به گزارش رسانه‌های ترکیه، وی پس از دیدار با همتای ایتالیایی خود در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: انتظار نتایج مثبتی از این کنفرانس داریم. این نشست باید در راستای دستیابی به نتیجه باشد. پیش از این دوستانی از طرف های مختلف دیدار و پیش نویس متنی را تهیه کرده‌اند که تقدیم رهبران خواهد شد.

چاووش اوغلو ابتکار و تلاش های روسای جمهوری ترکیه و روسیه را برای ایجاد آتش بس در لیبی بستر و زمینه ای برای برگزاری موفقیت آمیز کنفرانس برلین خواند.

وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد: بیشترین انتظاری که از این کنفرانس داریم، دستیابی به آتش بس پایدار، آغاز روندی سیاسی با حضور همه طرف ها و در نتیجه رسیدن به اتحاد، برابری و استقرار ثبات در لیبی است. البته این کنفرانس تمامی مشکلات لیبی را حل نخواهد کرد و این تلاش ها باید ادامه یابد.

دیدار وزیر امور خارجه ترکیه با همتایان آمریکایی و ایتالیایی در برلین

وزیران امور خارجه ترکیه و آمریکا نیز در حاشیه کنفرانس برلین پیرامون روابط دوجانبه و تحولات لیبی به گفت و گو پرداختند.

 

چاووش‌اوغلو با انتشار پیامی در توئیتر خود در این باره نوشت : &#۳۹;&#۳۹;در دیدار با مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده به بررسی روابط ترکیه -آمریکا و کنفرانس لیبی پرداختیم. تماس‌های‌ ما با تمامی بازیگران برای بازگرداندن آتش‌بس پایدار و روند سیاسی در این کشور ادامه دارد. &#۳۹;&#۳۹;

وزیر امور خارجه ترکیه ساعاتی قبل در پیام توئیتری دیگری از دیدار با لوئیجی دی مایو، همتای ایتالیایی خود خبر داده و محور آن را «آمادگی برای کنفرانس سران برلین و همچنین همکاری‌ها در مدیترانه شرقی» اعلام کرد.

چاووش اوغلو در حساب توئیتری خود در این باره اعلام کرد: با لوئیجی دی مایو در خصوص آمادگی برای کنفرانس سران برلین و همچنین همکاری ها در مدیترانه شرقی گفت و گو کردیم.

پایتخت آلمان امروز میزبان رهبران و مقامات سیاسی ۱۲ کشور و ۴ شرکت چندملیتی، برای برگزاری نشستی در خصوص لیبی و تلاش برای دستیابی به آتش‌بس پایدار و روندی سیاسی در این کشور خواهد بود.

توقف درگیری‌ها، ایجاد فضای اعتماد میان طرفین و دستیابی به صلح پایدار در چارچوب تمامیت ارضی لیبی، از محورهای این نشست خواهد بود که به میزبانی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان برگزار می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، آلمان با میزبانی از این نشست که پس از برگزاری اجلاس گروه بیست و همچنین کنفرانس افغانستان انجام می‌شود، در حال پررنگ تر کردن نقش سیاسی خود در روابط بین المللی است.

کنفرانس برلین به ابتکار ترکیه و روسیه و پس از توافق آتش بس در لیبی برگزار می شود.

روسای جمهوری ترکیه، روسیه، فرانسه، مصر، کنگو، الجزایر و نخست وزیر کشورهای انگلستان و ایتالیا به همراه رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی و نمانیدگان اتحادیه آفریقا و عرب در این نشست شرکت دارند. وزیر امور خارجه امارات نیز در نشست برلین حضور می‌یابند.

انتظار می رود که در این کنفرانس بین المللی در خصوص مسایل مربوط به حل بحران لیبی از جمله مسئله پایان اقدامات جنگی و برقراری آتش بس دائمی بین طرف‌های متخاصم و آغاز گفت و گوهای سیاسی و وحدت ملی تحت نظارت سازمان ملل تبادل نظر شود.

البته "هایکو ماس" وزیر خارجه آلمان پیشتر تاکید کرده بود که پیام نشست برلین واضح است و آن اینکه بحران لیبی راه حل نظامی ندارد و همه طرف ها باید از این فرصت برای بازگشت به روند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل و به دور از دخالت های خارجی استفاده کنند.

"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد نیز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که نشست برلین قرار است به ۶ محور اساسی شامل پایان دادن به درگیری ها و آتش بس دائمی، ممنوعیت استفاده از سلاح، اصلاح نظام امنیتی، بازگشت به روند سیاسی، اصلاحات اقتصادی و احترام به قوانین حقوق بشری در لیبی بپردازد.

فائز السراج، رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی و خلیفه حفتر رهبر دولت شرق لیبی نیز در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

ترکیه، ایتالیا و الجزایر از دولت آشتی ملی که از طرف سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شوند، حمایت می کنند و فرانسه، امارات و مصر از خلیفه حفتر پشتیبانی می‌کنند. روسیه نیز نفوذ زیادی بر روی حفتر دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.