محسن هاشمی صبح امروز با ترک صحن علنی جلسه و سپردن مدیریت جلسه به نایب رئیس شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: قبل از آن که هوای پایتخت به گونه‌ای آلوده شود که مدارس تعطیل شود، یک جلسه با جهانگیری معاون اول  در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد توسعه حمل و نقل کلانشهرها داشتیم.

وی ادامه داد: در این جلسه تصویب شد که دولت ۶۰۰۰ میلیارد تومان در راستای خرید ۳۰۰۰ اتوبوس داخلی به شهرداری‌ها کمک می‌کند که از این میان ۱۵۰۰ اتوبوس متعلق به شهرداری تهران است.

هاشمی افزود: همچنین بازسازی یکهزار دستگاه اتوبوس نیز از طرق مختلف از جمله تبصره ۱۸ نیز به تصویب رسید و دولت اعلام کرد که تا سقف ۶۰۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار می‌کند و اگر هزینه‌ها افزایش یافت باید خود شهرداری‌ها این هزینه‌ها را بدهند.

وی با بیان این که در حوزه تامین واگن مترو نیز دولت می‌بایست ۶۳۰ واگن را تامین کند که اقدامات اولیه توسط بانک مرکزی انجام شده است، اظهار کرد: در حال حاضر توپ خرید اتوبوس و واگن مترو در زمین شهرداری است و باید به طور جدی پیگیری کند. شهرداری دو سال فرصت دارد که ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس نو، بازسازی یکهزار اتوبوس و خرید ۶۳۰ واگن را انجام دهد اما در کشور ناهماهنگی جدی بین دستگاه‌ها وجود دارد و مسئولان شهری باید پیگیری کنند تا از این موانع رد شوند و معمولا این مصوبات تا به اجرا برسد باید تلاش زیادی شود و مسئولان وظیفه دارند که وقت بگذارند و این مشکلات را حل کنند و با مردم و مسئولان حرف بزنند. همیشه در کشور وضعیت همین بوده است و برخی از مدیران با سرعت این مسیر را طی می‌کنند و برخی هم ممکن است زمان لازم را داشته باشند.

رئیس شواری اسلامی شهر تهران با بیان این که همه کلانشهرها ۴۵ هزار میلیارد تومان قانونا از دولت طلب دارند، گفت: لازم است که دیوان محاسبات وارد شود و بگویند چرا حق حمل و نقل در قانون هدفمندی داده نشده است و از رحمانی فضلی و جمالی نژاد می‌خواهم که این ۴۵ هزار میلیارد تومان کلانشهرها را پیگیری کنند؛ چرا که قانونا این پول برای شهرداری ها است.

وی با بیان این که دو هفته قبل نیز گزارشی منتشر شد که براساس آن سهم شهرداری تهران از محل صرفه جویی در مصرف سوخت حدود ۹.۵ سنت مشخص شد، گفت: در مجموع برای شهرداری تهران یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار مشخص شد که وزارت نفت موظف است این پول را پرداخت کند که باید این موضوع از سوی مسئولان شهرداری پیگیری شود چرا که معمولا دستگاه‌های دولتی به سختی پول می‌دهند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این همه تکالیف هنوز معاونت حمل و نقل با سرپرست اداره می‌شود، ادامه داد: یوسف حجت قائم مقام معاونت بوده و مدیری باسابقه است و می‌تواند در مقام سرپرست نیز اجرای این قوانین را پیگیری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که شما در مصاحبه شهردار تهران را ترسو خواندید اظهار کرد: من هیچ وقت انتقاد نکردم و در این مورد صبحت نمی‌کنم و حقم است که بتوانم صحبت نکنم.

هاشمی در مورد لایحه شهرداری درباره رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی نیز گفت: تعداد دانشگاه‌های علمی کاربردی سال گذشته به ۴ مرکز رسید و حالا بازنگری در رشته‌ها را در دستور کار قرار دادیم، اما متأسفانه دو کمیسیون در عین بررسی، به این موضوع توجه نکردند و حالا پیشنهاداتشان را در صحن علنی مطرح کردند که این مسئله موجب افزایش زمان رسیدگی به این لایحه شد.

رئیس شواری اسلامی شهر تهران در مورد زمان تقدیم لایحه بودجه به شورا تصریح کرد: قانونا شهرداری تا ۱۵ دی ماه باید این لایحه را بدهد اما فکر می‌کنم که با یک هفته یا ۱۰ روز تأخیر نهایتا تا ۲۵ دی ماه لایحه بودجه ۹۹ را تقدیم شورای شهر تهران کند.

وی درباره ارجاع لایحه اصلاح ساختار شهرداری به شورا اظهار کرد: این لایحه به شورا رسیده و با این که قرار بود تعداد معاونت‌ها از ۹ به ۶ برسد؛ اما حناچی عنوان کرد که بهتر است این کار به تدریج انجام شود و گویا قرار است تعداد معاونت‌ها از ۹ به ۷ معاونت برسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.