در اطلاعیه انجمن ایمنی زیستی آمده است: شایعه آلودگی شیر و لبنیات به سم آفلاتوکسین، که متاسفانه باز هم مانند شایعات مربوط به ذرت‌های آلوده یا زیان محصولات تراریخته مطرح شده، موجی از نگرانی را در میان مردم به وجود آورده است.

حتی با وجود تکذیب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد باز هم این نگرانی‌ها به ویژه در فضای مجازی ادامه دارد و افرادی که امنیت روانی مردم را هدف قرار داده‌اند به آن دامن می‌زنند.

انجمن علمی ایمنی زیستی ایران که انجمنی علمی، مستقل و غیر وابسته به دولت یا جناح‌های سیاسی کشور است و اعضای آن متشکل از متخصصان تغذیه، صنایع غذایی، کشاورزی، پزشکی، بیوتکنولوژی، محیط زیست، ژنتیک، ارگانیک، ایمنی زیستی و بهداشت از سراسر کشور هستند، تمامی تحولات در حوزه سلامت غذا و موضوعات مرتبط با سلامت مردم را به دقت تحت نظر داشته و با اطلاعات دقیق علمی به مردم آگاهی رسانی می‌کند.

این انجمن با توجه به بررسی‌های دقیق علمی و مطالعات گسترده اعلام می کند که جای هیچگونه نگرانی در مورد استفاده از شیرهای پاستوریزه و بسته بندی شده موجود در بازار وجود ندارد.

شیرهای بسته بنده شده مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور کاملا سالم هستند و توصیه می شود به طور کلی مردم به شایعات پخش شده از طریق صدا و سیما و به ویژه فضای مجازی توجهی نکنند و اطمینان داشته باشند که تمام محصولات غذایی بسته بندی شده تحت نظارت کامل سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع نهایی اظهار نظر در مورد سلامت مواد غذایی، خوراکی و آشامیدنی و سایر مراجع ذیربط است، سالم، ایمن و بدون شائبه هستند.

تنها نگرانی در مورد شیرهای باز و بسته بندی نشده وجود دارد که گاهی مصرف کنندگان به صورت فله‌ای خریداری می‌کنند. بهتر است تا حد امکان از مصرف شیرهای بسته بندی نشده خودداری شود و در صورت تمایل، باید ابتدا این شیرها را جوشاند. پس از جوشاندن، وجود توده لخته و تکه‌های پنیری شکل در شیر نشان دهنده فساد شیر است و نباید مصرف شود؛ در غیر این صورت حتی شیرهای باز  و فله ای نیز علی القاعده بدون مشکل ارزیابی می‌شوند.

آفلاتوکسین حتی در صورت موجود بودن در شیر از نوع M۱ است که نسبت به آفلاتوکسین B۱ که در خوراک دام یا محصولات آجیلی یافت می‌شود کم زیانتر است. سطح مجاز آفلاتوکسین در  کشور از استانداردهای بسیار معتبری پیروی می کند که از پیشرفته ترین کشورها از جمله اتحادیه اروپایی و ژاپن هم سخت گیرانه تر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.