بازار مسکن طی یک ماه اخیر تحت تاثیر اخبار منتشره در خصوص طرح ملی مسکن قرار دارد. پیش از این نیز قیمت مسکن با رسیدن به سقف، روندی کاهشی را آغاز کرده و تعدیل قیمت‌ها در دستور کار بازار قرار گرفته بود.

طرح اقدام ملی مسکن با احداث ۴۰۰ واحد مسکونی طی امسال و سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید. ۲۰۰ هزار واحد این طرح در شهرهای جدید توسط شرکت عمران شهرهای‌جدید، ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده شهرها احداث خواهد شد.

در اولین گام در سیستان و بلوچستان، قم، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی نام‌نویسی شروع شده است. مرحله دوم، مربوط به کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان است. در گام سوم نیز نام‌نویسی در چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد شروع می‌شود. به گفته معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، «تهرانی‌ها نیز تا یک ماه آینده می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند.»

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در توضیح اجرای طرح ملی مسکن در استان تهران یادآور شده است: «سه شهر جدید اطراف تهران شامل پردیس، پرند و اندیشه برای ساخت خانه‌های طرح اقدام ملی انتخاب شده است و پایتخت‌نشینان در این سه شهر صاحب‌خانه در طرح اقدام ملی می‌شوند؛ ضمن اینکه در شهرستان‌های استان تهران، خانه برای ساکنان شهرهای مذکور ساخته خواهد شد.»

هزینه ساخت واحدهای مسکن ملی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح، هزینه تمام شده آن است و قرار است ۳۰ درصد هزینه ساخت را ابتدا به عنوان آورده متقاضی در هنگام ثبت نام دریافت کنند. به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه، هزینه ساخت‌وساز در این طرح بین ۱.۵ تا ۲.۵ میلیون تومان در هر مترمربع و بسته به نوع پروژه اعم از ویلایی (واحدهای زیر دو طبقه و با تراکم ۵۰ درصد) یا آپارتمانی در نوسان است.

رقم دقیق اقساط وام طرح ملی مسکن

در این طرح قرار است تسهیلات ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی به متقاضیان داده شود که در شهرهای بزرگ و کوچک رقم این تسهیلات متفاوت خواهد بود. رقم اقساط وام ۷۵ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله، ماهانه یک میلیون و ۲۷۴ هزار تومان و تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی نیز با شرایط مذکور، یم میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

همچنین بر اساس آنچه نرم افزار محاسبه اقساط بانک عامل بخش مسکن نشان می‌دهد، افرادی که وام ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند، در پایان سال دوازدهم با سود ۱۸ درصد، ۲۴۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان باز پس می‌دهند که به عبارت دیگر، فردی که ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند، پس از ۱۲ سال ۱.۵ برابر آن را به عنوان سود به بانک مسکن بازپس خواهد داد.

آن دسته از متقاضیانی هم که وام ۷۵ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد برای ثبت‌نام در این طرح دریافت می‌کنند، در پایان سال دوازدهم ۱۸۳ میلیون تومان به بانک مسکن بازپس خواهند داد که که ۱۰۸ میلیون تومان آن، صرفا سود این تسهیلات خواهد بود.

حداکثر قیمت مسکن ملی

حداکثر قیمت مسکن ملی به غیر از برخی کلانشهرها متری ۳.۵ میلیون تومان است که جامعه هدف اصلی، دهک سوم تا هفتم هستند. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: قیمت مسکن ملی مشخص است و به هنگام انعقاد قرارداد با مردم اعلام می‌شود، اما به صورت کلی حداکثر قیمت آنها متری ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان است که البته در کلانشهرها متفاوت بوده و قیمت مسکن ملی به هنگام عقد قرارداد با مردم مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: در اکثر قریب به اتفاق کلانشهرها نیز قیمت نباید بیشتر از ۳.۵ میلیون تومان باشد.

شرایط ثبت‌نام در مسکن ملی

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص شرایط متقاضیانی که می‌توانند در این طرح صاحب‌خانه شوند، گفت: چهار شراط برای ثبت‌نام متقاضیان این طرح در نظر گرفته شده است که نخسیتن آن این است که از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت مسکونی باشند که این شرط علاوه بر فرد متقاضی به افراد تحت تکفل هم اضافه می‌شود،

وی افزود: شرط دوم این است که از ابتدای انقلاب از هیچ یک از امکانات دولتی اعم از زمین و واحد مسکونی دولتی و هم چنین تسهیلات یارانه‌دار استفاده نکرده باشند.

محمودزاده تصریح کرد: شرط سوم تاهل و سرپرست خانواده بودن و شرط چهارم این است که حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا داشته باشند.

زمان ثبت‌نام تهرانی‌ها در طرح ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی درباره این‌که ثبت‌نام طرح ملی مسکن در تهران چه زمانی خواهد شد، گفت: سهمی که برای تهران در نظر گرفته شده، هر آنچه که اراضی دولتی در تهران قابل استفاده، منظور شده است.

وی افزود:۵۰ درصد بافت فرسوده تهران بازسازی و نوسازی شده و ۵۰ درصد دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته؛ همچنین در شهرهای جدید نیز پروژه‌ها در حال احداث است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ثبت نام تهران در طرح ملی مسکن را در اولویت سوم انجام خواهیم داد تا شرایط و مقدمات فراهم  و اراضی برای ساخت و ساز آماده شود.

وی خاطرنشان کرد: حداکثر تا پایان آذر ماه تمامی ثبت نام طرح ملی مسکن  انجام خواهد شد.

پایان ثبت‌نام مسکن ملی در ۴۰ شهر

بر اساس اعلام دفتر اقتصاد مسکن، آخرین آمارها در دومین روز ثبت نام برنامه اقدام ملی مسکن نشان می‌دهد در ۴۰ شهر چهار استان‌ سیستان و بلوچستان، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی و قم، ثبت‌نام به اتمام رسیده است.

دفتر اقتصاد مسکن در آخرین آمار خود، روند ثبت‌نام فار نخست طرح اقدام ملی مسکن را اعلام کرد. تا ظهر روز چهارشنبه، ۲۲ آبان‌ماه، ثبت‌نام برنامه اقدام ملی مسکن برای چهار شهرِ شیروان، اسفراین، گرمه، جاجرم در استان‌ خراسان‌شمالی، ۲۰ شهرِ بیرجند، قائن، فردوس، اسدیه، اسفدن، نیمبلوک، سربیشه، طبس، مود، آرین‌شهر، خضری دشت‌بیاض، سه‌قلعه، نهبندان، سرایان، اسلامیه، بشرویه، ارسک، حاجی‌آباد، خوسف و عشق‌آباد در خراسان‌جنوبی و ۱۱ شهرِ زاهدان، زابل، سیرکان، محمدآباد، سراوان، نوک‌آباد، محمدی، زهک، مهرستان، سوران و میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان به پایان رسید.

در استان قم نیز در روز اول ثبت‌نام (۲۱ آبان‌ماه) ۴۴۰۰ نفر در پنج شهرِ قم، جعفریه، دستجرد، قنوات و کهک ثبت نام شده و با تکمیل ظرفیت، سایت ثبت‌نام بسته شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.