، سبزی و انواع میوه وارد چرخه تغذیه‌ای بشر شده که تجمع آن آثار سویی را بر عملکرد مغز و اعصاب می‌گذارد.

مظهری، خاطرنشان کرد: سرب حتی به میزان ناچیز عامل اختلال در امر یادگیری، ایجاد بیش فعالی و کاهش بهره هوشی است و جیوه هم به علت تمایل خاص به بافت مغز عامل مهمی در بروز افسردگی، خستگی، سردرد، فراموشی واختلال در تمرکز به شمار می‌رود.

این متخصص تغذیه، جوانه گندم، محصولات تهیه شده از غلات کامل به ویژه نان‌های تهیه شده از گندم و جو و حبوباتی نظیر لوبیا، نخود، عدس، ماش و منابع حیوانی نظیر ساردین، ماهی تن، زرده تخم مرغ، جگر حیوانات جوان، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و گوجه فرنگی را حاوی سلنیوم دانست و یادآور شد: سلنیوم از طریق اتصال به فلزات سنگین سرب و جیوه و فلزات سمی نظیر آرسنیک و کادمیم این فلزات را از بدن دفع می‌کند.

وی، گروه ویتامین‌های B را در افزایش یادگیری موثر دانست و افزود: گنجانیدن مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها در تغذیه روزمره به علت نقش آن در کاهش عصبانیت، پیشگیری و درمان افسردگی، خستگی توصیه می‌شود.

مظهری گفت: جگر، گوشت گوساله، ماهی، مرغ، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، جوانه گندم، حبوبات، غلات، شیر و لبنیات، گوجه فرهنگی، کاهو، هویج، قارچ، انواع میوه مختلف و دانه‌ها و مغز‌های روغنی از دیگر منابع ویتامین بی هستند.

مظهری، به دانش آموزان و داوطلبان کنکور توصیه کرد: کاهش مصرف همبرگر، سوسیس، کالباس، کله پاچه و مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع نشده دارای فرم ترانس را از وعده غذایی خود حذف کنند، و استفاده مناسب از مصرف غذا‌های حاوی امگا ۳ نظیر ماهی، روغن‌های سویا، کنجد، تخم کتان یا بذرک و گردو را در دستور کار خود قرار دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.