چند روز پس از اجرای مصوبه سران قوا برای سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، نهضت استیضاح وزرا در مجلس به راه افتاده است. علی مطهری به دلیل ناآرامی‌های پس از افزایش قیمت بنزین، استیضاح رحمانی فضلی را کلید زد و برای آن امضا جمع کرد و از دیگر سو نمایندگان اصولگرا و طیف ولایی برای عقب نیفتادن از ماجرا، استیضاح بیژن نامدار زنگنه را به هیئت رئیسه مجلس فرستادند. اما در میان استیضاح‌ها، استیضاح حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش از همه عجیب‌تر بود. او که شهریور امسال از مجلس رای اعتماد گرفته حالا کمتر از چهار ماه از آغاز فعالیتش زیر تیغ استیضاح رفته است.

 درباره روند استیضاح وزرای دولت، با احمد مازنی یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر کشور گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید: 

*****

آقای مازنی!استیضاح سه وزیر دولت در مجلس کلید خورده است. در این شرایطی که مردم درگیر مسئله بنزین و دیگر مسائل اقتصادی و معیشتی هستند، چقدر این استیضاح‌ها را ضروری می‌دانید. آیا سیاسی‌کاری پشت این استیضاح‌ها هست؟

نمایندگان طبق قانون حق نظارت دارند و این حق نظارت بخشی از آن از طریق استیضاح اعمال می‌شود و کسی نمی‌تواند این حق را از نمایندگان سلب کند. اما گاهی از ناحیه خود نمایندگان و یا بزرگان مصلحت‌اندیشی می‌شود و استیضاح‌ها به صورت موقت کنار گذاشته می‌شود با به تاخیر می‌افتد و یا این وظیفه نظارتی از طریق دیگری انجام شود.

در مورد آقای رحمانی فضلی حتی اگر ایشان تمام پیش‌بینی‌های لازم برای اجرای تصمیم اخیر سران سه قوه درباره بنزین انجام داده باشند، مردم از این پیش‌بینی‌ها آگاهی ندارند و گفتگوی ایشان ما را قانع نکرد. استیضاح آقای رحمانی فضلی توسط برخی نمایندگان طراحی شده و من هم آن امضا کرده‌ام. سوال من هم از ایشان درباره عدم پیش‌بینی تهمیدات امنیتی و اجتماعی این طرح است.

مردم فکر می کنند در جریان استیضاح وزرا قرار است معامله ای انجام شود

جمعی از نمایندگان هم استیضاح وزرای دیگر را مطرح کرده‌اند، اما شائبه‌ای که الان وجود دارد این است که وقتی وزیر آموزش و پرورش و وزیر نفت را در معرض استیضاح قرار داده‌اند، شاید مردم فکر کنند که می‌خواهد معامله‌ای انجام شود که هر دو طرف از استیضاح عقب‌نشینی کنند.

برخی می خواهند استیضاح وزرا را به عددی برسانند که کل دولت نیاز به رای اعتماد پیدا کند

استیضاح‌ آقای حاجی‌میرزایی و آقای زنگنه را که طیف اصولگرا کلید زده‌اند...

در میان استیضاح کنندگان آقای رحمانی فضلی هم اصولگرایان هستند و هم اصلاح‌طلبان. اما در این فضا که مردم نیاز به افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد دارند، این شائبه به وجود می‌آید، دامن زدن به این مسئله موجب کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود که باید تدبیر شود.

اما مسئله دیگری هم وجود دارد که بعضی از افراد می‌خواهند تعداد وزرای استیضاح شده را به عددی برسانند که کل دولت نیاز به رای اعتماد پیدا کند.

استیضاح وزرا برای ساقط کردن دولت،رنگ و بوی جناحی دارد

دقیقا یکی از نماینده‌ها علنا این را گفته‌اند که ما می‌خواهیم دولت را ساقط کنیم...

خب این منصفانه نیست. ضمن این که حق مجلس است که از وزرا سوال کند و آنها استیضاح کند، اما وقتی که این استیضاح یا سوال یا وظیفه نظارتی، از جانب انصاف خارج می‌شود و رنگ و بوی جناحی و سیاسی پیدا می‌کند، این به منافع ملی و اعتماد مردم آسیب می‌زند، لذا من معتقدم که در مجلس باید این مسئله را مدیریت کنیم، البته نشست‌هایی در قالب گفتگوی ملی و سران فراکسیون‌ها شکل گرفته که می‌تواند کمک کند که این ماجرا تدبیر شود.

شما که خودتان به گفتگو اشاره می‌کنید و از استیضاح کنندگان آقای رحمانی فضلی هستید، از ایشان خواسته‌اید که نشستی داشته باشید و ایشان در مجلس به سوالات شما پاسخ بدهد؟

چون مقام معظم رهبری فرمودند این تصمیم سران سه قوه بود و قاعدتا پشتوانه کارشناسی دارد من از این کار حمایت می‌کنم. ما عرض کردیم که ما در جریان این تصمیم و کار کارشناسی نیستیم و به احترام اراده رهبری، از سران سه قوه می‌خواهیم که در مجلس با نمایندگان دیداری داشته باشند و در یک فضای تفاهم و گفتگو باهم حرف بزنیم.

اما این درخواست که از طریق فراکسیون‌های مجلس ارائه شد تا الان محقق نشده است و ما این هفته را که هفته تعطیلی مجلس بود را خواستیم که مجلس تعطیل نشود و این کار را پیگیری کنیم و مقامات ذی‌ربط به عنوان مثال وزیر کشور به مجلس بیایند و توضیح بدهند و به سوالات نمایندگان پاسخ بدهند.

نمایندگان مجلس نباید درباره اصلاح قیمت بنزین توجیه می شدند؟

اما نمی‌دانم که هیئت رئیسه مجلس نخواست یا وزیر کشور مایل نبود که این اتفاق نیفتاد و در این سه روز که جلسه علنی داشتیم، تنها وزیر صنعت و وزیر دادگستری به مجلس آمدند، اما توضیحات آنان کمکی به نمایندگان نکرد و مشکلی را حل نکرد و نمایندگان گلایه دارند که به درخواست آنان توجه نشده است.

شما برنامه‌ای دارید که از آقای رحمانی فضلی دعوت کنید که به مجلس بیایند؟

هیئت رئیسه مجلس باید این کار بکند و آقای رحمانی فضلی که روز گذشته پس از چند روز به برنامه تلویزیونی رفتند به مجلس هم بیایند و توضیح بدهند.ایشان گفتند که ما کارگران پمپ بنزین‌ها را توجیه کرده بودیم، آیا نمایندگان مجلس تا این حد هم نیاز به توجیه نداشتند که اطلاع داشته باشند که این طرح چه زمانی می‌خواهد اجرا شود؟

آقای مازنی اما گفته شد که مجلس از اصل قضیه اطلاع داشته است و تنها زمان اجرای آن و جزئیات را آن را به دلایلی به همه اعلام نکرده بودند.

هیچ‌کدام از نمایندگان از این موضوع اطلاعی نداشتند، مگر اینکه رئیس مجلس یا معدودی از نمایندگان که در جلسات سران قوا شرکت می‌کنند، آنان اطلاع داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.