بهروز مهدوی در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه ریزش کوه در منطقه باغمیشه تبریز، اظهار کرد: برخی رسانه‌ها در مورد علت حادثه به نادرست مطلبی زده بودند و نظرات مسئولان امر را در رابطه با علل ریزکوه مقایسه کرده بودند، در این رابطه باید گفت که شیب کوه در منطقه‌ای که ریزش کرده، بالای ۶۵ درصد بوده و این درحالی است که در کارهای عمرانی و مهندسی و همچنین زیرسازی‌ها، شیب کوه باید حداقل ۴۵ درصد و شیب کاملا ملایم باشد تا ریزش نکرده و تراس بندی شود.

وی در این خصوص افزود: این محل(منطقه ریزش کوه) نیز در سال ۷۹ توسط یک شرکت به عنوان شهرک آماده سازی شده و به شهرداری تحویل داده شده که اصولا شهرداری وقت باید این شیب را قبول نکرده و پروژه را به طور صحیح تحویل می‌گرفت.

وی با تاکید بر این‌که طبق آخرین جمع بندی متخصصان در حوزه زمین شناسی، شب تند کوه، جنس خاک و هوازدگی سنگ های مابین لایه های رسوبی و بارنگی های فصلی در طول زمان، علت این ریزش بوده و این علل دست به دست هم داده و این حادثه را به وجود آورده است، افزود: خوشبختانه هیچ گونه خسارت جانی و مالی در این حادثه اتفاق نیفتاده و بعد از حادثه نیز به خانوارهای نزدیک کوه اعلام کردیم که به مدت سه روز خانه های خود را تخلیه کنند تا فرآیند ریزش کوه تثبیت شود.

فرماندار تبریز ادامه داد: در این رابطه سالن بحران شهرداری و همچنین نقاطی برای اسکان مشخص شد تا در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد اما تاکنون در این رابطه درخواستی از سوی خانواده‌ها نشده است، اما چنانچه نیاز باشد آمادگی اسکان برای خانواده‌ها را داشته و مشکلی در این خصوص نداریم.

وی با تاکید بر این‌که از اولین روز حادثه تاکنون انشعابات برق، گاز و آب در این محل قطع شده است، افزود: دلیل این امر نیز این بود که با برقرار بودن انشعابات مذکور ممکن بود شهروندان در خانه هایشان اسکان یافته و خطراتی را متحمل شود و همچنین ممکن بود ریزش کوه به ساختمان‌ها آسیب زده و لوله‌های آب و گاز منفجر شوند، از این‌رو برای رعایت جوانب ایمنی و طبق نظر متخصصان امر، اعلام تخلیه خانه‌ها داده شد.

وی با بیان این‌که بعد از گذشت سه روز از حادثه شهروندان به خانه های خود بازگشته‌اند اما حضورشان را تایید نمی‌کنیم و هنوز انشعاباتشان را نیز وصل نکرده‌ایم، گفت: طی جلساتی که در این رابطه برگزار شده، برای حل اساسی این معضل باید سنگ از روی کوه برداشته شده و شیب کوه نیز ملایم‌تر شود.

مهدوی با بیان این‌که در این رابطه نمی توانیم بگوییم در گذشته خوب عمل کرده‌اند، افزود: هرکس که در این رابطه مقصر است باید پاسخ دهد و و دستگاه قضایی نیز پیگیر است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ساخت‌سازهای انجام شده بر روی گسل تبریز، افزود: کل منطقه عینالی و باغمیشه بر روی گسل تبریز واقع شده‌اند و جای تعجب است که با این همه هشدار، در این منطقه ساخت و ساز شده است، این عمل منافی عقل بوده و ساخت و ساز در منطقه ای که روی گسل واقع شده هیچ جای توجیحی ندارد، اما متاسفانه بهترین برج ها در این منطقه و بالاتر از اتوبان پاسداران احداث شده و این در حالی انجام شده که فلسفه ایجاد اتوبان پاسداران، ممانعت از ساخت و ساز در بالادست اتوبان بوده است.

وی تشریح کرد: متاسفانه بعد از احداث اتوبان پاسداران، شهرک‌های شهید بهشتی، رشدیه و باغمیشه احداث شده که همه این ساخت و سازها تجاوز به حریم کوه است؛ در خیابان شهید ولی پور نیز کوه بلندتر از ساختمان ها و مشرف به خانه‌هاست.

فرماندار تبریز در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌که حاشیه نشینی محصول ترحم بی جا و عمل نکردن به قانون است، افزود: حاشیه‌نشینی محصول آدم‌هایی است که روزی دلسوزی کرده و مجوز ساخت و ساز در مناطق حاشیه نشین را داده‌اند، اگر به وقتش به قانون عمل کرده و اجازه ساخت و ساز داده نمی‌شد شاهد چنین وضعی نبودیم، برزن هایی که چشم هایشان را بستند تا در کوی بهشتی و... ساخت و ساز شود اگر در دادگاه تاریخ هم جواب ندهد، باید در دادگاه عدل الهی جوابگو باشند.

وی افزود: امروز این همه گرفتاری برای شهر تبریز درست کرده‌ایم و بیش از ۵۰۰ هزار نفر در مناطق حاشیه نشین یا کم برخوردار در خانه‌های نامناسب سکونت دارند، چرا اجازه ساخت و ساز در چنین مناطقی داده شده؟ می‌شد در مناطقی امن‌تر سکونت داده شوند نه بر روی کوه‌ها. در کوی بهشتی با کم ترین سیلاب خانه‌ها آسیب می‌بینند، چه کسی اجازه ساخت ساز در این مناطق را داده است؟

وی گفت: بر اساس قانون، تا زمانی که سقف خانه زده نشده شهرداری امکان تخریب خانه را دارد اما زمانی که سقف خانه زده می‌شود، باید مراحل قضایی طی شود، بدین جهت در برخی مناطق حاشیه نشین خانه‌ها بصورت قارچ‌گونه احداث شده‌اند، اظهار کرد: همه این موارد نشانه‌ی بی توجهی و بی قانونی در زمان احداث این خانه‌هاست.

مهدوی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی محصول یک روز نبوده و سابقه برخی حاشیه نشین‌های تبریز از منطقه ولیعصر هم بیشتر است، افزود: این پدیده پیش از انقلاب نیز بود و اگر در مسئولیت‌هایمان بطور کامل به قانون عمل می‌کردیم قطعا بسیاری از این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.