سید عباس موسوی صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر این که در جریان مذاکرات تلفنی صورت گرفته بین روسای جمهور ایران و فرانسه، گویی امانوئل مکرون از روحانی برای حضور در اجلاس جی ۶ یا گروه شش دعوت به عمل آورده است، اظهار کرد: در رایزنی‌های تلفنی که بین مقامات کشورها انجام می‌شود طیف مختلفی از موضوعات مطرح می‌شود و در این زمینه که شما اشاره کردید  مطالب مطرح شده تایید نشده است.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: خیلی بعید است که ما کاری نمایشی انجام بدهیم  که نتیجه‌ای نداشته باشد.

موسوی در عین حال تاکید کرد که این موضوع را فعلا تایید نمی‌کنم.

 

سخنگوی وزارت خارجه  همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با اقدام دولت نجات ملی یمن وابسته به انصارالله جهت معرفی سفیر به ایران و این که آیا ایران نیز سفیری را معرفی خواهد کرد یا نه تصریح کرد: همانطور که اشاره شد آنها سفیر خود را معرفی کرده‌اند پیش از این نیز روابط دو کشور در سطح سفیر بود ولی چند سال پیش به خاطر مشکلات و مسائلی  که در یمن پیش آمد مقداری در کارها اختلال پیش آمد و  سفیر ایران به تهران بازگشت ولی انشاءالله به زودی اقداماتی را در این زمینه انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه  همچنین در مورد نشست چند روز پیش ایران، انصارالله یمن و گروه E۴ که در تهران برگزار شد، اظهار کرد: تهران از دو سال قبل در راستای حل سیاسی بحران یمن اقدامات دیپلماتیکی را آغاز کرد و طرح‌هایی را در این مورد ارائه کرد که یکی از این طرح‌ها انجام مذاکرات بین ایران ، انصارالله یمن و چهار کشور اروپایی معروف به E4 بوده است.  

 وی با بیان این که تاکنون 5 دور مذاکرات در این ارتباط برگزار شد در مورد مذاکرات تهران نیز گفت: از حضور سخنگوی انصارالله یمن در تهران استفاده شد و در همین چارچوب نشستی بین ایران، انصارالله یمن و 4 سفیر اروپایی در ایران با محوریت موضوع یمن برگزار شد.

موسوی با تاکید بر این که مذاکرات انجام شده مذاکرات خوب، صریح و ثمربخشی بوده تاکید کرد: این مذاکرات در راستای مذاکرات قبلی بود و انشاءالله در مجموع این مذاکرات بتوانیم به راه حل سیاسی در ارتباط با حل موضوع یمن دست پیدا  کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین ادامه داد: امیدواریم طرف‌های مقابل و متجاوزین نیز به این نتیجه برسند که راه حل بحران یمن نظامی نیست بلکه سیاسی است.

وی ادامه داد: آنها باید بدانند که اگر 50 سال هم بجنگند به پیروزی دست پیدا نمی‌کنند چرا که راه حل این بحران سیاسی است و بهتر است همه به دنبال راه حل سیاسی باشند.

موسوی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آقای ظریف در طول دو هفته اخیر سفری به قطر و کویت داشته و آیا در این سفرها و در مذاکرات با مقامات این کشورها به توافقی در ارتباط با امضای پیمان عدم تعرض بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس دست پیدا کردند ادامه داد: در سفر آقای دکتر ظریف به کویت، قطر، عمان و حتی عراق طرح‌های ایران در ارتباط با تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس و همچنین امضای پیمان عدم تعرض بین ایران و کشورهای خلیج فارس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

موسوی با بیان این که این پیشنهادها می‌تواند به صورت تک تک در مورد این کشورها اجرا شود یا به صورت کلی باشد خاطرنشان کرد: ایران آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده است و آمادگی دارد که این اطمینان را بدهد که ایران هیچ‌گاه خواستار ناامنی در منطقه نیست و همواره در راستای ایجاد صلح و امنیت در منطقه تلاش کرده و می‌کند.

موسوی با اشاره به تلاش برخی از کشورها برای پیشبرد سیاست ایران هراسی و سوءاستفاده از این موضوع برای توجیه حضور نامشروع‌شان در منطقه ادامه داد: طرح‌های مطرح شده از سوی ایران در کشورهای مختلف منطقه در سطوح مختلف بررسی شده و ما یک سری اعلام آمادگی‌های کلی و سینگال‌های مثبت در این زمینه دریافت کردیم ولی این که ایران با یک کشور به خصوصی در این زمینه وارد مذاکره شده باشد هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی دیگری در مورد این که آیا مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی در راستای اجرای تعهدات برجامی از سوی آنها به نتیجه مشخصی رسیده یا نه اظهار کرد: هنوز این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها به نتیجه ملموسی نرسیده و اقدام ملموسی از سوی کشورهای اروپایی در راستای اجرای تعهداتشان در برجام جهت راضی کردن ایران انجام نشده است. تلاش‌هایی در حال انجام است و منتظر هستیم ببینیم این تلاش‌های دیپلماتیک به چه نتیجه می‌رسد و سپس بعد از بررسی‌های لازم تصمیم مقتضی در این زمینه گرفته می‌شود.

موسوی همچنین با بیان این که گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش متناسب با شرایط پیشروی ایران و کشورهای باقی مانده در برجام در حال طراحی است در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته می‌شود بین ایران و آمریکا در موضوع طالبان و مذاکرات صلح افغانستان پیام‌هایی رد وبدل شده است گفت: چنین موضوعی را بعید می‌دانم.

وی  با بیان این که در مورد مذاکرات صلح در افغانستان ایران معتقد است که دولت قانونی افغانستان محور کار است اظهار کرد: ایران تاکنون برنامه‌ای نداشته است که در مورد مسائل منطقه‌ای و از جمله افغانستان وارد رایزنی و گفت‌وگو با آمریکایی‌ها شود.

وی ادامه داد: من از چنین موضوعی اطلاعی ندارم ولی آن را بعید نیز می‌دانم.

این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد وضعیت نفتکش انگلیسی متوقف شده در ایران اظهار کرد: همانطور که پیش از این گفتیم ارتباط خاصی بین توقیف این دو نفتکش وجود ندارد ما مواضع خود را در ارتباط با اقدام غیر قانونی که در ارتباط با توقیف نفتکشی که حامل نفت ایران بود اعلام کرده‌ایم و این مواضع به اثبات رسید و اکنون شاهد این هستیم که این نفتکش آزاد شده است.

وی ادامه داد: نفتکش انگلیسی توقیف شده در ایران چندین تخلف دریایی دارد این تخلفات در حال رسیدگی است و باید در مورد وضعیت این کشتی منتظر حکم دادگاه بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات صلح صورت گرفته بین طالبان و آمریکا در ارتباط با تحقق صلح در افغانستان تصریح کرد: ایران از تحقق صلح در افغانستان همواره حمایت کرده و البته بر این موضوع تاکید داشته است که مذاکرات در این زمینه باید با اطلاع دولت افغانستان صورت بگیرد.

وی ادامه داد: امیدواریم کشورهای ثالث فرامنطقه‌ای که تجربه نشان داده به دنبال امنیت در منطقه از جمله افغانستان نیستند به این موضوع توجه کنند و حاکمیت ملی افغانستان را خدشه دار نکنند.

موسوی ادامه داد: اگر قرار است برای تحقق صلح در افغانستان مذاکراتی صورت گیرد انجام این مذاکرات بدون حضور و اطلاع دولت افغانستان نه تنها باعث افزایش امنیت در این منطقه نمی‌شود بلکه ناامنی را گسترش می‌دهد. ایران این اقدامات یکجانبه را رد می‌کند و بر این موضوع اصرار دارد که باید هر نوع مذاکرات صلح در مورد افغانستان با اطلاع و مشارکت دولت افغانستان انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به حرکت نفتکش آدریان دریا از منطقه جبل الطارق آیا این امکان وجود دارد که آمریکایی‌ها با توجه به حکم دادگاهی در این کشور این نفتکش را در آب‌های بین المللی توقیف کند و آیا اصولا آمریکا می‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد گفت: قطعا خیر اگر چنین اقدامی صورت گیرد و حتی بیان شود خود یک تهدید امنیت کشتیرانی در آب‌های آزاد است.

وی ادامه داد: ایران از طریق مجاری رسمی خود به ویژه سفارت سوییس در تهران هشدارهایی را به آمریکایی‌ها در این زمینه داده و اعلام کرده که اگر چنین چیزی را مرتکب شود با عواقب سنگینی مواجه می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست خبری همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر این که دولت فنلاند نیز طرحی را برای ایجاد امنیت در منطقه خلیج فارس تهیه کرده است، گفت: بعد از تحولات اخیر در منطقه کشورهای مختلف برای کاهش تنش در منطقه و ایجاد امنیت رایزنی‌های مختلفی را انجام داده و طرح‌هایی را ارائه کرده‌اند آنها اقدامات دیپلماتیک و تلاش‌هایی را بر اساس آن‌چه فکر می‌کنند به نفع خود و کشورهای منطقه است انجام می‌دهند ایران نیز از این گونه تحرکات استقبال می‌کند چرا که ما همواره دنبال تحقق آرامش در منطقه بوده‌ایم. در مورد بحث فنلاند من خبر خاصی ندارم و گویی آن هم جزو ابتکاراتی است که در این زمینه مطرح شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: البته در کنار این طرح‌ها برخی از اقدامات و طرح‌های خطرناک نیز مطرح شده که ما نسبت به وقوع آنها هشدار داده و می‌دهیم. ما به برخی از کشورها توصیه می‌کنیم که به سمت ائتلاف سازی‌هایی که بعضا مطرح می‌شود  نروند چرا که این اقدامات باعث افزایش تنش‌ها و بی ثباتی در منطقه می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در مورد سفر احتمالی مکرون، رئیس جمهور فرانسه به ایران نیز گفت: بعد از اتفاقات و تحولاتی که در منطقه رخ داد ابتکاراتی از سوی کشورهای مختلف برای ایجاد آرامش مطرح شد از جمله این که آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه تلاش کردند که تنش ها را کاهش دهند و اقداماتی را نیز در راستای اجرای تعهدات برجامی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه انجام دهند. ایران از این موضوع استقبال کرد در همین چارچوب چندین بار آقایان روحانی و مکرون به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کردند. فرستادگانی و نامه‌هایی  بین دو کشور رد و بدل شد.

وی ادامه داد: فرانسه در حال انجام تلاش‌هایی برای کاهش تنش در منطقه و اجرای تعهدات برجامی از سوی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه است  تا بتواند ایران را از اقدامات خود قانع کند و اقدامات عملی در راستای اجرای تعهدات‌شان بردارند تا ایران  نیز بتواند در مقابل به مسیر قبلی خود برگردد.

موسوی ادامه داد: در حال حاضر بحث در مورد سفر مکرون به ایران زود است البته این احتمال وجود دارد که آقای ظریف سفر کوتاهی به پاریس داشته باشند.

وی همچنین به سفر محمد جواد ظریف به شرق آسیا اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه در ادامه دیپلماسی فعال ایران و تعامل با کشورهای مختلف به چین و ژاپن می‌رود و در جریان این سفرها مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و رایزنی قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد وضعیت نفتکش گریس یک که به آدریان دریا تغییر نام داده است، تصریح کرد: مبنای اقدامی که دولت انگلیس و دولت منطقه جبل الطارق در مورد این کشتی انجام داد غیرقانونی بود. ایران آن را رایزنی دریایی عنوان کرد چرا که هیچ یک از قوانین و مقررات دریانوردی به دولتی اجازه نمی‌دهد که این گونه اقدامات غیرقانونی انجام دهد. ایران از طریق تلاش‌های دیپلماتیک و حقوقی که انجام داد توانست حکم رفع توقیف این کشتی را بگیرد این کشتی در حال حرکت در مسیر خود است.

وی همچنین درخواست آمریکایی‌ها در مورد توقیف این نفتکش را غیرقانونی عنوان کرد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: مقام قضایی دولت جبل‌الطارق با رد درخواست آمریکایی‌ها و طرح این استدلال که این موضوع براساس تحریم‌های یکجانبه آمریکا صورت گرفته است حکم به رفع توقیف این کشتی را داد این موضوع را در کنار حکم دادگاه برزیل قرار می‌دهم که در آن دادگاه حکم بر آن داده شد که به کشتی ایرانی که حامل غلات بود سوخت داده شود اینها همه نشان می‌دهد که حنای آمریکایی‌ها در تحمیل تحریم‌های یکجانبه خود رنگی ندارد و آنها (آمریکایی‌ها) باید متوجه شده باشند که قلدری و یکجانبه گرایی در دنیای امروز جای ندارد.

موسوی ادامه داد: امیدواریم سایر کشورها نیز براساس اصول قانون‌مدارانه در برابر تحریم‌های آمریکا بایستند و تاکید کنند که این تحریم‌ها مشروعیت قانونی ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.