ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت خودروهای خارجی در کشور گفت: ارزان شدن خودرو در بازار بستگی به یکسری از معاملات دارد، که یکی از آن‌ها آزادکردن واردات برخی از آن ها در کشور است.

او درباره آینده بازار و قیمت خودروهای وارداتی با اشاره به شرایط سیاسی کشور و تاثیر آن بر قیمت تمام شده خودروهای وارداتی اظهار کرد: درواقع قیمت نهایی خودروهای وارداتی ارتباط مستقیمی به قیمت ارز در کشور دارد.

رزاقی اضافه کرد: با توجه به تاثیر برجام در این زمینه، جای تردید نیست که اگر در شرایط سیاسی کشورمان و تحریم‌ها تغییر مثبتی صورت گیرد و قیمت ارز پایین بیایید، باید شاهد سقوط قیمت خودروهای وارداتی باشیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: افزایش یا کاهش قیمت دلار بر قیمت خودرو نیز تأثیر مستقیم دارد اما در حال حاضر قیمت انواع اتومبیل های خارجی رو به کاهش است و این موضوع تا حدودی بازار داخلی خودرو را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه شاهد کاهش حدود یک میلیارد تومانی ماشین های گران قیمت هستیم، ادامه داد: به عنوان مثال BMW ۷۳۰ صفر کیلومتر ۲۰۱۸ که حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده حدود یک میلیارد تومان کاهش قیمت داشته اما این کاهش قیمت در خودروهای داخلی به حدود چهار میلیون تومان رسیده است.

او ادامه داد: خودروسازان ما برای تکمیل خودروهایشان به قطعاتی نیاز داشتند که باید از خارج از کشور تأمین می‌شد و تحریم‌ها در ابعاد مختلف باعث شد، روند ورود این قطعات محدود یا با مشکلات جدی مواجه شود؛ نتیجه این امر باقی ماندن تعدادی از خودروها در خط تولید و نرسیدنشان به بازار بود. کاهش عرضه در بازار باعث افزایش قیمت‌ها شد.

این اقتصاددان با بیان اینکه افزایشی شدن نرخ‌ها باعث فعال شدن دلال‌ها در بازار خودرو شد، بیان کرد: در سال‌های اخیر هرگز قیمت کارخانه از قیمت بازار فاصله‌ای به این میزان نداشت و این امر نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو حباب بوده و به دلیل سودجویی دلالان اتفاق افتاده است.

وی یادآوری کرد: امیدواریم یک فضای و بستری مناسب برای کاهش خودرو در بازار و هرچه بهتر خیرید مردم در کشور حاکم شود

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.