پایگاه خبری الاخبار از دستیابی به دو سند محرمانه درباره ارزیابی‌های مقام‌‌های عربستان و اردن از «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر جدید بریتانیا و نشست وی با وزرای خارجه کشورهای عضو همکاری شورای خلیج‌فارس خبر داده است. 

ارزیابی دیپلماتیک اعراب از جانسون به سال ۲۰۱۶ بر می‌گردد اما شامل هر دو مرحله حضور وی در پست شهردار لندن و سپس وزارت خارجه بریتانیا می‌شود.

«عادل الجبیر» ‌وزیر وقت خارجه عربستان در این ارزیابی با عنوان «بسیار محرمانه» نتیجه گیری‌های بسیار منفی از مواضع جانسون در نشست با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در مقر اقامت نماینده دائم بریتانیا در نیویورک به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی ارائه می‌دهد. 

نام جانسون از ابتدای این دوره به عنوان یک شخصیت برجسته و جنجال برانگیز و نامزد قوی برای نخست‌وزیری مورد توجه عربستان سعودی بوده است.

در نامه الجبیر به بن سلمان درباره این نشست،‌ جانسون به عنوان یک شخصیت مخالف در برابر مواضع کشورهای عضو شورای خلیج‌فارس علیه ایران تلقی می‌شود و درباره اینکه ایران مشکل اصلی منطقه باشد، ابراز تردید می‌کند. وی همزمان تأکید کرده بود که از ملت ایران که از خلال فیلم‌های ایرانی با آنها آشنا شده، خوشش می‌آید. 

عربستان همچنین نسبت به مواضع جانسون در قبال سوریه نیز حساس شده که این موضوع در نامه اردن نیز کاملا آشکار است، چرا که نخست‌وزیر جدید بریتانیا با ابقای «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه و دخالت روسیه در این کشور موافق است. 

الجبیر در نامه به بن سلمان به اطلاعات مشابه اردن درباره موضع جانسون در قبال سوریه استناد ارجاع داده شده اما عین ارزیابی سفیر اردن بیان نشده است.

بر اساس این ارزیابی،‌ جانسون به موازات توجه به پرونده سوریه هیچ توجهی به درگیری اعراب و اسرائیل ندارد به گونه‌ای که بر اساس تلگراف «مازن کمال الحمود» سفیر اردن در لندن، وی فقط به شنیدن اظهارات اکتفا کرده و اظهارنظری در این زمینه ارائه نداده است. 

در ارزیابی تفصیلی سفیر اردن از زندگی و شخصیت جانسون از جمله روابط عاطفی وی نفرت پوشیده الجبیر نسبت به او وجود دارد به گونه‌ای که به صورت غیر مستقیم وی را نادان توصیف کرده و می‌گوید: «برای ما مشخص نشد که آیا جانسون از اوضاع منطقه آگاه است یا خیر».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.