به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه آلمان شب گذشته پس از دیدار با حفتر گفت که وی همچنین خواهان حضور در کنفرانس برلین با هدف بررسی درگیری در لیبی است. کنفرانس بین المللی برلین با موضوع بحران لیبی قرار است ۱۹ ژانویه (۲۹ دی ) در آلمان برگزار شود.

 

کشورهایی همچون آمریکا، روسیه، ترکیه و مصر و سازمان های منطقه ای و جهانی ازجمله اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و سازمان ملل در این نشست شرکت خواهند کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده است که نشست برلین قرار است به ۶ محور اساسی شامل پایان دادن به درگیری ها و آتش بس دائمی، ممنوعیت استفاده از سلاح، اصلاح سیستم امنیتی، بازگشت به روند سیاسی، اصلاحات اقتصادی و احترام به قوانین حقوق بشر بپردازد.

حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» که اوایل هفته جاری برای توافق با دولت وفاق ملی این کشور به مسکو سفر کرده بود، بدون امضای توافق آتش‌بس خاک روسیه را ترک کرد.

الجزیره به نقل از منابع خبری گزارش داد که حفتر روز پنجشنبه پس از دیدار با ماس مخفیانه برای انجام مذاکراتی به آتن سفر کرد. برغم ابراز تمایل یونان برای شرکت در کنفرانس برلین، این کشور برای مشارکت در این کنفرانس دعوت نشده است.

یونان همچنین از امضای همکاری نظامی و دریایی دولت وفاق ملی لیبی با ترکیه به شدت خشمگین است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود. این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.