تونس دوباره در حال رقم زدن برگی دیگر از تاریخ معاصر خود است. ۲۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور امروز با یکدیگر به رقابت برمی‌خیزند. برای نخستین بار نامزدهای انتخاباتی در مناظره تلویزیونی شرکت کرده‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در تونس در اولین ساعات صبح امروز آغاز خواهد شد. این دومین انتخابات ریاست‌جمهوری از سال ۲۰۱۱ تاکنون در این کشور است.

در پی اعتراضات گسترده مردمی و خروج زین‌العابدین بن علی از کشور، اصلاحات گسترده‌ دموکراتیک در تونس آغاز شد. برای نخستین بار ۲۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تونس در سه مناظره تلویزیونی شرکت داشتند. گفته می‌شود که سه میلیون تونسی این مناظره تلویزیونی را تماشا کرده‌اند.  

مجری این مناظره تلویزیونی گفت: این که اصولا برنامه مناظره تلویزیونی برگزار می‌شود، دستاورد روند دموکراسی در کشور است. پنج سال پیش چنین امری ممکن نبود.

بر اساس گزارش دویچه‌وله، شرکت گروه‌ها و احزاب مختلف در این انتخابات در تونس پدیده‌ای جدید و بی‌سابقه به شمار می‌رود.

زمانی که کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری به طور رسمی در این کشور شروع شد، نامزدهای این انتخابات شروع به تبلیغ برنامه انتخاباتی‌ خود کردند. تنها کاندیدایی که در مناظره تلویزیونی ظاهر نشد نبیل قروی است که به «برلوسکنی تونس» شهرت دارد. او بنا بر نظرسنجی‌ها در ردیف آخر محبوبیت در میان نامزدهای این انتخابات قرار دارد و در زندان به سر می‌برد. نبیل قروی صاحب شبکه تلویزیونی خصوصی به نام «نسمه» است و به دلیل پولشویی، فرار مالیاتی و فساد زندانی شده است.

ماکس گالین، استاد علوم سیاسی از دانشگاه اقتصاد لندن که درباره تونس تحقیق می‌کند، در این باره می‌گوید: ما تا به حال شاهد چنین فرایندی نبوده‌ایم. این کارشناس سیاسی همزمان وجود خطر را در روند دموکراسی در تونس گوشزد می‌کند و می‌افزاید: هنوز موضوع بر سر سیستم سیاسی این کشور است.

تونس با مشکلات عمده اقتصادی روبه‌رو است. میزان بیکاری به ویژه در میان فارغ‌التحصیلان جوان بسیار بالا است. یارانه بنزین و مواد غذایی به تازگی کاهش یافته و قیمت‌ها باز هم افزایش پیدا کرده است. به این دلایل بارها و بارها اعتصابات و تظاهرات علیه دولت صورت گرفته است.

به غیر از نبیل قروی، دو رئیس پیشین دولت و ۱۱ وزیر و تعداد زیادی از نمایندگان سابق مجلس نیز نامزد تصدی مقام رئیس‌جمهوری تونس شده‌اند. افزون بر این یوسف الشاهد، رئیس دولت کنونی نیز در فهرست نامزدهاست. منصف المرزوقی، اولین رئیس‌جمهوری تونس،  قیس سعید، استاد دانشگاه تونس و نامزد محافظه‌کار مستقل هم از جمله نامزدهای دیگر این انتخابات هستند.

از حدود ۹ میلیون مردم تونس برای شرکت در این انتخابات دعوت به عمل آمده است. این انتخابات از روز جمعه برای شهروندان ساکن در خارج از تونس آغاز شده و به طور رسمی امروز (یک‌شنبه) در این کشور برگزار می‌شود.

همزمان، کمپین انتخابات پارلمانی تونس که در آینده نزدیکی (احتمالا ششم اکتبر) برگزار می‌شود، آغاز شده است. تداخل دو انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری موجب بروز آشفتگی‌هایی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.