طبق گفته مارک زندی اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی مودیز آنالیتیکس، ریسک بسیار بالایی وجود دارد که اقتصاد جهان در آینده نزدیک وارد رکود شود. سیاست‌گذاران به احتمال زیاد نمی‌توانند این روند را متوقف کنند.

 زندی گفت:« حتی اگر ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده رکود نداشته باشیم، واضح است که اقتصاد بسیار ضعیف تر خواهد بود». این اقتصاددان گفت عوامل بسیاری وجود دارد که می تواند به دوری از  کند شدن فعالیت‌های اقتصادی کمک کند. یکی از این عوامل عدم تشدید جنگ تجاری با چین توسط دونالد ترامپ است. حل مسئله برگزیت و ادامه تحریک مالی بانک‌های مرکزی از دیگر عوامل کمک کننده است.

 وی در مورد خطر رکود اقتصاد جهان گفت:« به نظر من این خطر بالاست، بسیار بالاست».این هشدارهای زندی در شرایطی داده می‌شود که صندوق بین‌المللی پول دورنمای رشد اقتصاد جهان را پایین آورده است.

 صندوق بین‌المللی پول در گزارش دورنمای اقتصاد جهان اعلام کرد اقتصاد جهان از زمان پایان بحران مالی با کند ترین سرعت در حال رشد است. این صندوق رشد تولید ناخالص داخلی جهان را برای سال جاری میلادی سه درصد پیش بینی کرد که از پیش بینی قبلی ۳.۲ درصد ماه جولای پایین تر است و نسبت به دوسال قبل شدیدا کاهش یافته است.

 صندوق بین المللی پول مقصر این کندی رشد اقتصادی را درگیری های تجاری، بی‌ثباتی برگزیت و سایر بحران‌های ژئوپلتیکی می‌داند. این صندوق اعلام کرد رهبران جهان نیازی فوری به حل درگیری‌ها دارند.

 زندی موافق است که دولت ها باید هزینه هایشان را برای حمایت از اقتصاد افزایش دهند و اشاره کرد اکثر اقتصاد های بزرگ دنیا این مسیر را طی نمی کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.