طی روزهای اخیر در یک برنامه تلویزیونی فردی که به عنوان بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران معرفی شد، درباره آلودگی شیرهای پاستوریزه به سم افلاتوکسین اظهاراتی را مطرح کرد که با واکنش مسئولان دستگاه‌های مختلف مواجه شد.

همان روز سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که در سال‌های اخیر میزان آفلاتوکسین در مواد غذایی از جمله لبنیات و خشکبار روند کاهشی داشته است. سازمان ملی استاندارد نیز یک روز بعد طی بیانیه‌ای اظهار کارشناس میهمان در صدا و سیما درخصوص آلودگی شیر پاستوریزه به سم آفلاتوکسین را تکذیب کرد.

در این رابطه رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سم آفلاتوکسین نوعی قارچ است که در خوراک دام رشد می‌کند و وقتی دام از آن تغذیه می‌کند ممکن است سم آفلاتوکسین در فراورده‌های دام مانند شیر ظاهر شود.

وی با بیان اینکه صنایع لبنی قادر به از بین بردن این سم از طریق سیستم‌های پاستوریزه و استریلیزه کردن نیستند، تصریح کرد: بنابراین از سال ۱۳۹۲ در کنار نظارت‌های سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی کشور، کارخانه لبنی یک دام پزشک مستقر استخدام کرد که به صورت مستمر شیر تولید شده در دامداری‌های صنعتی را قبل از ورود به کارخانه نمونه‌برداری و آزمایش کند. بنابراین هیچ آلودگی در محصولات لبنی نیست و شهروندان می‌توانند با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنند.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تصور ورود شیر آلوده به کارخانجات محصولات لبنی را ناشی از عدم آگاهی و اطلاع از روندهای کنترل کیفی دانست و گفت: قواعد حد مجاز آفلاتوکسین لبنیات در کشور ما قواعدی سختگیرانه است، ‌ به‌طوری‌که استاندارد اروپا دوبرابر آن و استاندارد آمریکا ۱۰ برابر آن در نظر گرفته شده است.

باکری با اشاره به تولید سالانه بیش از هشت میلیون تن شیر در دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی کشور، تصریح کرد: اگر غذای دام آلوده باشد اولین نتیجه آن سقط جنین و آثار جانبی در خود دام است که از سوی مسئولان دامداری قابل مشاهده است.

وی همچنین در پاسخ به اینکه در صورت مصرف شیر آلوده به سم آفلاتوکسین چه آسیبی به انسان وارد می‌شود، گفت که مرحله اول مصرف این سم به خود دام آسیب می‌زند، بنابراین اصلا امکان این که محصولات لبنی آلوده به دست مصرف کننده برسد وجود ندارد.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در پایان از ارسال نتایج آزمایش‌های کارخانجات در زمینه آفلاتوکسین موجود در شیر به کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: فردی که مدعی آلودگی محصولات لبنی بوده به نتایج پایان‌نامه دانشجویانش استناد کرده، اما به نظر می‌رسد هیچ گزارشی به دانشگاه علوم پزشکی، سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد ارسال نکرده است. در حال حاضر ما با ارائه مستندات به قوه قضاییه از این فرد شکایت کردیم و او باید به دادگاه مراجعه کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.