مرتضی سلیمی با اعلام گزارش خدمات امدادی هلال‌احمر به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی از بامداد جمعه ۱۷ آبان تا ساعت ۲۴ سه شنبه ۲۱ آبان ماه، گفت: حدود ساعت ۲ بامداد جمعه زمین لرزهای به بزرگی ۵٫۹ ریشتر استان آذربایجان شرقی را لرزاند. جمعیت هلال‌احمر از ابتدای وقوع زلزله تا کنون با به‌کارگیری ۵۷ تیم عملیاتی و ارزیاب شامل ۲۴۰ نیروی عملیاتی، خدمات لازم را به هموطنان ارائه کرده است.

سلیمی با اشاره به ارزیابی ۸۷ روستا در زمان وقوع زمین لرزه، تاکید کرد: به هموطنان ساکن در ۶۲ روستا در شهرستان های میانه و سراب امدادرسانی شده است و بیشترین آسیب دیدگی ها مربوط به روستاهای ورنکش، حلمسی، ورزقان، بلوکان، چیچکلو، دونیق، تیرشاب، اله حق، ترکمنچای، گاوینه رود، برزلیق، ایورق، بالسین و دستجرد بوده است.

وی درباره اسکان اضطراری هموطنان متاثر از زلزله در آذربایجان شرقی، افزود: ۱۲هزار و ۳۶۴ نفر از زلزله زدگان در اردوگاه اسکان اضطراری یا به صورت فردی با نصب ۳ هزار و ۹۱ دستگاه چادر، به صورت اضطراری اسکان داده شده اند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به توزیع اقلام امدادی و بسته های غذایی میان متاثران از زلزله، اضافه کرد: ۲ هزار و ۶۵۸ بسته غذایی ۷۲ ساعته، ۴ هزار و ۵۹۵ بطری آب معدنی، ۳ هزار و ۵۲۱ تخته پتو، یک هزار و ۶۳۸ شعله والور، ۴۴۰ست ظروف، ۶۷۷ تخته موکت، ۳ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم نایلون پوششی، ۳۸۰ بسته نان و ۴۱۴ بسته غذایی یک ماهه میان زلزله‌زدگان توزیع شده است.

به گفته سلیمی، بر اثر وقوع زمین لرزه ۵٫۹ ریشتری ۵۸۴ نفر مصدوم شدند که از این تعداد ۶۶ نفر به علت ماندن زیر آوار و ۵۱۸ نفر به علت ترس و اضطراب (براساس گزارش اورژانس کشور)، بوده است، همچنین ۵ نفر در روسای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست داده‌اند. متاسفانه ۲ نفر در بخش ترکمنچای در چادر شخصی که در حیاط خانه خود برپا کرده بودند، به علت گاز گرفتگی فوت شدند.

فعالسازی مرکز کنترل و هماهنگی عملیاتی سازمان امداد و نجات، اعلام آماده باش کامل به استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان، اردبیل و زنجان، غربی، گیلان، تماس با مدیران عامل و معاونین امداد و نجات استان های معین، اعزام تیم های عملیاتی ارزیاب به شهرستان های آذربایجان شرقی، اعزام تیم های ارزیاب از استان های زنجان و آذربایجان غربی به مناطق مختلف استان، برقراری ارتباط مستمر ویدئو کنفرانس با استان های معین و آذربایجان شرقی، اعزام ۲ فروند بالگرد برای ارزیابی هوایی پس از طلوع آفتاب، بارگیری و ارسال اقلام زیستی و مواد غذایی به شهرهای متاثر از حادثه، آغاز مرحله اسکان و تغذیه اضطراری همزمان در روستاهای شهرستانه میانه، ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری در مدرسه روستای ورنکش، اعزام سرپرست معاونت عملیات امداد ونجات سازمان به منطقه آسیب دیده، ارتباط مستمر با مرکز هشدار سریع سازمان هواشناسی، مرکز مدیریت راههای کشور و مرکز هدایت و عملیات بحران وزارت بهداشت (اورژانس کشور)، حضور رئیس جمعیت هلال احمر در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات در روز جمعه و ارتباط با استان آذربایجان شرقی و استان های معین و تقویت انبارهای امدادی آذربایجان شرقی از طریق ارسال اقلام اضطراری از سازمان امداد و نجات و زنجان از جمله اقدامات جمعیت هلال احمر پس از وقوع زمین لرزه در استان آذربایجان شرقی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.