حسام عقبایی در رابطه با زمزمه های افزایش حق الزحمه مشاوران املاک، اظهار کرد: آنچه که شنیده‌ام در کمیسیون عمران مجلس مطرح شده که کمیسیون مشاوران املاک بر اساس متراژ محاسبه شود.

وی با بیان این که وارد شدن فشار کمتر به مردم استدلال و مبنای برنامه کمیسسون عمران مجلس برای محاسبه کمیسیون مشاوران بر اساس متراژ عنوان شده است، افزود: تحلیل نمایندگان مجلس این بوده که محاسبه حق الزحمه به صورت درصد، ممکن است مشاوران املاک نسبت به گرانی مسکن انگیزه داشته باشند.

وی در عین حال تصریح کرد: رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان کرده هنوز در صحن علنی کمیسیون عمران چنین موضوعی مطرح نشده و در کمیته‌های تخصصی چند نماینده روی این موضوع کار می‌کنند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، گفت: دریافت کمیسیون مشاوران بر اساس متراژ یا دریافت کمیسیون بر اساس درصد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و هیچ تغییری در اقتصاد یا بنیه متعاملین یا انگیزه مشاوران ایجاد نمی‌کند.

عقبایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که طبیعی است هر چه متراژ بالاتر ارزش ملک گران‌تر و هر چه کوچکتر قیمت واحد کمتر است، اظهار کرد:‌ در هیچ جای دنیا ندیده‌ام کمیسیون مشاوران املاک بر اساس متراژ واحد مسکونی محاسبه شود. نه در آمریکا، نه در اروپا، نه در آفریقا و نه در کشورهای همسایه چنین چیزی را مشاهده نکرده‌ایم. لذا معتقدم حق‌الزحمه مشاوران املاک چه بر اساس متراژ و چه بر اساس درصد کمیسیون محاسبه شود تاثیر به سزایی برای مصرف کننده به دنبال نخواهد داشت.

وی با بیان " نمی‌دانم با چه تحلیلی کمیسیون بر اساس متراژ ارائه شده است"، افزود:‌ در بحث مربوط به متراژ شاخص‌های عدیده‌ای نهفته است. به عنوان مثال یک اپارتمان ۷۰ متر در یک منطقه با آپارتمانی با همین متراژ در منطقه‌ای دیگر تفاوت‌های بسیاری دارد.

وی با تاکید بر این‌که این طرح اختلالات جدی در سیستم معاملات مسکن به وجود می آورد و نمی‌تواند رهگشا بوده و مسیر را هموارتر کند، تصریح کرد: به فرض این‌که بخواهند بر اساس متراژ حق‌الزحمه مشاوران املاک را محاسبه کنند باید بروند نرخ‌نامه ای ایجاد کنند  که مثلا برای یک واحد ۶۰ متری مسکونی کمیسیون چقدر است، برای یک واحد ۶۰ متری تجاری است چقدر است، اگر ملک کارگاهی یا زراعی بود ارزش آن چقدر است.

وی ادامه داد:‌واقعیت آن است که نرخنامه‌ای تدوین می‌شود که کسی از آن سر در نمی‌آورد و صدها آیتم خواهد داشت. قاعدتا طرح محاسبه کمیسیون بنگاه‌های املاک بر اساس متراژ در جهت برقراری عدالت نخواهد بود. این برنامه فقط مردم را سردرگم خواهد کرد ضمن این‌که بستر سوداگری را مهیا می‌کند. با توجه به این‌که در تمام دنیا شغل مشاور املاک بر اساس تئوری علمی و تکنیکال اداره می‌شود و اختیارات بسیار بیشتری در برخی کشورها مانند فرانسه دارند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد:‌ مبنای اصلی دریافت کمیسیون ثمن معامله است و دستکاری کردن و ایجاد طرح‌های غیرکاربردی و نامتعارف مشکل ما را حل نمی‌کند. به مصلحت مردم، مشاوران و سیاست اقتصادی مسکن نمی‌بینیم که حق الزحمه مشاوران املاک بر اساس متراژ دریافت شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.