سخنگوی وزارت خارجه ترکیه بامداد جمعه در واکنش به برگزاری مجمع گاز شرق دریای مدیترانه در قاهره گفت: تلاش‌ برای تبدیل این مجمع به سازمانی بین‌المللی بدون دعوت از ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی، نشانه همکاری نبوده و ‌تصنعی است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، «حامی آکسوی» افزود: کشورهای عضو این مجمع که در قاهره دیدار کردند، به دنبال رؤیای حذف ترکیه از معادله انرژی در مدیترانه شرقی هستند.

وی اضافه کرد: این اجلاس با انگیزه‌های سیاسی برخی کشورها و دور از واقعیت‌ها به وجود آمده است و اگر هدف واقعی این همایش همکاری بود، ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی به آن دعوت می‌شدند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه همچنین با تاکید بر اینکه هیچ تلاشی در شرق مدیترانه بدون حضور ترکیه و ترک‌های قبرس موفق نخواهد بود، یادآور شد: کشورهایی که به فراخوان‌ گفت‌ و گو و همکاری آنکارا پاسخ نداده‌اند، هنوز رؤیاهای خالی را دنبال می‌کنند.

آکسوی تاکید کرد: این اقدامات مشروعیت سیاست ترکیه را نشان می‌دهد. ما به دفاع از حقوق و منافع مشروع خود و جمهوری ترک قبرس شمالی در مدیترانه شرقی ادامه خواهیم داد.

سومین دور از مجمع گاز شرقی دریای مدیترانه روز پنجشنبه در قاهره آغاز به کار کرد.

وزارت نفت مصر روز پنجشنبه اعلام کرد که فرانسه به صورت رسمی درخواست عضویت در «مجمع گاز شرق دریای مدیترانه» را به این کشور ارائه کرده است.

وزارت نفت مصر افزوده است: آمریکا نیز درخواست کرده به عنوان عضو ناظر به این مجمع بپیوندد.

مجمع گاز شرق دریای مدیترانه ژانویه سال ۲۰۱۹ در قاهره تاسیس شد و متشکل از کشورها و دولت‌های مصر، رژیم صهیونیستی، قبرس، یونان، ایتالیا، اردن و تشکیلات خود گردان فلسطین است.

مقام‌های یونان، قبرس و رژیم صهیونیستی در رابطه با راه‌اندازی یک خط لوله به قیمت هفت میلیارد دلار به منظور تسهیل در صادرات گاز داخلی به اروپا توافق کرده‌اند.

کاوش‌های اخیر ترکیه در دریای مدیترانه نیز با مخالفت شدید یونان، مصر و آمریکا مواجه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.