به گزارش شبکه "المیادین"، در بیانیه وزارت امورخارجه تونس آمده است که رد درخواست آلمان به خاطر دعوت دیرهنگام دولت برلین و حاضر نبودن تونس در نشست‌های مقدماتی این کنفرانس اعلام شده است.

تونس همچنین اعلام کرد که شرکت نکردن در کنفرانس برلین مانع از تلاش دولت تونس برای برقراری صلح در لیبی نخواهد شد.

وزارت امورخارجه تونس با اشاره به تغییر نکردن موضع این کشور در قبال لیبی، اعلام کرد که همچنان به سیاست بیطرفانه در قبال بحران این کشور ادامه می‌دهد وخواستار یافتن راه حل سیاسی است که برآمده از اراده آزادانه شهروند لیبیایی باشد.

تونس بار دیگر هرگونه دخالت کشورهای خارجی در لیبی را رد و اعلام کرد که این مسأله از سال ۲۰۱۵ همچنان درحال آسیب رساندن به مردم این کشور است.

تونس بی ثباتی در لیبی را یک مسأله مرتبط با امنیت ملی کشورش دانست و افزود: با رعایت مبانی حقوق بین‌الملل، اما ناگزیریم برخی اقدامات مرزی را در ارتباط با لیبی اتخاذ کنیم.

وزارت امورخارجه تونس اعلام کرد:برای مقابله با تشدید تنش‌های احتمالی در لیبی، تلاش می‌کنیم امنیت مرزی خود را حفظ و درصدد حفاظت از امنیت ملی تونس باشیم.

کنفرانس بین‌المللی برلین به میزبانی دولت آلمان فردا یک‌شنبه ۱۹ ژانویه برگزار می‌شود و محور بحث‌های آن یافتن راهکارهایی برای پایان دادن به جنگ داخلی و بحران در لیبی اعلام شده است.

فایز السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی، خلیفه حفتر فرمانده دولت شرق لیبی، ترکیه، آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین، ایتالیا، امارات، مصر، الجزایر و کنگو به این کنفرانس دعوت شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است، همزمان با شکست مذاکرات ارتش ملی لیبی و دولت وفاق ملی در هفته گذشته در مسکو، درگیری‌ها در جنوب طرابلس پایتخت این کشور آغاز شده‌است.

طرف‌های درگیر در لیبی شنبه هفته گذشته پذیرفته بودند که یک روز بعد (روز یکشنبه)درگیری‌های نظامی را متوقف کنند و قرار شد برای رسمیت بخشیدن به این آتش‌بس، یک توافقنامه رسمی را در مسکو امضا کنند که این مسأله با نپذیرفتن حفتر اجرایی نشد.

مذاکرات وزیران امورخارجه و دفاع روسیه و ترکیه در قالب ۲+۲ دوشنبه هفته گذشته آغاز و سپس هیأت‌ طرف‌های لیبی به سرپرستی رییس دولت وفاق ملی و حفتر به مذاکرات وزیران امور خارجه و دفاع روسیه و ترکیه به آن پیوستند که بیش از هفت ساعت به طول انجامید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.