روزنامه الشرق الاوسط سعودی چاپ لندن در واکنش به کنفرانس خبری ظریف درباره امنیت دریانوردی از سوی آمریکا نوشت:

دکتر محمد جواد ظریف روز گذشته یک کنفرانس مطبوعاتی طولانی در ساختمان وزارت امور خارجه ایران برای اظهار نظر درباره تحریم های ایالات متحده علیه خود و همچنین ارسال پیام های متعدد به طرف هایی در داخل ایران شرکت کرد. ظریف در ابتدای این کنفرانس به انتقاد از سیاست آمریکا در خلیج (فارس) به ویژه طرح تشکیل نیروی دریایی برای محافظت از دریانوردی در این منطقه پرداخت و تحرکات همتای آمریکایی خود مایک پمپئو را در این زمینه بی اهمیت دانست بدون آن که از او نام ببرد.

ظریف گفت: «ایالات متحده اکنون در جهان تنها مانده است و نمی تواند ائتلاف تشکیل دهد. کشورهای دوست آمریکا خجالت می کشند که با این کشور تشکیل ائتلاف دهند».

عبور نفتکش ها از تنگه هرمز به محور رویارویی بین واشنگتن و تهران تبدیل شده و انگلیس نیز در این ماجرا وارد شده است. ایالات متحده از ماه مه پس از آن که چند نفتکش همزمان با آغاز برنامه آمریکا برای تشدید مقابله با صادرات نفت ایران هدف حمله قرار گرفتند، تقویت حضور نظامی خود را در خلیج (فارس) آغاز کرد.

ظریف مدعی شد آمریکا به علت دست زدن به اقدامات شرورانه در جهان، منزوی شده است. او به وجود دو جبهه در جهان اشاره کرد که هرکدام گفتمان خاص خود را دارد. گفتمان جبهه نخست از نظر ظریف «تروریسم اقتصادی و خشونت» است که در مقابل جبهه دوم که گفتمان آن «مذاکره و سازش» است قرار دارد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در نخستین اظهار نظر درباره گزارش هایی که نشان می دهد او به دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دعوت شده است گفت، به رغم آن که تهدید به تحریم شده، این دعوت را نپذیرفته است. ظریف در عین حال از بیان جزئیات مذاکرات دیپلماتیک خودداری کرد و گفت قرار نیست دیپلماسی رسمی و دیپلماسی رسانه ای را قاطی کنیم.

ظریف در این کنفرانس خبری تلاش کرد به موازات ارسال پیام برای طرف های خارجی، پیام هایی نیز برای طرف های داخلی ارسال کند به همین علت سخنان تندتری علیه آمریکا بیان کرد و پیام هایی برای افکار عمومی ایران فرستاد که می توان آن را واکنش به راهبرد همتای آمریکایی اش مایک پمپئو دانست که این روزها افکار عمومی ایران را زیاد خطاب قرار می دهد. یک روز پیش از این کنفرانس، رسانه های ایرانی تصاویری از حساب اینستاگرام ظریف را منتشر کردند که برای نخستین بار او را در حال گفتگوی دوستانه با شهروندان ایرانی نشان می داد که مایه تعجب خیلی ها شد.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش برای برقراری تماس با عربستان سعودی و امارات ابراز تمایل کرد و در عین حال محاصره قطر توسط چند کشور عربی دیگر را غیرقابل قبول دانست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.