روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره نقش جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ در کمپن انتخاباتی او برای انتخابات ۲۰۲۰ نوشته است:  "پس از آن که برد پارسکیل، مدیر کمپین دونالد ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۰ تصمیم گرفت که استخدام اهداکنندگان مالی را به استراتژی مهمی در این کمپین تبدیل کند، نخستین گفتگوی خود در این باره را با کسی مطرح کرد که به طور رسمی توسط این کمپین به کار گرفته نشده است؛ جارد کوشنر.

پارسکیل پیش‌بینی‌می‌کرد که این اقدام تنها در سال جاری میلادی ۲۰ میلیون دلار یا بیشتر هزینه داشته باشد پس می‌دانست که پیش از اقدام در این زمینه باید به سراغ داماد و مشاور ارشد ترامپ برود.

پارسکیل در مصاحبه‌ای اظهار کرد: این مساله می‌توانست تاثیر گسترده‌ای بر پیروزی یا باخت ما داشته باشد. به محض موافقت او با این طرح، برای متقاعد کردن رییس جمهور اقدام کردیم.

کوشنر از بیل استفان، مشاور سیاسی ارشد کمپین ترامپ درخواست کرده برنامه‌ای ۱۰ ساله را برای جلب آرای رای‌دهندگان در مناطق کم‌درآمد برای جمهوری‌خواهان ارائه کند. او به طور روزانه – و معمولا چندین بار در روز- با پارسکیل صحبت می‌کند و مسئولانی را برای رسیدگی به امور رسانه‌ای به این کمپین معرفی کرده است. معاونانی که می‌خواهند به ترامپ گزارش‌ دهند نیز معمولا از طریق او این کار را می‌کنند. وقتی کوشنر پیشنهاد داد که این کمپین کیلی مک‌اِنَنی را به عنوان مسئول مطبوعات ملی خود استخدام کند، پارسکیل این کار را انجام داد.

به گفته پارسکیل، کوشنر همچون دیگر اعضای خانواده ترامپ از این کمپین گزارشی هفتگی درباره "هر کاری که انجام شده، هر دلاری که به دست آمده، کارهایی که کارمندان انجام داده‌اند، هدف هر بخش در آن هفته و دستاوردها یا عدم موفقیت‌ها" دریافت می‌کند.

برخی از متحدان کوشنر را به مدیر دوفاکتوی این کمپین تشبیه می‌کنند و می‌گویند، نقش او در اقدامات انتخاباتی ترامپ برای ۲۰۲۰ شبیه نقش کارل رُو برای جورج بوش پسر یا جیمز بیکر برای جورج بوش پدر است.

برخی از منتقدان با این مساله موافقند اما می‌گویند کوشنر هوش سیاسی این دو دستیار با تجربه را ندارد و جایگاهش نمونه‌ای از پارتی‌بازی است.

کوشنر این مقایسه را رد می‌کند و می‌گوید، به قضاوت پارسکیل که مدیر دیجیتال کمپین ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود، اعتماد دارد و به همین دلیل به او قدرت بیشتری داده است.

کوشنر اوایل ماه جاری میلادی در مصاحبه‌ای اظهار کرد: من شدیدا به استخدام افراد عالی و کار با آن‌ها برای تعیین اهداف اعتقاد دارم.  

کوشنر نقش خود را به طور عمده نقشی مدیریتی و شبیه به جایگاهش در کمپین ترامپ برای انتخابات ۲۰۱۶ می‌داند.او در این باره گفته است: (نقش من) اساسا نظارت بر عملیات، رفع مشکلات، حصول اطمینان از داشتن تیم‌ها و ماموریت‌های مناسب در زمینه‌های مختلف و مواخذه افرادی است که مسئول مشکلات پیش‌آمده هستند.

تصویر ارائه شده از نقش مرکزی کوشنر در کمپین ترامپ بر مبنای گفتگوهایی است که با حدود ۲۰ نفر از مقامات کاخ سفید، کارمندان کمپین، مشاوران خارج از کمپین و  نزدیکان ترامپ صورت گرفته است که بسیاری از آن‌ها نخواسته‌اند نامشان فاش شود.

"موقعیت خاص"

مسئولیت‌های کوشنر در این کمپین آخرین مورد از فهرست مسئولیت‌های عالی او است که پیوسته به آن‌ها افزوده می‌شود؛ از کار بر روی اصلاح  سازش مهاجرتی در کنگره گرفته تا تلاش برای ارائه روند صلح خاورمیانه. او اما در هیچ یک از این مسئولیت‌ها موفق عمل نکرده با انتقادات بسیاری درباره توانایی‌هایش در واشنگتن روبه‌رو شده است.

دن ابرهارت، اهداکننده مالی جمهوری‌خواه می‌گوید، موقعیت خاص کوشنر به او این توانایی را می‌دهد که هر طور می‌خواهد سیستم کمپین را سرهم‌بندی کند.

استوارت استیونز، استراتژیست جمهوری‌خواه با لحنی رُک‌تر درباره کوشنر می‌گوید: من دلیلی برای باور اینکه او چیزی از سیاست می‌داند، نمی‌بینم.

وی افزود، کوشنر اخراج جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی را "اقدام خوبی" می‌دانست.

استیونز ادامه داد: اینکه یک داماد به خاطر کسی که با او ازدواج کرده قدرت داشته باشد، اتفاق تازه‌ای نیست. چند تجارت با این استراتژی نابود شده است؟

کوشنر در حوزه فعالیت‌های ترامپ یک نیروی شدیدا قطبی‌کننده باقی می‌ماند. تقریبا همه کوشنر را راهی مطمئن برای رسیدن به ترامپ یا شخصی حسابگر می‌دانند که تحت پوشش موقعیت خانوادگی خود است. حتی برخی از متحدان نیز به طور محرمانه می‌گویند او گاهی درباره جایگاه و نقش خود غلو می‌کند و آنان همیشه با نظرات او موافق نیستند.

برخی مشاوران کمپین می‌گویند، به نظر نمی‌رسد که ترامپ بتواند آرای رای‌دهندگان مناطق کم‌درآمد را از آن خود کند. آنان همچنین درباره مطرح کردن اصلاحات عدالت کیفری به عنوان مساله کلیدی کمپین نیز تردید دارند.

کوشنر طی انتخابات میان‌دوره ۲۰۱۸ از ترامپ خواست به میشیگان سفر کند و از جان جیمز، نامزد جمهوری‌خواه سنا حمایت کند. با این حال مشاوران با این ایده مخالف بودند و داده‌ها حاکی از احتمال شکست جیمز بود. ترامپ هیچ‌گاه او را تایید نکرد و جیمز در انتخابات شکست خورد.

توصیفات کوشنر درباره نقشش در کمپین ۲۰۱۶ از جمله شهادت در مقابل کنگره و در تحقیقات رابرت مولر انتقادات برخی را به دنبال داشته است. این ادعاها به طور خاص برای کلین کانوی، مشاور کاخ سفید که نخستین زنی بود که مدیریت یک کمپین ریاست جمهوری پیروز را بر عهده داشت، غیر منتظره بود.

یک استراتژیست جمهوری‌خواه که با کاخ سفید در ارتباط است، اظهار کرد: او (کوشنر) مانند یک رییس دفتر سیار است. می‌تواند هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، می‌تواند در هر نشستی که می‌خواهد حضور داشته باشد و همه برای خدمت به او آماده هستند. او همه جا هست.

کوشنر گفت زمانی که ترامپ در حال به راه انداختن یک اقدام سازمان نایافته بود، به کمپین بازگشت و از او خواسته شد مسائل را رو به راه کند.

او در این خصوص گفت: چیزی که متوجه شدم این بود که هر زمانی که نامزد انتخابات درباره چیزی ناراحت است باید وارد ماجرا شوم و بفهمم چگونه باید تمرکز او را به چیز دیگری جلب کنم.

وی افزود: بیشتر مردم از تصمیم‌گیری می‌ترسند و چیزی که فهمیدم این بود که من از تصمیم‌گیری نمی‌ترسیدم و اگر او با تصمیم من مخالف بود، به من اطلاع می‌داد.

ساختار کمپین ۲۰۲۰ به لحاظ بین‌المللی منزوی است و کوشنر و پارسکیل از معدود مقامات آن هستند که به طور روشن در آن فعالیت دارند. کوشنر با کارل رُو درباره چگونگی تشکیل ساختار یک کمپین انتخابات ریاست جمهوری گفتگو کرده و مرتبا با نیک ارز، رییس دفتر سابق معاون رییس جمهور، کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، کن کورسون، دوست دیرینه خود و دستیار سابق رودولف جولیانی صحبت می‌کند.

"استخدام اهداکنندگان مهم"

دوستان و نزدیکان کوشنر می‌گویند، او به بخش دیجیتال کمپین علاقه خاصی دارد. او به جمهوری‌خواهان کمک کرد که پلتفرم جذب سرمایه جدیدی را به نام "وین‌رد" راه‌اندازی کنند تا با اقدام موفق "اکت‌بلو" دموکرات‌ها رقابت کند و با پارسکیل برای توسعه یک اپلیکیشن مرتبط با ترامپ که رای‌دهندگان بتوانند آن را روی گوشی‌های خود نصب کنند و آنان را به شرکت در انتخابات ترغیب کند، همکاری کرده است.

تلاش کوشنر و پارسکیل برای انتخاب ستادهای انتخاباتی که نمای رود پوتوماک را داشته باشند، بر هزینه‌های این کمپین افزوده است. او همچنین برای هماهنگی بیشتر این کمپین با کمیته ملی جمهوری‌خواهان که در سال ۲۰۱۶ یکی از محل‌های عمده تنش بود، کوشیده است.

گزارش‌هایی که هفته گذشته منتشر شدند، حاکی از آن هستند که کمپین ترامپ، کمیته ملی جمهوری‌خواهان و کمیته‌های وابسته طی سه ماه گذشته دست‌کم ۹۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و هم‌اکنون حدود ۱۱۸ میلیون دلار در اختیار دارند. البته این مبلغ سرمایه جذب شده از سوی کمیته ملی جمهوری‌خواهان در ماه گذشته میلادی را شامل نمی‌شود.

کوشنر در خصوص این سرمایه‌ها گفت: مبلغی که در اختیار داریم تصادفی جذب نشده، تشکیل این تیم تصادفی نبوده، اندک بودن جزییاتی که از کارهایی که انجام داده‌ایم، افشا شده، تصادفی نبوده است. فکر می‌کنم چیزی که شاهد آن هستید عملیاتی بسیار درخور است.

این اقدامات شامل جذب اهداکنندگان مالی‌ که در کمپین ۲۰۱۶ حاضر به حمایت از ترامپ نشدند نیز می‌شود. کوشنر پاییز گذشته در رویدادی متعلق به "اتحاد فرصت آمریکایی" –گروهی از اهداکنندگان مالی راست میانه- در منهتن شرکت کرد و در آن درباره مقابله با گروه‌هایی که در خصوص حمایت ترامپ تردید دارند، صحبت کرد.

لری ویتزنر، سازنده تبلیغات که با کمپین ۲۰۱۶ ترامپ همکاری داشته و احتمالا در کمپین ۲۰۲۰ نیز حضور داشته باشد، در توصیف کوشنر او را یک "مدیر عامل فعال" می‌خواند. او در این باره می‌گوید: او در همه تصمیم‌گیری‌های مهم، گفتگوهای استراتژیک، تخصیص منابع و جاهایی که نامزد انتخاباتی به آن سفر خواهد کرد، حضور داشت.

جان لرنر، کارشناس نظرسنجی جمهوری‌خواه و استراتژیست که دو سال در دولت با کوشنر همکاری نزدیکی داشته، می‌گوید، نقش کوشنر در کمپین همچون نقش او در دولت است.

لرنر در یک ایمیل نوشت: به نطر می‌رسد روش عملکرد کمپین همچون روش عملکرد کاخ سفید است. دیگران نیز در آن حضور دارند اما رییس جمهور تصمیم‌گیرنده بی‌چون و چرا است و پس از او جارد در جایگاه دوم قرار دارد.

کوشنر گفته است، زمان زیادی که برای برنامه‌ریزی برای کمپین ۲۰۲۰ وجود داشته، به آنان اجازه داده اقامات ۲۰۱۶ را تقویت کنند و بهبود ببخشند. دونالد ترامپ در روز تحلیف خود در سال ۲۰۱۷ به طور رسمی اسناد شرکت مجدد در انتخابات را در کمیسیون انتخاباتی فدرال به ثبت رساند.

کوشنر در خصوص اقدامات صورت گرفته در این کمپین می‌گوید: ما کارهای غیرمتعارف بسیاری انجام دادیم و فکر می‌کنم این اقدامات جواب داده‌اند. ما اقدامات خود را دو-سه برابر کردیم.

منتقدان او اما آنقدرها هم تحت تاثیر قرار نگرفته‌اند. برخی می‌گویند کوشنر وفادارانش را در کمپین وارد کرده تا چشم و گوش او باشند یا به گفته یکی از مقامات کاخ سفید، "او با گماردن نزدیکان و افراد مدیون به خودش در کمپین برای هر اقدامی که صورت می‌گیرد ناظر قرار داده است". دیگران اما می‌گویند او درباره نفوذ خود اغراق کرده است.

به گفته یک منبع آگاه، کوشنر به طور محرمانه گفته که فکر می‌کند این کمپین شاید بتواند با به کار گیری نیروهای داوطلب هزینه‌ها را کاهش دهد. خودش اما این مساله را تکذیب می‌کند و گفته است، صرفا مواردی از استخدام‌ها وجود داشته که هنوز در این کمپین کاری برای آن‌ها وجود ندارد. او گفته است، نزدیک‌ترین متحدانش در این کمپین رونا مک‌دنیل، رییس کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه، پارسکیل و اریک ترامپ، برادر همسرش هستند. تنش‌ها میان کوشنر و مک‌دنیل بالا گرفته‌اند؛ کوشنر بر سر اقدامات مک‌دنیل و کمیته ملی جمهوری‌خواهان برای جذب سرمایه از آنان انتقاد کرده اما این دو می‌گویند روابط محکمی با یکدیگر دارند.

رییس جمهور آمریکا در مراسم شام اخیری که برای جذب سرمایه برگزار شد، برای عملکرد دولتش در زمینه قانون اصلاحات عدالت کیفری بازار گرمی کرد و به جمعیت حاضر گفت، حتی لیبرال‌ها هم از این قانون استقبال کردند.

ترامپ با خنده گفت: ما یکی دو تا لیبرال هم در کاخ سفید داریم، مثل دامادم.

به رغم گستردگی کمپین ۲۰۲۰، کوشنر آن را با کمپین چهار سال قبل مقایسه کرده که دونالد ترامپ جونیوردر سراسر آمریکا رویدادهایی را به نیابت از پدرش برگزار می‌ کرد و ایوانکا ترامپ برای جلب حمایت رای‌دهندگان میانه‌رو در شهرهای مختلف حضور می‌یافت و اریک ترامپ بر عملیات کمپین متمرکز بود.

کوشنر در این باره گفت: کمپین پیشین در واقع یک کمپین خانوادگی بود. این کمپین هم شباهت زیادی به کمپین قبلی دارد زیرا همه ما همکاری بسیار نزدیکی با هم داریم."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.