سه عامل افزایش قیمت خودرو

کاهشی بودن قیمت خودرو از نیمه تیر تا هفته اول مردادماه را به عوامل گوناگون نسبت می‌دهند. عواملی مانند کاهشی شدن نرخ ارز و همچنین افزایش عرضه شرکت‌های خودروساز به بازار از طریق تکمیل خودروهای ناقصی که به‌دلیل کمبود قطعه در کف پارکینگ آنها زمینگیر شده بود. البته تکمیل و عرضه خودروهای ناقص توسط خودروسازان سبب ایجاد موجی جدید در بازار شد و بخشی از خودروهایی که توسط واسطه‌ها دپو شده بود به‌دلیل نگرانی آنها از کاهش بیشتر قیمت به بازار آمد. البته در شرایطی که قیمت در بازار کاهش یافته بود، باز هم خریداران تمایلی برای حضور در بازار و خرید خودرو از خود نشان ندادند و همین مساله عاملی شد تا رکود بازار را فرا بگیرد، رکودی که به گفته فعالان بازار در یک سال اخیر بی‌سابقه بود. با این حال در هفته اول مرداد در شرایطی که شاهد ورود کم خریداران به بازار بودیم، روند قیمت خودرو تغییر آهنگ داد و بار دیگر شاهد صعودی شدن قیمت‌ها بودیم. این افزایش قیمت ناشی از افزایش تقاضا نبود و عوامل دیگری در این مساله دخیل بودند.

صعودی شدن قیمت‌ها طی هفته‌ای که گذشت تحت‌تاثیر سه عامل بود. عامل اول، همان تاثیرپذیری بازار خودرو از سایر بازارها، به‌خصوص بازار ارز بود. از نیمه تیرماه همگام با کاهشی شدن نرخ ارز، قیمت خودرو هم در همان مسیر حرکت کرد. بنابراین در شرایطی که نرخ ارز بعد از دو هفته سقوط از هفته اول ماه جاری صعودی شد، قیمت خودرو هم هماهنگ با این افزایش، روند افزایشی را در پیش گرفت. عامل دیگر که سبب افزایش قیمت خودرو طی هفته گذشته شد را می‌توان به بازگشت قیمت خودرو به آگهی‌های منتشر شده توسط سایت‌های فعال در این زمینه مرتبط دانست. پیش‌تر و به‌دنبال نوسانی شدن شدید قیمت‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال، به‌دنبال درخواست وزارت صمت از پلیس فتا و پیگیری این نهاد انتظامی، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستان کل کشور طی حکمی سایت‌های منتشر‌کننده آگهی خودرو را ملزم کرد که قیمت را از روی آگهی‌های خود حذف کنند.

استدلالی که پشت این حکم قرار داشت این بود که دلالان با حضور در فضای مجازی و قیمت‌سازی در آن، سبب ایجاد موج در بازار خودرو می‌شوند. با این حال طی هفته جاری شاهد بودیم که پای قیمت‌ها بار دیگر به آگهی‌های انتشار یافته توسط این سایت‌ها باز شد؛ برخی معتقدند همین مساله روی افزایش قیمت‌ها در بازار موثر بوده و کمک کرده نمودار قیمت در مسیر صعودی قرار بگیرد. اما سراغ سومین عامل که روی قیمت خودرو طی هفته جاری اثرگذار بود، می‌رویم. طی این هفته شاهد افزایش قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز از مبدا بودیم. به‌عنوان مثال اعلام شد ایران‌خودرو در سه مرحله قیمت ۶ محصول خود را افزایش داده است. ابتدا قیمت ۲۰۷ با گیربکس‌دستی طی اطلاعیه از سوی این خودروساز افزایش یافت. این شرکت سپس سراغ افزایش قیمت پژو ۴۰۵ رفت و در مرحله سوم و پایانی نیز روز سه‌شنبه هفته جاری، خبری در سطح رسانه‌ها منتشر شد که ایران‌خودرو قیمت ۴ محصول دیگر خود، یعنی پژوپارس، رانا، ۲۰۶ صندوقدار و دنا پلاس را افزایش داده است.

هرچند روز گذشته، ایران‌خودرو افزایش قیمت ۴ محصول خود را تکذیب کرده است، با این حال انتشار خبر افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو طی این هفته، روی بازار تاثیرگذار بود. با توجه به این مساله به‌نظر می‌رسد اگر قیمت محصولات خودروسازان از مبدا افزایش یابد، بازار به سرعت واکنش نشان خواهد داد. بنابراین در شرایطی که خودروسازان در تامین نقدینگی خود دچار مشکل هستند، تامین آن از طریق افزایش قیمت محصولات نیازمند یک نقش راه و برنامه‌ریزی منسجم است.