«دومینیک راب» در مصاحبه با بخش «اندرو مار» شبکه بی.بی.سی، حمله به تاسیسات آرامکو عربستان را غیرقانونی دانست و گفت که این اقدام صادرات نفت جهان را هدف قرار داد.

وی افزود:‌ بطور دقیق تمامی اطلاعات را بررسی و درباره آن با شرکای بین المللی تبادل نظر می کنیم. اما پیش از آنکه کسی را مسئول بدانیم می خواهیم به طور روشن اطمینان حاصل کنیم، زیرا اقدامی که صورت خواهیم داد می تواند محکم و به طور گسترده مورد حمایت باشد.

راب در حالیکه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مسوولیت حمله به تاسیسات نفت عربستان را برعهده گرفتند، ادعا کرد: تنها چیزی که می توانم بر اساس اطلاعاتی که مشاهده کردم اظهار کنم این است که معقول نیست این حملات از سوی شورشیان حوثی صورت گرفته است.

یگان  پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز شنبه ۲۳ شهریور ماه در عملیاتی با عنوان "توازن بازدارندگی دوم " پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" وابسته به شرکت نفتی "آرامکو" عربستان را هدف ۱۰ پهپاد خود قرار داد.

وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به این سووال که آیا لندن مانند عربستان و آمریکا، ایران را مسوول این حادثه می داند، گفت: می خواهم پیش از آنکه موضع انگلیس را مشخص کنم به طور کامل وضعیت روشن شده باشد. طبیعی است که با شرکای سعودی و دوستان آمریکایی صحبت و ارزیابی آنها را درک می کنیم. ما هم ارزیابی های خود را داریم و زمانی که وقت آن برسد موضع خود را اعلام می کنیم.

وی درباره پاسخ انگلیس و احتمال درگیری نظامی هم گفت: خواهان کاهش تنش در منطقه هستیم و بدنبال آتش افروزی نظامی نیستیم. این رویکرد به نفع کسی نخواهد بود. البته عربستان حق دارد از خود در برابر حملات مشابه دفاع کند. اما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که جامعه جهانی موضع قوی تری بگیرد و پاسخ بین المللی به این حادثه داده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.