یورو نیوز در این رابطه می نویسد: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به طور خصوصی با دستیاران و مشاوران خود در مورد خرید بزرگترین جزیره جهان برای گسترش قلمرو نظامی ایالات متحده مشورت کرده است؛ مساله‎ای که برخی آن را یک شوخی قلمداد کرده و برخی کاملا جدی گرفته‌اند.

گرینلند سرزمینی خودمختار تحت اداره کشور دانمارک در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و کمتر از ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد. ایده خرید سرزمین‌هایی با موقعیت نظامی یا اقتصادی پیشتر نیز مطرح شده و این نخستین باری نیست که یک مقام مسئول درباره آن سخن می‌گوید.

با این حال برای بسیاری این سوال مطرح شده که چرا رئیس‌جمهوری ایالات متحده به فکر خرید گرینلند افتاده است.

یک پایگاه استراتژیک قوی برای دفاع

پایگاه هوایی تول که در گرینلند واقع شده شمالی‌ترین پایگاه ارتش ایالات متحده آمریکا است که به عنوان سیستم هشداردهنده مقدماتی در صورت وقوع احتمالی حمله هسته‌ای علیه این کشور عمل می‌کند.

ایالات متحده همواره در تلاش برای حفاظت از مرزهای خود در صورت بروز جنگ بوده و با توجه به مسائلی چون آزمایش‌های موشکی کره شمالی و برنامه هسته‌ای ایران به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از بروز حملات احتمالی است.

همچنین رقابت‌های میان روسیه و آمریکا که با وجود اتمام جنگ سرد همچنان ادامه دارد سبب می‌شود که رئیس‌جمهوری ایالات متحده به دنبال راهی برای افزایش قدرت نظامی خود بوده تا نقش خود را به عنوان یک ابر قدرت حفظ کند.

مقابله با چین

ایالات متحده ظهور چین به عنوان یک رقیب سیاسی و اقتصادی را تهدید فزاینده‌ای برای نفوذ بین‌المللی خود می‌داند.

دولت پکن که در طی چند دهه گذشته موفق به سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت‌ها، تجارت و منابع طبیعی در نواحی مختلفی از جمله آفریقا، آسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی شده اکنون به دنبال تسلط بر سرزمین‌های شمالی است.

چین سال گذشته برنامه «جاده ابریشم قطبی» را معرفی کرد که از طریق آن پیوندهای اقتصادی و تجاری خود را با کشورهای واقع در در آسیای مرکزی، خاورمیانه و اروپا محکم کند.

در ماه ژوئن، یک شرکت دولتی چینی پس از اینکه گرینلند یک پیمانکار دانمارکی را برای اتمام پروژه ساخت دو فرودگاه بین‌المللی انتخاب کرد، پیشنهاد مناقصه خود را پس گرفت اما برنامه جاده ابریشم قطبی را با توسعه خطوط حمل و نقل دریایی جدید ادامه خواهد داد.

آب شدن یخچال‌های طبیعی و تغییر در باور ترامپ

تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که به دلیل تغییرات اقلیمی و گرمایش کره زمین یخچال‌های طبیعی گرینلند با سرعت زیادی در حال آب شدن هستند.

پس از سال‌ها مذاکره، ۱۹۵ کشور توافق نامه‌ پاریس را برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی امضاء کردند که هدف از آن کاهش دمای زمین به دو درجه پیش از زمان صنعتی شدن بود.

با این وجود ایالات متحده آمریکا در تابستان ۲۰۱۷، خروج رسمی خود را از پیمان اقلیمی پاریس به سازمان ملل متحد اعلام کرد چرا که دونالد ترامپ معتقد است ادعای دانشمندان در مورد تغییرات اقلیمی حقیقی نیست و امضای این توافقنامه با پیشرفت صنعتی و اقتصادی آمریکا منافات دارد.

حتی پس از انتشار گزارش دوره‌ای یک نهاد ارزیابی تغییرات اقلیمی آمریکا که نشان می‌دهد گرم شدن کره زمین تا پایان قرن جاری صدها میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده ضربه خواهد زد، رئیس‎جمهوری ایالات متحده از مواضع خود کوتاه نیامد و گفت که آن را باور نمی‌کند.

خروج آمریکا از این توافقنامه به عنوان دومین تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان به عنوان یک مشکل اساسی مطرح است.

حالا این پرسش مطرح شده که اگر ایالات متحده موفق به خرید گرینلند شود آیا ترامپ همچنان بر سر مواضع خود در مورد تغییرات اقلیمی خواهد ایستاد؟

تکرار تاریخ

ایده خرید سرزمین‌های وسیع خالی از سکنه یا کم‌جمعیت پیشتر نیز مطرح شده و در برخی موارد به سرانجام رسیده است. ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهایی است که سابقه‌ای طولانی در خرید زمین برای گسترش قلمرو و تامین منافع خود دارد.

اندرو جانسون، هفدهمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سال ۱۸۶۷ آلاسکا را از امپراتوری روسیه خریداری کرد.

آلاسکا پیش از ورود اروپایی‌ها به قاره آمریکا سرزمین آزادی بود. روسیه آن را در نیمه‌های قرن هجدم میلادی تحت تسلط خود درآورد و یک قرن بعد آن را به ایالات متحده فروخت. آلاسکا در سال ۱۹۵۹ تبدیل به یک ایالت شد.

آلاسکا اکنون بزرگ‌ترین ایالت آمریکا است که به‌ واسطه معادن غنی معدنی و نفت یکی از ثروتمندترین ایالت‌های این کشور محسوب می‌شود.

ایده خرید گرینلند در سال ۱۹۴۶ و همزمان با آغاز جنگ سرد مطرح شد. در آن زمان به هری ترومن، سی و سومین رئیس جمهوری ایالات متحده پیشنهاد شده بود که گرینلند را به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار بخرد.

«سرزمینمان فروشی نیست»

سیاستمداران دانمارکی به خبر ایده دونالد ترامپ برای خرید گرینلند واکنش نشان داده و نسبت به آن شدیدا انتقاد کردند.

آنها اعلام کردند که گرچه همواره برای برقراری روابط تجاری و سیاسی با جهانیان آماده هستند، اما سرزمین خود را نمی‌فروشند.

ترامپ قرار است نخستین سفر خود به دانمارک را در اوایل ماه سپتامبر سال جاری انجام دهد اما تا کنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر خرید گرینلند در دستور کار مقامات این دو کشور قرار نگرفته است.

در همین رابطه «مِت فردریکسن» (Mette Frederiksen) نخست‌وزیر دانمارک می‌گوید گرینلند آن طور که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تصور می‌کند؛ فروشی نیست و این پیشنهاد اصولاً پوچ و بی‌معنی است.

اظهارات فردریکسن بعد از آن ایراد شد که یکی از مشاوران اقتصادی ترامپ، تائید کرد رئیس‌جمهوری آمریکا واقعاً چنین قصدی دارد حال آنکه خرید گرینلند اولویت نخست وی محسوب نمی‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.