رویترز گزارش داد، سرمایه گذاری تجاری آمریکا نسبت به آنچه در سه ماهه دوم سال میلادی جاری پیش‌بینی می‌شد کاهش بیشتری داشت و رشد سود دهی شرکت ها متوسط بود. همه اینها بر اقتصاد جهان در بحبوحه ترس از رکود سایه افکنده است.

مقصر کاهش فعالیت‌های تجاری، جنگ تجاری ۱۵ ماهه دولت ترامپ با چین است. سرمایه گذاری کم و سود دهی پایین که در روز پنجشنبه توسط وزارت بازرگانی آمریکا گزارش شد، تردیدها نسبت به توانایی مصرف‌کنندگان برای پیش بردن اقتصاد را افزایش می دهد.

 بازار کار قدرتمند آمریکا باعث میشود مصرف کنندگان هزینه کنند و رشد اقتصاد در حد متوسط نگه داشته شود. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو هفته گذشته گفت:« درگیری های تجاری که بی ثباتی را افزایش داده، بر سرمایه‌گذاری آمریکا و صادرات آن تاثیر گذاشته است و ریسکی فزاینده برای توسعه اقتصادی طولانی مدت این کشور است که اکنون ۱۱ ساله شده است».

 پاول گفت رابطان بانک مرکزی آمریکا به سیاست مداران گفته‌اند که بی ثباتی سیاست تجاری مانع سرمایه گذاری در کسب و کارهای آن‌ها می‌شود. فدرال رزرو هفته گذشته پس از پایین آوردن هزینه های وام گیری در جولای برای اولین بار از ۲۰۰۸ ، نرخ بهره را هم دوباره کاهش داد.

 سانگ وون سون، یک استاد اقتصاد در دانشگاه ماریمونت لس آنجلس گفت:«با توجه به بی ثباتی در اقتصاد، کسب و کارها در مورد هزینه در بخش ساخت و ساز و تجهیزات محتاط عمل می کنند و این نشانه خوبی نیست. به هر حال، این کسب و کارها هستند که مردم را استخدام می کنند و درآمد و قدرت خرید مصرف‌کنندگان را به آنها می دهند».

 دولت آمریکا در گزارش تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم سال جاری میلادی اعلام کرد سرمایه گذاری تجاری در سه ماه گذشته یک درصد به صورت سالانه کاهش یافته است که بیشترین کاهش از فصل پایانی ۲۰۱۵ تا حالا ست.

میانگین تولید ناخالص داخلی و درآمد ناخالص داخلی که معیاری برای فعالیت اقتصادی است، در سه ماه گذشته با نرخ  ۱.۹ درصد رشد داشت، در حالی که ۲.۱ درصد برای آن پیش‌بینی شده بود. این نرخ رشد کمتر از ۳.۲ درصد سه ماهه اول سال جاری میلادی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.