ریچارد ویلیامز انیماتور، کارگردان، تهیه کننده، نویسنده و آموزگار برجسته‌ای که برای آثارش ۳ جایزه اسکار و ۳ جایزه بفتا و بیش از ۲۵۰ جایزه بین‌المللی را در کارنامه داشت، روز جمعه فوت شد.

علاوه بر کار برجسته او برای کارگردانی انیمیشن «چه کسی برای راجر ربیت پاپوش دوخت؟» ویلیامز خالق سه انیمیشن تحسین شده در ادامه «پلنگ صورتی» بود.

این انیماتور کانادایی-بریتانیایی برای ساخت اولین فیلمش «جزیره کوچک» در سال ۱۹۵۸ با اقبال منتقدان روبه رو شد و اقتباس انیمیشنی او از «یک ترانه کریسمس» در سال ۱۹۷۱ اولین اسکار را برایش به ارمغان آورد.

«چه کسی برای راجر ربیت پاپوش دوخت؟» نقطه عطفی در کار انیمیشن او بود و ۳ جایزه  اسکار برای بهترین جلوه‌های ویژه، برای تدوین فیلم و تدوین صدا برد و نیز یک اسکار دستاورد خاص اسکار را برای شخص ویلیامز دریافت کرد. او در این فیلم شخصیت‌های انیمیشن را با فیلم زنده ترکیب کرده بود و ۱۴ ماه را در مرحله پس از تولید فیلم صرف کرد و بیش از ۱۰۰ عنصر انیمیشنی خلق کرد. شخصیت راجر ربیت محبوترین شخصیتی شد که ویلیامز خلق کرد و در کنار همسرش جسیکا ربیت در خاطره‌ها باقی ماندند.

ویلیامز همواره دستاوردها و مهارت‌های انیمیشنی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذاشت و کلاس‌های پیشرفته انیمیشن را از دهه ۱۹۹۰ برای علاقه‌مندان با همکاری استودیوهایی چون دیزنی، پیکسار، دریم‌ورکز و وارنر برادرز برگزار کرد.

او یک کتاب هم منتشر کرد که در سال ۲۰۰۱ به بازار آمد و به کتابی پرفروش بدل شد.

این انیماتور که متولد تورنتو بود، در خانه‌اش در بریستول بریتانیا درگذشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.