منصوره تقاء، با عنوان این مطلب که روزه داران باید وعده سحری را جدی بگیرند، گفت: از مواد پروتئینی در وعده سحری استفاده کنید تا دیرتر گرسنه شوید و همچنین از موادی که آب را در بدن نگه می‌دارند مانند تخم شربتی (در آب ریخته شود و مدتی بعد مصرف شود)، کاهو، خیار و سبزی نیز استفاده کنید.

وی اظهار داشت: وقتی افطار شد روزه خود را با مصرف مواد شیرین مانند خرما و آب گرم و کمی غذای سبک باز کنید. ضمن اینکه، وعده شام را با تأخیر میل نمائید تا معده به صورت ناگهانی و سریع پر نشود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: در فاصله افطار تا زمان خواب و نیز در وعده سحری مایعات کافی و میوه مصرف کنید. همچنین مصرف مواد غذایی چرب و شیرین و حجیم و سنگین را بسیار محدود کنید.

تقاء، یبوست را یکی از محرک‌های بروز سردرد دانست و افزود: برای پیشگیری از یبوست مصرف مایعات کافی، تحرک بدنی و مصرف سبزیجات و میوه را جدی بگیرید.

وی ادامه داد: در هنگام روزه داری از مصرف انرژی زیاد و کم فایده و رفت و آمدهای غیر ضروری در بیرون از منزل پرهیز کنید و همه موارد مراقبتی مانند انجام مکرر نرمش‌های کششی گردن و شانه را جدی بگیرید. به خصوص کسانی که مطالعات زیاد و یا استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی دارند باید نرمش‌های مکرر گردن و شانه را انجام دهند و در فواصل کار به طور مکرر استراحت چشم با بستن کوتاه مدت چشم‌ها و سپس نگاه به دورترین نقطه ممکن و بعد ادامه کار را داشته باشند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: استراحت کوتاه مدت در نیمه روز نیز می‌تواند در بعضی افراد برای پیشگیری از سردرد کمک کننده باشد.

وی افزود: ماساژ و یا فشار دادن محل ایجاد سردرد در ابتدای سردرد ممکن است سردردهای خفیف یا متوسط را بهبود بخشد. همچنین گرم کردن و یا سرد کردن محل سردرد در بعضی افراد کمک کننده است که شما با تجربه به آن پی خواهید برد. لذا از این روش برای بهبود سردردهای خفیف تا متوسط در آغاز آن می‌توانید استفاده کنید و بهره مند شوید.

این متخصص نورولوژی تصریح کرد: کسانی که با وجود مراقبت‌های لازم سردردهای غیر قابل تحمل و شدید دارند نمی‌توانند روزه بگیرند و کسانی که به دلیل بیماری از جمله سردردهای شدید و غیرقابل کنترل نمی‌توانند به صورت پشت سر هم و پی در پی روزه بگیرند، ممکن است بتوانند به صورت منقطع روزه داری کنند. مثلاً یک روز در میان و یا حتی چند روز در میان به روزه داری بپردازند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.