امیرحسین صادقی پیش از حضور در استادیوم آزادی برای تماشای دیدار استقلال و شهرخودرو با انتشار متنی رسماً از دنیای توپ گرد خداحافظی کرد. مدافع اسبق استقلال و تیم ملی در جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ در اولین مصاحبه‌اش پس از این تصمیم با روزنامه خبرورزشی به گفت‌وگو نشست.

استقلال بازی مهمی را با برد پشت سر گذاشت.

این یک مسابقه ۶ امتیازی بود. ۳ امتیاز از یک بازی میزبانی و ۳ امتیاز از تیم بالای جدولی که در رده‌های اول و دومی بود. استقلال در این نیم‌فصل دو بازی ۶ امتیازی داشت که یک امتیاز از سپاهان گرفت و ۶ امتیاز هم از شهرخودرو.

فوتبال دو تیم چطور بود؟

بازی جالبی بود و هر دو تیم بدون ریسک کار می‌کردند. البته یک مقدار قالب دفاعی شهر خودرو بیشتر به چشم می‌آمد ولی استراماچونی روی تیمش کار کرده بود تا مقابل شهر خودرو، ضدحمله نخورد. هر سه دفاع متمرکزش را با یک هافبک دفاعی نگه می‌داشت که هم فشارشکن خط هافبک باشد و هم خوب تیم‌شان را تغذیه کند.

بار فنی مسابقه در چه حدی بود؟

بازی قابل توجهی بود. اگر مربیان لیگ برتری این مسابقه را ببینند حتماً می‌توانند فاکتورهای تاکتیکی اصول دفاعی و حمله را متوجه شوند. دو مربی باهوش با دو تیم باانگیزه روبه‌روی هم بازی می‌کردند.

چه شد که استقلال به گل رسید؟

استقلال فاکتورهای لازم را داشت. هم در عمق بازی می‌کرد و هم با هافبک‌های کناری‌اش. واقعاً بازی جالبی بود. چنین فوتبالی را از استقلال ندیده بودم. خلاقیت هم خیلی خوب است. معمولاً گل زدن در این سیستم کار پیچیده‌ای است. معمولاً استقلال با ۳ سانترفوروارد روی دروازه حریف یورش می‌برد و یکی با سر می‌کارد و فوروارد مکمل گل می‌زند ولی این بار برعکس شد و کسی به این موضوع توجه نکرد که سانتر برای مهدی قائدی شد و مهدی با آن قد کوتاهش با سر پاس داد که دیاباته گل‌زنی کند. کاملاً اتفاق برعکسی بود و این انسجام تیمی و تلاش استقلال را نشان می‌دهد. فوتبال استقلال این روزها جالب توجه است؛ یک تیم یک‌دست که نتیجه هم می‌گیرد.

نفرات استراماچونی خوب با هم چفت شده‌اند؟

این خیلی خوب است ولی یک خطر بسیار بزرگی تیم را تهدید می‌کند. تیمی که با نام بزرگ استقلال بازی می‌کند و پس از چند سال نتایج قابل توجهی می‌گیرد حتماً حواشی زیادی سراغش می‌رود. خیلی از رسانه‌هایی که مخالف باشگاه استقلال هستند شروع به سنگ‌اندازی برای استقلال می‌کنند، چون نیروهای این تیم جوان هستند و تجربه رد کردن این وضعیت را ندارند. از سرمربی تا بازیکنانش همه جوان هستند و این حواشی خیلی سریع می‌تواند وارد تیم شود. پیشنهادم این است که بازیکنان استقلال به هیچ سایت و خبرگزاری وابسته نشوند و مطمئن باشند خیلی‌ها هستند که می‌خواهند به سیستم تیم وارد شوند. یک نمونه‌اش را مهدی قائدی رد کرد؛ وقتی خبرنگاری از او سؤال کرد وضعیت مالی باشگاه چطور است، او گفت فقط درباره بازی سؤال کنید، این خیلی خوب بود. پیشنهاد من این است که اصلاً مصاحبه‌ای نکنند و سرشان را بیندازند پایین و وقتی با اختلاف در حال قهرمان شدن بودند، آن زمان مصاحبه کنند. نباید اجازه بدهند حاشیه‌ای برای تیم ایجاد شود. تیم جوان یک مقداری زود صدمه می‌بیند.

حضور تماشاگران خوب بود؟

طبیعی است تیمی که پس از چند وقت جان دوباره‌ای گرفته، هوادار به تیمش کمک می‌کند. این هوادار می‌تواند این تیم را به اوج قله‌های قهرمانی حتی در آسیا برساند. دوست دارم ادامه‌دار باشد که دل‌گرمی بیشتری برای تیم ایجاد کند.

خط دفاعی استقلال را چطور دیدید؟

من از روزی که تیم استقلال در رده پانزدهم جدول بود گفتم این تیم قهرمان می‌شود. در تلویزیون گفتم فیلمش هم هست. هر سه، چهار دفاع استقلال باید فیکس تیم ملی باشند و همه فاکتورهای لازم را دارند. چشمی، دانشگر، یزدانی، غلامی و حتی شاهین طاهرخانی همه آینده‌های تیم ملی هستند. تیم ملی هر زمان از خط دفاعی اطمینان خاطر داشت بازیکنان استقلال در آن فیکس بازی می‌کردند. عقبه تیم ملی را ببینید. البته استقلال در دفاع کناری چپ مشکل دارد. متأسفانه کسی که بتواند از نفر روبه‌رویی‌اش رد شود در تیم نبود.

در راست چطور؟

وریا بار تیم در چپ را در راست به دوش می‌کشد. هم پیستون و هم دفاع خوبی است ولی استقلال احتیاج به یک هافبک جایگزین دارد که بتواند جای فرشید اسماعیلی را پر کند. ممکن است فرشید در ادامه مصدوم یا خسته شود. در خط حمله صددرصد باید یارگیری کند. نیمکت خالی ممکن است در نیم‌فصل دوم به استقلال صدمه بزند.

پنج‌شنبه روز خداحافظی‌ات از فوتبال بود؟

خیلی خوب بود که روز خداحافظی‌ام از فوتبال دوستانم کنارم بودند و استقلال برد و صدرنشین هم شد. خیلی سخت و تلخ بود که از فوتبال خداحافظی کردم و مسائل و گلایه‌هایم را برای آینده می‌گذارم. از همه مربیان و همه کسانی که در این مسیر ۱۷، ۱۸ ساله کمکم کردند تشکر می‌کنم. نمی‌خواهم اسم ببرم، اما باید درباره سه موضوع خیلی مهم حرف بزنم. ابتدا از هواداران استقلال که امیرحسین صادقی را امیرحسین کردند و به دو جام جهانی فرستادند. دوم از امیر قلعه‌نویی تشکر می‌کنم که در ساختار کیفی فوتبالی و شخصیتی و رفتاری من تأثیر مثبتی داشت و خودم را مدیونش می‌دانم. سوم از کارلوس کی‌روش تشکر می‌کنم که شخصیت ملی‌ام را اضافه کرد و شخصیت بین‌المللی فوتبالی به من داد و هم اینکه در جام جهانی ۲۰۱۴ امید دوباره‌ای به من داد که در دوران نزول فوتبالی‌ام تا اوج بالا بروم.

حالا می‌خواهی مربیگری کنی؟

به هیچ عنوان به فوتبال برنمی‌گردم. خیلی‌ها می‌گویند می‌توانی ۳ یا ۴ سال در سطح اول فوتبال و حتی ملی بازی کنی ولی این‌قدر ناملایمتی، بدرفتاری، بی‌اعتنایی و بی‌احترامی در باشگاه استقلال، تیم ملی و فدراسیون فوتبال دیدم که هیچ یک در شأن و شخصیت من نبود. مرا زده کردند، اما اگر روزی بخواهم به فوتبال برگردم فقط در استقلال کار می‌کنم. چون اشتباهی که کردم و از استقلال رفتم که در واقع اجبارم کردند که بروم را دیگر تکرار نمی‌کنم. این هم به عشق هواداران. چون همه می‌دانند من از استقلال پولی نگرفتم. همه مرا و تعصب استقلالی‌ام را می‌شناسند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.