شهردار تهران از تحویل اطلاعات بوی نامطبوع پایتخت به ستاد بحران خبر داد.

پیروز حناچی شامگاه شنبه همزمان با یک‌سالگی مسئولیتش به عنوان شهردار تهران در برنامه «نگاه یک» با اشاره به برخی اقدامات یک سال گذشته خود در شهرداری پایتخت اظهار کرد: بعد از پشت سر گذاشتن دوران پرتلاطم، ایجاد آرامش و انضباط شهری مهم‌ترین اولویت ما در شهرداری تهران بود و بعد از آن با اولویت‌بندی برنامه‌ها سعی کردیم قول‌هایمان را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که مقام معظم رهبری در سال ۹۳ از همه مسئولان کشور خواسته بودند، احیای باغ‌های تهران بود و ما با توجه به این موضوع، برنامه‌ریزی کردیم و توانستیم از تخریب باغ‌ها جلوگیری کنیم و ساخت برج در باغ‌ها با همکاری کمیسیون ماده ۵ متوقف شد. راهکارهای جدیدی نیز برای کاربری‌های متفاوت با حفظ باغ‌های پایتخت مطرح شد؛ به عنوان مثال این باغ‌ها می‌توانند خانه سالمندان یا رستوران باشند ولی باید شرط باغ‌بودن در آنها رعایت شود.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه با اجرا شدن مصوبه برج‌باغ‌ها، ۱۰۰ هکتار باغ در تهران از بین رفته بود ولی با متوقف‌شدن این مصوبه، ۱۲۰۰ هکتار از باغ‌های تهران در نقاط مختلف احیا شد و به‌زودی چند باغ دیگر نیز در محلات پرتراکم و جنوبی احیا خواهد شد.

حناچی با بیان اینکه در شرایطی که تهران در زمستان به دلیل پدیده وارونگی نمی‌تواند تنفس کند، توسعه فضای سبز یک الزام است، در خصوص راه حل آلودگی هوای تهران و وجود نداشتن راه حل قطعی برای مشکل آلودگی هوای پایتخت گفت: من معتقدم راه حل موضوع آلودگی هوای تهران، کاهش آلاینده‌هاست. به هر حال آلودگی و ترافیک یکی از عارضه‌های تهران است و ریشه این دو، تمرکز جمعیت در یک جغرافیای محدود است.

وی با بیان اینکه امروز صحبت از پهنه جنوبی البرز است و حتی آن سوی البرز هم تحت تاثیر تهران است، اظهار کرد: ما می‌توانیم اقدامات کاهنده برای آلاینده‌ها در تهران انجام دهیم و در کوتاه‌مدت راهی جز کم‌کردن آلاینده‌ها و کنترل تردد خودروها، نصب فیلترهای دوده در اتوبوس‌ها، استفاده از موتورهای برقی و ... نداریم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس، ۲۵ تا ۳۰ درصد در کاهش ترافیک و آلودگی تاثیر دارد، افزود: در زمان آلودگی اقدامات خاصی انجام می‌گیرد؛ از جمله متوقف‌شدن فعالیت معادن شن و ماسه، سوزاندن گاز در نیروگاه شهید رجایی قزوین بجای ازت یا اعمال محدودیت برای تردد شبانه خودروهای سنگین.

به گفته حناچی دقت معاینه فنی ماشین‌های سنگین به دقت خودروهای سبک نیست و خیلی زود ممکن است تنظیم آلایندگی آنها به هم بخورد.

حناچی در ادامه با بیان اینکه تجربیات دنیا نشان می‌دهد که انجام طرح‌های کاهنده آلودگی هوا همچون طرح ترافیک، ال ای زد و غیره می‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد، خاطرنشان کرد: می‌توان با اجرای این‌گونه طرح‌های ترافیکی منبع تولید آلاینده‌ها را محدود و موجبات کاهش آلودگی هوا را فراهم کرد.

وی درباره نقش سایر دستگاه‌ها در کاهش آلودگی هوا گفت: یکپارچگی در تصمیمات در مورد کنترل آلودگی هوا مهم است به‌گونه‌ای که ما در شورای ترافیک که با حضور استانداری، پلیس راهور و ... برگزار می‌شود، مصوباتی داریم که برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجراست چراکه معتقدیم نمی‌شود به یک دستگاهی وظایفی را بدون اختیارات واگذار کرد و در موضوع آلودگی هوای تهران نیز شهرداری یکی از دستگاه‌هایی است که برای آن وظایفی در نظر گرفته شده است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ارزیابی تاثیر طرح کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه بررسی آمارها نشان می‌دهد که میزان مونوکسید کربن در هوای تهران بعد از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا نسبت به مدت مشابه سال قبلش کاهش یافته، تصریح کرد: البته ما نیز سعی کردیم با توسعه حمل و نقل عمومی مردم را دعوت کنیم که به جای استفاده از حمل و نقل شخصی که موجب آلودگی هوا می‌شود، از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و باید اعلام کنم که زیرساخت متروی تهران برای پوشش هفت میلیون مسافر آماده است اما به دلیل کمبود واگن کمتر از دو میلیون سفر را در روز پوشش می‌دهد.

حناچی با بیان اینکه علاوه بر هفت خط موجود مترو باید خطوط هشت، ۹ و ۱۰ نیز ساخته شود، افزود: با اینکه سرفاصله حرکت قطارها را در خطوط یک، دو و چهار به سه و نیم دقیقه رساندیم و در خط سه به هفت و نیم دقیقه، خط شش به ۱۵ دقیقه و خط هفت به ۱۰ دقیقه رسیده اما هنوز وضعیت ایده‌آلی نداریم و نیازمند تامین واگن هستیم.

به گفته وی هر واگن مترو یک میلیون یورو هزینه دارد که یک رام قطار حدود هشت میلیون یورو ارزش دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه حدود ۳۶ درصد ساخت واگن‌های مترو در کشور بومی شده‌اند، خاطرنشان کرد: البته طی تفاهمنامه‌ای که با معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشته‌ایم مقرر شده که یک دستگاه قطار کاملا ایرانی ساخته شود.

حناچی در مورد انتقادات پلیس راهور به شهرداری با بیان اینکه طرح کاهش آلودگی هوا یک طرح بازدارنده است و میزان خودروهای ورودی به محدوده طرح را کنترل می‌کند، گفت: مساله انتقادات پلیس به این طرح یک بحث کارشناسی است و ما این تصمیمات را در شورای ترافیک اخذ می‌کنیم. من ترجیح می‌دهم این موضوعات کارشناسی را در مطبوعات و رسانه‌ها مطرح نکنیم چراکه خیلی راحت با اعداد و آمار می‌توان این موضوع را بررسی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ساماندهی دست‌فروشان نیز با بیان اینکه شهرداری باید قانوناً از سد معبر جلوگیری کند، اظهار کرد: اما تلاش کردیم نگاهمان را از حالت مامور هستیم و معذور دور کنیم. اما دقت داشته باشید که اگر دستفروشان رها شوند بسیاری از پیاده‌روها بسته می‌شوند و این در حالی است که تماس‌های انتقادی مردم از سد معبر دستفروشان نیز بسیار زیاد است و ما تلاش داریم با همکاری ذی‌نفعان یک مکان یا ساعات مشخصی را به فعالیت آنها اختصاص دهیم چراکه بسیاری از آنها از این طریق امرار معاش می‌کنند.

شهردار تهران در خصوص برخی انتقادات مبنی بر بی‌توجهی شهرداری به مترو افزود: ما ۳۰ درصد از بودجه امسال را به حمل و نقل عمومی و مترو اختصاص دادیم و با کمک دولت برای خرید واگن دو خط اعتباری بازگشایی شده است اما دقت داشته باشید که با توجه به تحریم‌ها شرایط سختی را می‌گذرانیم. این در حالی است که مدت مدیدی است دولت‌ها اتوبوسی به شهرداری نداده‌اند اما با این حال سعی داریم تا پایان امسال هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح کنیم.

حناچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما شهرداری را با هزینه کمتری اداره می‌کنیم، گفت: ما ۵۰ درصد هزینه‌ها را کم کرده‌ایم و این در حالی است که برخی‌ها به ما می‌گویند شما که پروژه عمرانی ندارید. باید بگویم روز گذشته فاز اول بزرگراه نجفی رستگار افتتاح شد و تا آخر امسال پروژ زیرگذر گیشا و استاد معین افتتاح می‌شود. تا آخر سال نیز یک میلیون تن آسفالت در معابر تهران توزیع می‌شود البته با توجه به محدودیت منابع پروژه‌ها را اولویت‌بندی کرده‌ایم و براساس میزان رضایت‌مندی مردم آنها را تکمیل می‌کنیم. اما دقت داشته باشیم که نسل جدید پروژه‌ها متناسب با شعارهایی که داده‌ایم، آغاز خواهد شد و ما به سمت شهر انسان‌محور حرکت می‌کنیم و دیگر پروژه‌هایی همچون پل صدر را که هزینه زیادی دارد و میزان بهره‌وری آن نیز مشخص نیست، اجرا نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه ال آر تی را برای بررسی به شورای شهر ارائه کرده‌ایم، یادآور شد: به نظر ما خیابان‌هایی همچون ولیعصر، جمهوری و محدوده بازار می‌تواند ال آر تی داشته باشد و با پتانسیل بخش خصوصی اجرایی شود.

شهردار تهران درباره انتشار اخباری مبنی بر فروش صندلی اتوبوس‌های بی‌آرتی نیز گفت: این خبر درست منعکس نشده است. باید بگویم در یک برنامه که در مورد استارتاپ‌ها بوده، رئیس اتوبوس‌رانی عنوان می‌کند که یک استارتاپ اپلیکیشنی برای ظرفیت مازاد اتوبوسرانی طراحی می‌کند که می‌تواند برای مسافرت جا رزرو کند. اساسا در این شرایط اقتصادی تمام تلاشمان این است که باری از دوش مردم برداریم و امسال افزایش کرایه نیز نخواهیم داشت و برای سال آینده نیز باید بحث‌های زیادی انجام گیرد.

حناچی درباره روز برفی تهران و غافلگیری شهرداری نیز اظهار کرد: شهرداری غافلگیر نشد. اتفاقا هفته قبل از بارش برف رئیس هواشناسی تهران در شورای معاونان حاضر شد و عنوان کرد که تا آخر آبان‌ماه برف سنگین نداریم و حتی با او شوخی کردیم که این مطلب را بگویید تا مبادا خیال مدیران شهرداری راحت شود. آمادگی برای مقابله با برف وجود داشت هرچند که در مورد فعالیت پیمانکاران احتمالا مشکلاتی بود اما این طور نیست که آمادگی نداشتیم.

وی با بیان اینکه برف بسیار سنگینی در مناطق یک، دو و قسمتی از منطقه سه بارید به‌گونه‌ای که از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰ صبح به طور میانگین ۲۰ سانت برف بارید، گفت: در خیابان باهنر خودروها به دلیل نداشتن تجهیزات خاموش شدند و این ترافیک به خیابان‌های تجریش، شریعتی و ولیعصر پس زده شد به‌گونه‌ای که مجبور شدیم کارگران برف‌روب را با مترو جابه‌جا کنیم و قبول نمی‌کنیم که غافلگیر شده‌ایم چراکه امکان عملیاتی‌شدن وجود نداشت.

وی در مورد بوی نامطبوع در تهران نیز با بیان اینکه انتشار این بو برای دومین بار در تهران رخ داد، خاطرنشان کرد: از طریق تماس مردمی با سامانه ۱۳۷ انتشار بوی نامطبوع در مناطق ۲، ۴، ۶، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ ثبت شد و گزینه‌های مختلفی در مورد منشأ این بو احصا شد؛ به‌گونه‌ای که در آن روز باد جنوبی در تهران وزید و ممکن است بوی منطقه آرادکوه و حوالی فرودگاه امام خمینی را به تهران آورده باشد. بررسی‌ها نشان داد که جهت باد با شبکه فاضلاب تهران منطبق بوده که ما این اطلاعات را به ستاد بحران داده‌ایم و در حال بررسی هستند.

شهردار تهران همچنین درباره حذف نام شهدا از تابلوهای شهر با بیان اینکه شهدا سرمایه‌های اجتماعی و ملی هستند و رشادت‌های آنها فراموش نمی‌شود، تصریح کرد: در این زمینه هم شهرداری و هم شورای شهر تحقیقات گسترده‌ای انجام دادند و ما حتی فیلم‌هایی که مربوط به سال ۹۴ است و تابلوها مشخص هستند را نیز بررسی کرده‌ایم. در این راستا ۱۵ هزار معبر در تهران بررسی شد و آن چیزی که عمدی تلقی می‌شد کمتر از دو دهم درصد بود. هشت درصد در تابلوها قوانین را رعایت نکرده بودند؛ به‌گونه‌ای که اسامی پاک شده بودند اما هیچ‌کدام از این موارد مربوط به دوره ما نبود بلکه برای سال‌های ۹۴ بود. یکی از پیمانکاران نیز استاندارد رنگ کوره‌ای را رعایت نکرده و از برچسب استفاده کرده بود که به مرور زمان این برچسب‌ها از بین رفته بودند اما بلافاصله این موضوع اصلاح شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.