شاه ماها واجیرالونگکورن که عنوان رسمی او شاه رامای دهم است، مراسم تاجگذاری او در ماه مه ۲۰۱۹ برگزار شد، یعنی تقریباً ۳ سال بعد از مرگ پادشاه قبلی تایلند که پدر او، بومیبول آدولیادج بود. محدودیت‌های رسانه‌ای در تایلند باعث شده اطلاعات زیادی درباره ماها واجیرالونگکورن در دست نباشد.

با این حال، تمام آنچه که از او می‌دانیم این است که او در بریتانیا و استرالیا تحصیل کرده، علاقه‌ی زیادی به ورزش دوچرخه سواری دارد، تا به حال چهار بار ازدواج کرده و یک خلبان حرفه‌ای است. در ادامه با شاه واجیرالونگکورن و سبک زندگی منحصر به فردش آشنا خواهیم شد.

ماها واجیرالونگکورن بودیندرادبایاوارانگون در سال ۱۹۵۲ متولد شد. او دومین فرزند و تنها پسر شاه بومیبول و همسرش، ملکه سیریکیت است.

گرچه او از همان ابتدا ولیعهد تایلند نام نگرفت، اما عده‌ی زیادی پیش بینی می‌کردند که او وارث تاج و تخت پدرش شود. تولد او در آن زمان آسایش خاطری برای خاندان سلطنتی تایلند فراهم کرد، چون آن‌ها به شدت منتظر یک پسر بودند و نگرانی زیادی از این بابت داشتند. «واجیرالونگکورن» در زبان تایلندی به معنای «مزین به جواهرات یا آذرخش» است.

گرچه او در سال ۱۹۷۲ یعنی در ۱۵ سالگی، به طور رسمی ولیعهد تایلند معرفی شد، اما بیشتر دوران کودکی او در واقع در خارج از تایلند سپری شد. واجیرالونگکورن از ۱۳ تا ۱۷ سالگی به مدرسه‌ای در انگلستان فرستاده شد و بعد از آن به دانشگاهی نظامی در استرالیا رفت.

او ابتدا در ۱۳ سالگی وارد مدرسه‌ی آمادگی شد و بعد از آن در ۱۷ سالگی به مدرسه‌ی شبانه روزی مشهور و معتبر میلفیلد ِ انگلیس رفت. سپس به استرالیا رفت و وارد دانشگاه نظامی سلطنتی شد. او در سال ۱۹۷۶ از این دانشگاه فارغ التحصیل شد، به گفته‌ی وبسایت BBC، واجیرالونگکورن که به خاطر نحوه‌ی ترتبیتش در دربار تایلند نازپرورده بار آمده بود، به سختی توانسته بود از عهده‌ی تحصیل در بریتانیا و استرالیا برآید.

بعد از فارغ التحصیلی، واجیرالونگکورن به ارتش تایلند پیوست و بیشتر سال‌های عمرش را در آنجا به عنوان افسر ارتش خدمت کرد. واجیرالونگکورن یک خلبان ماهر و حرفه‌ای است که هم بر هواپیماهای شهری و هم بر هواپیماهای نظامی تسلط دارد و در سفرهای خارجی اش، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شخصی اش را شخصاً هدایت می‌کند، واجیرالونگکورن آموزش‌های نظامی اش را در تایلند، بریتانیا، آمریکا و استرالیا گذرانده.

بعد از مرگ پدرش، شاه بومیبول در اکتبر ۲۰۱۶، ماها واجیرالونگکورن با عنوان رسمی «اعلی حضرت شاه رامای دهم» به پادشاهی رسید، به این معنی که او دهمین پادشاه خاندان سلطنتی چاکری است. با این حال، مراسم تاجگذاری واجیرالونگکورن ۳ سال بعد برگزار شد، چون او می‌خواست ابتدا کشورش برای پدرش سوگواری کند.

طبق اعلام مجلس ملی قانون گذاری تایلند در اکتبر ۲۰۱۶، ماها واجیرالونگکورن «شایسته دانست که اجازه دهد مردم مدتی را به ادای احترام برای پادشاه فقید اختصاص دهند.»

زندگی عجیب پادشاه تایلند/ از ازدواج با بادیگارد شخصی تا انتشار عکسی که سایت دربار را مسدود کرد

تاج گذاری واجیرالونگکورن که مدت زیادی انتظارش کشیده می‌شد، بالاخره در ماه مه سال ۲۰۱۹، در مراسمی تماشایی برگزار شد. حدود ۱،۳۰۰ نفر و فیل در نزدیکی کاخ بزرگ تایلند، به مدت ۶ ساعت و نیم رژه رفتند.

طبق شنیده ها، این مراسم در مجموع برای حکومت تایلند ۳۱ میلیون دلار خرج برداشت. گفته می‌شود ماها واجیرالونگکورن در روز تاجگذاری اش یک تاج ۷/۳ کیلوگرمی هم بر سر داشت که به یک الماس هندی مزین بود.

سه روز قبل از مراسم تاجگذاری، ماها واجیرالونگکورن در مراسمی غافلگیر کننده با زنی ازدواج کرد که مدت‌ها با او در رابطه بود. این زن درواقع بادیگارد شخصی واجیرالونگکورن بود.

ازدواج این زوج اتفاق غافلگیر کننده‌ای بود، چون دربار تایلند پیش از آن هرگز از وجود رابطه‌ای عاشقانه میان پادشاه این کشور و ژنرال سوتیدا واجیرالونگکورن خبر نداده بود.

تصاویر منتشر شده از مراسم ازدواج این زوج نشان می‌دهد سوتیدا ابتدا در برابر پادشاه زانو زده و به او تعظیم می‌کند و سپس در کنار او می‌نشیند تا اسناد ازدواج را امضا کند. این مراسم در تالار تخت آمپورنساتان بانکوک برگزار شده بود.

با ازدواج سوتیدا با پادشاه تایلند، او حالا ملکه‌ی تایلند محسوب می‌شود. در جریان برگزاری مراسم تاجگذاری واجیرالونگکورن، سوتیدا در بالکن کاخ در کنار همسرش حضور داشت.

زندگی عجیب پادشاه تایلند/ از ازدواج با بادیگارد شخصی تا انتشار عکسی که سایت دربار را مسدود کرد

ماه ژوئیه‌ی سال میلادی جاری، پادشاه به سینینات وونگواجیراپاکدی، پرستار سابق ارتش تایلند هم عنوان صیغه‌ی سلطنتی (یا همان معشوقه‌ی پادشاه) اعطا کرد. سینینات را یکی دیگر از زنانی می‌دانند که واجیرالونگکورن مدت‌ها با او در رابطه بوده است، تصاویر منتشر شده از این مراسم هم پادشاه را در حال پاشیدن آب بر روی صورت سینینات نشان می‌دهد.

از بعد از سال ۱۹۲۱، سینینات اولین نفری است که این عنوان را به طور رسمی دریافت کرده، در این مراسم ملکه سوتیدا در کنار همسرش نشسته بود.

زندگی عجیب پادشاه تایلند/ از ازدواج با بادیگارد شخصی تا انتشار عکسی که سایت دربار را مسدود کرد

در ماه اوت سال میلادی جاری، خاندان سلطنتی تایلند با انتشار عکس‌هایی نادر از سینینات که او را در حال هدایت یک هواپیما نشان می‌داد، گوشه‌ای از آنچه در دربار این کشور می‌گذرد را نشان داد، و بسایت رسمی دربار تایلند، بعد از انتشار این عکس‌ها از دسترس خارج شد.

پادشاه تایلند به زنبارگی شهرت دارد. او از ۳ زن ۷ فرزند دارد. او در گذشته چندین طلاق تلخ داشته. آنطور که گفته می‌شود، مادر واجیرالونگکورن، ملکه سیریکیت، یک بار در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ پسرش را کمی شبیه به دون خوان توصیف کرده بود.

علاوه بر این، او گفته بود پسرش ترجیح می‌دهد آخر هفته هایش را در کنار زنان زیبا بگذراند تا به وظایف رسمی مقام سلطنتی اش رسیدگی کند. شایعات تأیید نشده‌ای هم وجود داشته مبنی بر اینکه او قبلاً در کار قاچاق دست داشته، گرچه هیچ جزئیات یا خبر مشخصی در این مورد منتشر نشده.

به گفته‌ی وبسایت Guardian، ماها واجیرالونگکورن یک بار در سال ۱۹۹۲ در ملاقاتی با روزنامه نگاران، به طور مستقیم به این شایعات اشاره کرده و گفته بود: «من شبیه رئیس‌های مافیا هستم؟ اگه بودم حالا میلیونر شده بودم.»

ماها واجیرالونگکورن احتمالاً در کشورش، تایلند از چنین شایعاتی مصون است، چون تایلند قوانین سختگیرانه‌ای در مورد خاندان سلطنتی اش دارد. این قوانین، اهانت، بی آبرو کردن یا تهدید کردن هر یک از اعضای خاندان سلطنتی را برای مردم تایلند ممنوع کرده.

پادشاه تایلند حتی والدین همسر سومش که ندیمه‌ای به نام سریراسمی بود را بر اساس همین قوانین و با متهم کردن آن‌ها به سوء استفاده از نسبت شان با او به زندان انداخت.

واجیرالونگکورن علیرغم مقام مهمی که در تایلند دارند، از قرار معلوم مدت زمان زیادی را در کشورش نمی‌گذراند. طبق شنیده ها، او بیشتر اوقاتش را در آلمان سپری می‌کند و به گفته‌ی روزنامه‌ی آلمانی Bild، در شهر باواریای آلمان یک خانه دارد.

زندگی عجیب پادشاه تایلند/ از ازدواج با بادیگارد شخصی تا انتشار عکسی که سایت دربار را مسدود کرد

او یکی از علاقمندان جدی ورزش دوچرخه سواری است و در گذشته به طور مرتب مسابقات دوچرخه سواری گسترده‌ای در بانکوک برگزار می‌کرد. تصویر بالا واجیرالونگکورن را در رویداد «عشق و گرمای دوچرخه» در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد.

دختر او، پرنسس سیریواناواری ناریراتانا هم در این رویدادها شرکت داشته. واجیرالونگکورن حتی یک بار در سوئیس در حال دوچرخه سواری و بدون پیراهن دیده شده بود. این تصویر در ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد.

تصویر دیگری که در روزنامه‌ی آلمانی Bild منتشر شد، پادشاه تایلند را با حداقل لباس در حال دوچرخه سواری در آلمان نشان می‌داد.  پادشاه عجیب و غریب تایلند به علاقه‌ی زیادش به سگ‌ها هم مشهور است. بعد از مرگ سگ خانگی او در سال ۲۰۱۶ که از نژاد پودل بود و «فوفو» نام داشت، واجیرالونگکورن به مدت ۴ روز یک مراسم سوگواری بودایی برای آن برگزار کرد. واجیرالونگکورن لباس افسران نیروهای هوایی را به تن سگش می‌کرد و در مراسم‌های رسمی او را به همراه خود می‌برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.