هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پرداخت وام‌های ودیعه مسکن به عنوان راهکار خانه‌دار شدن کارگران اظهار کرد: هر مقدار وامی که به اسم ودیعه مسکن تصویب کنیم حتی اگر ۲۰۰ میلیون تومان هم باشد کمکی به خانه دار شدن کارگران نمی کند و تجربه سال‌های گذشته نشان داده که هزینه جلوتر از درآمد است و قبل از اینکه وام مسکن به جامعه تزریق شود حاشیه تورم آن ایجاد شده است؛ لذا مبلغ وام ودیعه مسکن در بحث خرید خانه به چشم نمی‌آید.

وی ادامه داد: اگر به دنبال خانه‌دار کردن کارگران هستیم تنها یک راه وجود دارد و پیشنهاد ما تهیه زمین رایگان و ارزان قیمت با اقساط بلند مدت است که تنها مختص کارگران باشد و ساخت منازل مسکونی توسط تعاونی‌های مسکن کارگری صورت گیرد و سند خانه‌ها هم انتهای کار زده شود تا دست دلالان بازار نیفتد.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه دادن وام های ۳۰ میلیون تومانی مسکن کمکی به صاحبخانه شدن قشر کارگر نمی کند، اظهار کرد: با وام ۲۵ میلیون تومان و ۳۰ میلیون تومان نمی توان خانه ساخت و برای ساخت خانه از طریق تعاونی ها هم دست‌کم ۱۵۰ میلیون تومان وام نیاز است؛ لذا تنها راه خانه دار شدن کارگران حمایت فوق العاده و ویژه و خارج از دستورالعمل است و باید زمین رایگان اختصاص داده شود.

این مقام مسئول کارگری افزود: در بندی از قانون کار داریم که کارفرما موظف است منازل مجاور کارگاه را برای نیروهای کار پیش بینی کند یا اینکه با تعاونی های مسکن برای احداث واحدهای مسکونی کارگری همکاری کند و این ظرفیتی است که در قانون کار پیش بینی شده است.

ابوی با اشاره به تفاهم نامه اخیر اتاق تعاون ایران و وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: به موجب این تفاهم نامه ساخت واحدهای مسکونی در جوار شهرک های صنعتی آغاز خواهد شد تا کارگران دغدغه تامین مسکن را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه در بحث اختصاص زمین برای ساخت واحدهای مسکونی مشکلی نداریم، گفت: بر اساس طرح اقدام ملی مسکن باید بیش از ۲۵۰ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن آزادسازی شود. در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌ها دارای زمین هستند و در حاشیه شهرها نیز زمینهای بلا استفاده وجود دارد، بخشی از زمین ها نیز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است که کشت و کار در آنها انجام نمی شود.

به گزارش ایسنا، به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون ایران، ساماندهی ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن و مشارکت بخش تعاون در احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده با تعامل و همکاری اتاق تعاون ایران، منازل کارگری در جوار شهرک‌های صنعتی ساخته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.