«آندری گوسکوو» سفیر روسیه در هاوانا بیان داشت که رئیس جمهور روسیه، «ولادیمیر پوتین»، دعوت همتای کوبایی خود، «میگل دیاز- کانل» برای بازدید از کوبا را پذیرفته است.

مسکو و هاوانا روابط سیاسی–اقتصادی مهمی دارند که توسط مقامات رده بالای این دو کشور به عنوان روابط استراتژیک از آن یاد می شود و در سال‌های اخیر با سرمایه گذاری‌های قابل توجه روسیه در چند بخش مهم از اقتصاد کوبا عمیق‌تر نیز شده است.

«گوسکوو» بیان داشت که مبالغ وام‌هایی که روسیه قصد دارد به کوبا جهت اجرای پروژه‌های مشترک اعطا کند بیش از یک میلیارد یورو خواهد بود.

این دیپلمات توضیح داد که اعتبارهای جدید روسی برای پروژه های مختلف مشترک اعطا شده است که از جمله مهمترین آن می‌توان به نوسازی زیر ساخت‌های ریلی اشاره کرد.

وی بیان داشت که بخش مهمی از تامین اعتبار و حدود ۹۰۰ میلیون یورو از طریق اعتبار تجاری بانک‌های روسی تامین می شود.

دولت کوبا و راه آهن روسیه (RZD) در اکتبر گذشته قراردادی را برای ترمیم و نوسازی زیر ساخت‌های ریلی کوبا به امضا رساندند. این قرارداد به ارزش میلیون‌ها یورو، بزرگترین قرارداد منعقد شده با کوبا در تاریخ روسیه مدرن است. این قرارداد بزرگ نه تنها در اقتصاد همچنین در موضوعات اجتماعی کوبا نیز نقش پررنگی را بازی می کند.

این دیپلمات همچنین افزود: روسیه از همه جهات از این پروژه را حمایت می کند و پیش بینی می‌شود که طراحی، آماده‌سازی و نوسازی بیش از هزار کیلومتر زیر ساخت راه آهن این جزیره با تجهیزات و محصولات روسی فراهم شود.

وی همچنین بیان داشت که مایل به مطالعه پیشنهادات احتمالی شرکای (کوبایی) برای تقویت بیشتر ظرفیت دفاعی جمهوری کوبا است.

این دیپلمات بیان دشت که همکاری تکنیکی و نظامی یکی از مهمترین زمینه های تعامل بین دو کشور است و نیروهای مسلح انقلابی کوبا تا حد زیادی مجهز به سلاح و تجهیزات نظامی ساخت شوروی و روسیه از جمله سیستم های ضد موشکی و موشکی و توپخانه های ساحلی هستند.

وی اظهار داشت: به همین ترتیب، دو کشور در صدد اجرای پروژه‌های دیگری از جمله مرحله دوم نوسازی یک شرکت فولادی، نوسازی ده واحد تولیدی ۱۰۰ مگاواتی هر یک در نیروگاه های حرارتی کوبا، بازسازی کارخانه ها در صنعت نساجی، مرحله دوم تحویل لوکوموتیو و توسعه کارخانه های مونتاژ گروه درGAZدر کوبا هستند.

سفیر روسیه در کوبا گفت: مسکو و هاوانا در حال راه اندازی نقشه راه برای مدرن سازی سیستم انرژی کوبا و در نتیجه کاهش وابستگی کشور به هیدروکربن‌های وارداتی هستند.

این دیپلمات یادآور شد: نقشه راه برنامه توسعه بخش سوخت و انرژی و تقویت امنیت انرژی جمهوری کوبا در جلسه کمیسیون بین دولتی روسیه و کوبا برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری و علمی – فنی در ماه سپتامبر در مسکو به امضا رسید.

در حال حاضر روسیه دومین شریک تجاری بزرگ کوبا در اروپا و پنجمین در تجارت هاوانا با جهان است.

در مورد روابط دو کشور که در بهترین زمان خود در ۲۰ سال گذشته به سر می برد، رئیس جمهور، «میگل دیاز – کانل»، اهمیت آن را در رده استراتژیک قرار داده است. وی همچنین مشارکت روسیه در برنامه‌های توسعه اقتصادی اجتماعی جزیره تا سال ۲۰۳۰ را پررنگ ارزیابی کرده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.