در ادامه این مطلب آمده است: اشتراک نظر دونالد ترامپ و محمود احمدی نژاد چیزی است که تنها یک نویسنده ژانر علمی تخیلی می توانست آن را پیش از تابستان ۲۰۱۹ بنویسید. با این حال، اکنون این اتفاق افتاده؛ ترامپ ماه گذشته اعلام کرد که حاضر است بدون پیش شرط با ایران مذاکره کند. احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران نیز در گفتگویی با نیویورک تایمز در روز جمعه پیشنهاذ مذاکره مستقیم بین کشور را پیشنهاد داد. در نیویورک، اخیرا وزیر خارجه ایران گفت که او حاضر است مستقیما با سناتورهای آمریکایی ملاقات کنند تا طرحی برای برون رفت از بحران پیدا کند، بحرانی که نشات گرفته از خروج امریکا از برجام است.

مذاکرات می تواند تصمیم گیری را از تنگه هرمز، جایی که نظامی ها مشغول بازی خطرناکی هستند، به محل دیگری تغییر دهد.

روز جمعه، دادگاه عالی جبل الطارق حکم داد که توقیف نفت کش ایران تمدید می شود. ظرف چندین ساعت، ایران اعلام کرد که نیروهایش، یک نفتکش انگلیسی که در حال عبور از تنگه ی هرمز بوده را توقیف کرده اند.

روز پنج شنبه، ترامپ گفت که کشتی جنگی امریکا یک پهپاد ایرانی را در نزدیکی یک کیلومتری خود ساقط کرده است. ایران نیز یک هواپیمای جاسوسی امریکا را ماه گذشته ساقط کرده بود.

خلق بحران پس از بحرانی دیگر، یک تاکتیک است که دولت ترامپ در جبهه های داخلی و خارجی از آن استفاده می کند. اما این تاکتیک این بار در خدمت استراتژی خطرناکی است. آخرین بحران با ایران که حول سرنگونی پهپاد آمریکا بود، تنها زمانی از آن جلوگیری بعمل آمد که ترامپ گفت از حمله به ایران در لحظه اخر منصرف شده است.

بن بست و بحرانی که در آن ربات های دو طرف در آسمان سرنگون می شوند، ممکن است جز جنگ های آینده باشد. اما در این بحران، خطر خونریزی زیاد است.

احمدی نژاد باوجود آنکه دیگر رئیس جمهور نیست اما از نفوذ قابل توجهی در ایران برخوردار است، که به همین دلیل پیشنهاد مذاکره او باید مورد توجه قرار بگیرد.

احمدی نژاد پیشنهاد داده که دو طرف در مورد تعدادی از موارد مورد مناقشه بین دو کشور مذاکره کنند. چنین مذاکره ای، دقیقا همانی است که ترامپ مدتهاست به دنبال آن است. توافقی بزرگتر از آنچه اوباما با ایران به آن دست یافت.

احمدی نژاد در مورد ترامپ می گوید: ترامپ مرد عمل است. او یک تاجر است و بنابراین قادر به محاسبه هزینه فایده و تصمیم گیری است. ما به او می گوییم، بیایید هزینه فایده بلند مدت دو کشور را محاسبه کنیم.

به نظر می رسد احمدی نژاد ایمان و اعتقاد زیادی به تعقل ترامپ دارد. ترامپ مانند اوباما در تشخیص ارزش مذاکره مستقیم با مخالف خود درست عمل کرده است. دولت ترامپ خیلی وقت پیش پروتکل های دیپلماتیک علیه مذاکره مستقیم با کره شمالی و طالبان را دور انداخت و الان شانس و فرصت جدید برای پیشنهاد مذاکره دارد. ترامپ این احتمال را ماه پیش در مورد ایران مطرح کرد.

شاید آینده، دیگر مثل داستان رمان ها نباشد. زمان عمل فرارسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.