به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشت: امروز در برلین به همراه مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روند صلح در لیبی را بررسی کردم. بر سر ضرورت دستیابی به توافق رسمی برای آتش‌بس و مکانیزم نظارت معتبر به توافق رسیدیم.

پامپئو در توییتی دیگر نوشت، با عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات هم در برلین گفت‌وگوی مفیدی داشته و در آن بر لزوم پایان دادن به همه مداخلات خارجی در امور لیبی تأکید کرده است.

در همین راستا، چاووش‌اوغلو پس از دیدار با همتای ایتالیایی خود در برلین گفت، انتظار دارد کنفرانس برلین که امروز شروع می‌شود نتایج مثبتی داشته باشد.

وی افزود: شامگاه شنبه آخرین گفت‌وگوها را پیرامون بیانیه مشترک این کنفرانس داشتیم و پیش‌نویسی وجود دارد که طرف‌ها با آن موافق هستند و به رهبران ارائه می‌شود. تلاش‌های رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه زمینه را برای برگزاری این کنفرانس فراهم کرد.

چاووش‌اوغلو گفت، انتظار دارد همه مشکلات لیبی از طریق کنفرانس برلین حل شود و نسبت به این کنفرانس بسیار خوش‌بین خواهد بود.

وی افزود: باید این تلاش‌ها را ادامه دهیم تا بتوانیم بعد از کنفرانس برلین به اهداف خود برسیم.

تعدادی از مسؤولان شرکت کننده در این کنفرانس دیدارهای دو جانبه‌ای را در قالب دستور کار این نشست برگزار کردند.

همچنین مقامات آلمان امروز به دلیل میزبانی این کنفرانس تدابیر شدید امنیتی در برلین اتخاذ کرده و ۴۰۰۰ پلیس را با هدف حفاظت از سلامت میهمانان به کار گرفته و مسیرهای منتهی به مقر کنفرانس را بستند.

مقامات آلمان تردد در رودخانه شپری واقع در مقابل مقر کنفرانس را در زمان برگزاری این نشست ممنوع و به صورت جزئی پروازهای برلین را به حالت تعلیق درآوردند.

پلیس آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: پرواز همه انواع هواپیماها حتی پهپادها در منطقه‌ای که اداره امنیت هوایی کشور مشخص کرده ممنوع است و تنها پروازهای مسافربری و ترابری دو فرودگاه تِگِل و "برلین شونفلد" واقع در پایتخت انجام می‌شود.

هتل‌ها و محل اقامت مشارکت‌کنندگان در کنفرانس برلین و نیز مناطق اطراف آنها تحت تدابیر امنیتی شدیدی قرار دارند.

برلین امروز میزبان کنفرانسی پیرامون لیبی است و قرار است در آن علاوه بر چهار سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی یعنی سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب، آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر و کنگو شرکت کنند.

همچنین قرار است در این نشست فایز السراج، نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی و خلیفه حفتر، فرمانده موسوم به نیروهای "ارتش ملی لیبی" حضور داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.