اگر عضو اینستاگرام هستید و سحر تبر را نمی‌شناسید شما در شهری زندگی می‌کنید که سلبریتی‌های اثرگذارش را نمی‌شناسید. این شاخ‌ها و پلنگ‌ها سعی در عوض کردن سبک زندگی ما از طریق فضای مجازی دارند. ممکن است کسی بگوید که این‌ها؟ اصلاً در حد و اندازه‌ای نیستند که بخواهند سبک زندگی ما را تغییر دهند؛ اما آن‌ها سخت در اشتباه هستند. فضای امروز جامعه مملو از این شاخ‌های اینستاگرامی شده و هر کدام با هزاران فالوور و دنبال‌کننده، تاثیرات مشهودی را روی افکار عمومی می‌گذارند.

اگر آهنگ مشهور «جنتلمن» ساسی مانکن را به خاطر داشته باشید متوجه خواهید شد که این چهره‌های مشهور در فضای مجازی، چه تاثیرات مهمی روی افکار عمومی می‌گذارند. این آهنگ به حدی وایرال شد که کل مدارس کشور را در بر گرفت و دیگر احدی نبود که این آهنگ را نشنیده باشد.

در مورد تاثیرگذاری مشهورهای اینستاگرامی حتی می‌توان به کامنت‌های زیر پست امیر تتلو اشاره کرد. این که چطور یک خواننده می‌تواند این طور نسل جوان را تحت تاثیر قرار دهد، جای تعجب و بررسی دارد. از فالوورها درخواست می‌کند که ۱۵ هزار کامنت زیر پستش بگذارند و پس از مدت کوتاهی این خواسته وی برآورده می‌شود.

آن‌طور که خبرگزاری تسنیم ۱۳ مهر ماه خبر داد،  فاطمه خ، دختر ترسناک اینستاگرامی، پس از ارسال پیامهای متعدد مردمی به سامانه دادسرای ارشاد و درخواست پیگیری، به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت شد.

از جمله جرایم این چهره هنجارشکن، ترویج خشونت، تحصیل مال از طریق نامشروع، توهین به مقدسات، توهین به حجاب اسلامی، گسترش اباحه گری و تشویق جوانان به فساد است.

رسانه‌های خارجی در این باره چه نوشتند؟

گاردین که ماجرای سحر تبر را در تیتر دوم خود قرار داده است، در گزارش خود با اشاره به اینکه اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی بدون فیلتر در ایران است، نوشت: بدین ترتیب، سال گذشته سحر تبر پس از پست کردن چندین عکس در اینستاگرام خود معروف شد. او این عکس‌ها را در حالی منتشر کرده که عمل‌های جراحی زیادی را روی صورت خود انجام داده بود.

بیشتر فیلم و عکس‌های منتشره، ادیت شده بودند تا او را شبیه به آنجلینا جولی کنند. این ستاره اینستاگرامی ۲۶ هزار و ۸۰۰ دنبال‌کننده در اینستاگرام داشت.

اقبال مردمی نسبت به عمل‌های زیبایی

گاردین این طور ادامه می دهد که این اکانت شامل تصاویری از تبر است که لب‌هایش را پروتز کرده و بینی‌اش را به حالتی تیز شده، عمل کرده است. در برخی از این تصاویر، او حجاب بر سر و یا چسبی روی بینی‌اش دارد.

این چسب‌ها بطور معمول بعد از عمل بینی استفاده می‌شود. جراحی زیبایی در ایران بسیار محبوب است و سالانه ده‌ها هزار عمل زیبایی در آن‌جا انجام می‌شود.

بازداشت آنجلینا جولی زامبی

نیویورک پست هم در گزارشش نوشت: این زن جوان زمانی  به شهرت رسید که در سال ۲۰۱۷ ادعا کرد ۵۰ عمل زیبایی انجام داده تا شبیه ستاره هالیوودی مورد علاقه‌اش، آنجلینا جولی شود.او عکس‌هایی از خود منتشر کرد که گونه‌های فرو رفته، لب‌های متورم و بینی کارتونی‌اش به نمایش گذاشته شده بود. 

به نقل از نیویورک پست اما او بعدتر اعتراف کرد که این‌ها عمل زیبایی نیستند، بلکه تنها آرایش، گریم و ادیت‌ روی عکس‌هایش هستند. سال گذشته، عکسی از خود منتشر کرد که چهره واقعی‌اش را نشان می‌داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.