از دیرباز، دسته هایی مثل عیاران قبل از دوره غزنویان که گروهی از اراذل بودند، شرارت می کردند و با مزاحمت هایی که برای مردم داشتند، سعی می کردند توجه ها را به خود جلب کرده و از این راه منفعتی ببرند. در طول تاریخ روایات متعددی از حضور اراذل در صحنه های عمومی ایران وجود دارد که در آن، این گروه که در دوره قاجار دارای آداب و رسوم خاصی برای خود بودند، نقش آفرینی کردند. در روایتهای مربوط به مشروطه، وابستگی اراذل به دربار محمدعلی شاه، بارها روایت شده که «کلاه نمدی ها با قداره در میدان ارگ و میدان توپخانه رژه می رفتند و فریاد می کشیدند چلوکباب می خواهیم مشروطه نمی خواهیم!»

هر چند گروهی از این جماعت، راه خود را از قداره بندی و شرارت جداکردند و «لوطی» شدند و نامشان در تاریخ جاودانه ماند که اسامی بابا شمل، بابا کرم، لوطی صالح، داش آکل و این اواخر طیب حاج رضایی از این دست هستند ولی عده ای از اراذل، همچنان راه گذشتگان خویش را پیمودند که از میان آنها «داداشای هفت کچلون» و شعبان جعفری معروف به شعبون بی‌مخ که تعزیه گردان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود و بعدها در ادبیات متلقمان درباری به «شعبان تاج بخش» معروف شد، چهره بارزی است.

پس از انقلاب همچنان این اراذل راه اسلاف خود را طی کرده اند. زیر پوست شهر، هنوز هم برخی نام ها از جمله وحید مرادی و هانی کُرده به گوش می رسد که اخبار مربوط به شرارت آنها، خریدار دارد و افکار عمومی درباره آنها به عنوان یک پدیده «جالب و خشن» قضاوت می کند. از جمله اخبار مربوط به کشته شدن وحید مرادی در زندان و حالا هم قمه آجین شدن هانی کُرده بسیار پرمخاطب بوده است.

بلایی که سر هانی کُرده آمد

همه چیز از انتشار فیلمی شروع شد که در آن گنده لات تهران، هانی کرده، با حمله قمه کش ها کاردی شد. انتشار جزییات مربوط به حمله به هانی کرده و زنده ماندن او پس از این حمله نشان داد که ۶ نفر قمه کش به ناگهان بر سر او ریخته اند و به شدت این فرد را زخمی کرده اند.

فیلم منتشر شده نشان می دهد هانی به همراه یکی از یارانش، مقابل آبمیوه فروشی توقف کرده و درون خودرو نشسته و آبمیوه می نوشند، ناگهان ۶ موتورسوار دوره شان می کنند و با قمه، هر چه می توانند به او و فرد همراهش ضربه می زنند.

رئیس کلانتری ۱۱۲ تهران هم درباره جزییات این درگیری می گوید: شامگاه دوشنبه  یکی از شرورهای معروف تهران همراه یکی از دوستانش سوار بر خودروی پژو ۲۰۶ سفید رنگ مقابل یک آبمیوه‌فروشی در منطقه شاپور بودند که در همین لحظه ۶ جوان سوار بر دو موتورسیکلت به سمت وی و دوستش حمله‌ور شد و آنها را هدف ضربات چاقو وقمه قرار دادند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: در تحقیقات میدانی مشخص شد که این فرد شرور به همرا دوستش شامگاه یکشنبه در یک جشن تولد حضور داشته که در این میهمانی شبانه با چند نفر دیگر درگیری لفظی پیدا کرده‌اند و به خاطر اینکه مراسم تولد بهم نخورد، قرار درگیری در منطقه ابوسعید با هم گذاشته بودند.

وی خاطرنشان کرد: شامگاه دوشنبه این فرد برای درگیری در محل قرار حضور پیدا کرده اما طرف دیگر دعوا به محل نیامده بود که در ادامه آنها برای خوردن آبمیوه به سمت مغازه آبمیوه‌فروشی رفته، ۶ جوان موتورسوار نیز آنها را تعقیب کرده و به سمتشان حمله‌ور شده بودند.

اما چرا هانی کرده تبدیل به چهره ای مشهور شده است؟ گزارشها می گوید در خیلی از طرح‌های دستگیری اراذل و اوباش پایتخت، هانی‌کرده خیلی راحت و خودمانی در بین سایر دوستانش حضور داشت. حضوری که عادی بود چراکه تمام ارذال و اوباش سطح‌دار می‌بایست هرازچندگاه خود را به پلیس معرفی کنند، بنابراین حضورش در زمان اجرای طرح‌های پلیس امنیت عادی بود، تا اینکه آخرین بار هانی‌کرده به خبرنگاران گفت که به دنبال یک پرونده در جمع دستگیر شدگان در مقر پلیس امنیت حضور دارد؛ البته بعدها شایعه‌ای مبنی بر دست داشتن وی در قتل وحید مرادی نیز دست به دست می‌شد که بعدها تکذیب شد. 

هر چه که هست، هانی کرده از این حادثه به قول سیاسیون «ترور» و به گفته قدیمی ترها «گِل گیری» جان سالم به در برد و اولین فیلمی که از زنده ماندن او در بیمارستان منتشر شد نشان می دهد او زنده است ولی علی شیرزاد امرایی یکی از دوستان هانی کرده که در صحنه حمله ۶ جوان نقابدار پشت فرمان بود در بیمارستان تحت درمان است و شواهد از قطع یک انگشت او خبر می دهد.

تصاویری که از هانی کرده روی تخت بیمارستان منتشر شده به خوبی گویای شدت حملاتی است که به او شده است و البته پلیس می گوید او در کماست ولی زنده است و حتی گفته شد هانی کرده ۱۲ ساعت در اتاق عمل بوده است.

نکته اینجاست که پزشکان هم اجازه نداده اند هیچ کس به ملاقات او برود به جز مادرش.

پس از این اتفاق خشونت بار، پلیس دست به کار شد تا عوامل حمله به هانی کرده را شناسایی کند. آنطور که سرهنگ راستی عنوان کرده، یکی از حمله کنندگان به این فرد را توانسته اند بازداشت کنند. رئیس مرکز عملیات پلیس امنیت تهران درباره دستگیری یکی از ضاربان گفته: در پایش اطلاعاتی و بررسی دوربین های مداربسته محل وقوع جرم،هویت یکی از متهمان شناسایی و پس از اخذ دستور قضایی، مأموران پلیس موفق شدند بامداد روز گذشته این فرد شرور را  در مخفیگاهش در حوالی نارمک دستگیر و برای ادامه تحقیقات به پلیس امنیت عمومی انتقال دهند.

ولی پس از این خبر بود که خبر دیگری باعث شد حمله به هانی کرده، در صدر پربازدیدهای اخبار اجتماعی قرار گیرد. آنجایی که دو جوان اعلام کردند از ضاربان هانی کرده هستند و به خارج از کشور گریخته اند. آنها می گویند انتقام قتل وحید مرادی در زندان را گرفته اند.

هر چند در اصالت فیلمی که منسوب به ضاربان هانی کرده است و آنها از ترکیه می گویند انتقام داش وحید را گرفتیم شک قوی وجود دارد ولی در صورتی که این فیلم اصالت داشته باشد و این اشخاص چهره بسته، ضاربان هانی کرده باشند، می توان گفت حتی در قرن بیست و یکم هم سنت دیرپای اراذل در انتقام کشی و حسابهای پشت پرده در خشونت های عریان و عیان این گروه، زنده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.