حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به رفع توقیف کشتی گریس یک بیان کرد: خیلی روشن است که اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی بدون منطق بود.

وی ادامه داد: اگر چه اتحادیه اروپا ارسال نفت برای سوریه را ممنوع دانسته باشد، این یک قانون بین المللی تلقی نمی‌شود و ایران حق دارد نفت خود را به هر کشوری و از جمله سوریه بفروشد. مصباحی مقدم: انگلیس که سلطان دریاهاست مجبور شد نفتکش گریس را آزاد کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: تنگه جبل‌الطارق یک تنگه آزاد بین المللی است و عبور از آن برای همه کشتی‌ها مانند تنگه هرمز مجاز است و دولت تحت سلطه بریتانیا حق توقیف این کشتی را نداشت این نفتکش غیر قانونی و بدون رعایت قوانین و حقوق بین المللی توقیف شده بود.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه انگلیس خود را سلطان دریاها می‌دانست، یادآور شد: با توقیف کاملا قانونی نفتکش انگلیسی توسط ایران، آنها متوجه شدند ایران کوتاه نمی‌آید و اقدامی برای آزادسازی نفتکش انگلیسی نخواهد کرد لذا مجبور شدند نفتکش گریس یک را آزاد کنند.

وی افزود: اقدام اخیر آمریکا مبنی بر توقیف نفتکش ایرانی بعد از اعلام آزادی آن، خلاف قوانین بین المللی است؛ این امر اتفاق نمی‌افتد و اگر چنین شود ایران اهرم‌های خود را برای مقابله با یک چنین اقدامات تروریستی به کار خواهد گرفت و آن‌ها را مانند انگلیس پشیمان خواهد کرد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به کارگیری راهبرد مقاومت در ماجرای آزادسازی نفتکش گریس یک به خوبی خود را نشان داد. در طول این ۴۰ سال، هرگاه راهبرد ما مقاومت بوده جواب داده است، همچنین مقاومت کشورها و گروه‌هایی که همراه با ایران بودند مانند فلسطین، حزب الله لبنان، انصارالله یمن، سوریه و عراق نیز نتیجه داده است. راهبرد مقاومت در جهان اسلام موجب آزاد شدن ملت‌های مسلمان خواهد شد.

سیاست خارجی باید به دور از تخیل محوری باشد

همچنین به گزارش روابط عمومی حزب مؤتلفه اسلامی، اسدالله بادامچیان در بیان مواضع هفتگی این حزب گفت: منطق مقاومت منطقی قاطع در صیانت از منافع ملی است که برتری و کارایی خود را مستمراً اثبات می کند.

وی با اشاره به رفع توقیف نفتکش ایرانی گفت: پس از ۶ هفته از راهزنی دریایی انگلیس درمورد نفتکش آدریان دریا (گریس یک) ، رئیس حکومت جبل‌الطارق که زیر حاکمیت انگلستان است، بدون اعتنا به هیاهوی آمریکا اعلام کرد که این نفتکش می‌تواند منطقه را ترک کند، گرچه تا پایان این ماجرا و بازگشت نفتکش به مقصد خویش باید از خوش بینی سیاسی خودداری کرد، اما پایان دادن حکومت جبل الطارق به توقیف غیرقانونی نفتکش، برتری دیپلماسی مقاومت و اقتدار را نشان می دهد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تأکید کرد: سیاست خارجی ایران در همه موارد باید با پرهیز از هیجان زدگی و احساسات، تخیل محوری و براساس عزت، حکمت، مصلحت و معطوف به حفظ منافع ملی با دیپلماسی اقتدار اجرا شود و بیان قاطعیت همراه با منطق جهان پسند همواره نتیجه مثبت داده و خواهد داد.

بادامچیان اظهار داشت: در پسابرجام نیز همین سیاست جواب مثبت خواهد داد. همان طور که دست رد دکتر ظریف به تحریم او از طرف ترامپ، موقعیت وی را در صحنه سیاست جهانی بالاتر برد و واکنش عصبانی آمریکایی ها حکایت از همین موضع قاطع می کند.

وی گفت: سیاست مقاومت در برابر تحریم ها و بازیگری های سیاسی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بود که آمریکایی ها را وادار کرد به پیام دهی توسط واسطه ها اقدام کنند و اقدام قاطع و شجاعانه رهبری معظم بود که در صحنه جهانی، اقتدار ایران اسلامی را افزون نمود.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تأکید کرد: این دیپلماسی اقتدار و مقاومت است که سید مقاومت، سیدحسن نصرالله را در تحولات منطقه در برابر زورگویی های آمریکا و صهیونیست ها به عجز رسانده و زمینه را برای فروپاشی رژیم غاصب اسرائیل آماده می کند. فلسطینی ها هم در مقاومت انتفاضه اسلامی به این موقعیت مهم دست یافته اند و این مقاومت ارزشی یمنی هاست که در سایه سار اسلام نبوی و علوی و عزت عاشورایی، متجاوزان به یمن از سعودی ها و امارات را به شکست رسانده و حامیان آمریکایی و انگلیسی آنها را مأیوس کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.