پروتئینی به نام GRP۷۸ طی پژوهش‌های اخیر توجه پژوهشگران را به سوی خود جلب کرده زیرا این پروتئین مسئول فعال‌سازی جهش‌هایی است که به نام جهش‌های کراس (KRAS) شناخته می‌شوند.

کراس نوعی ژن است که می‌تواند سلول‌های عادی را به سلول‌های سرطانی تغییر دهد. این جهش‌ها در انواع مختلف سرطان دخیل هستند.

به عنوان مثال، ۳۰ تا ۵۰ درصد تومورهای کولورکتال دارای جهش‌های کراس هستند. حدود ۹۰ درصد از سرطان‌های پانکراس نیز دارای این جهش‌ها هستند. در واقع آنها در حدود یک سوم از تمام موارد سرطان انسانی رخ می‌دهند، از این رو هدف قرار دادن پروتئینی که ژن کراس را فعال می‌کند، به واقع اقدام بزرگی است.

پروتئین‌های GRP۷۸ نه تنها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند، بلکه سطوح آن در افرادی که به سرطان مبتلا می‌شوند نیز افزایش می‌یابد. این به معنای افزایش احتمال عود سرطان در کنار کاهش نرخ بقای بیمار است.

تمام این خبرهای بد درباره GRP۷۸ موجب شده تا دانشمندان احتمال کاهش یا غیر فعال سازی آن را مورد بررسی قرار دهند. در مطالعه‌ای جدید، پژوهشگران سلول‌های پانکراس را به دو دلیل انتخاب کردند:

در مقایسه با سرطان‌های دیگر، سرطان‌های پانکراس میزبان بالاترین درصد جهش های کراس هستند.

آدنوکارسینوم داکتال پانکراس با نرخ بقای کمتر از ۱۰ درصد برای بیمار یکی از مرگبارترین اشکال سرطان است.

پژوهشگران طی این مطالعه دریافتند که امکان تاثیر مستقیم بر این پروتئین ویرانگر وجود دارد. در این مطالعه که با حضور سوژه‌های حیوانی (موش ها) انجام شد، مشخص شد که ۵۰ درصد کاهش در پروتئین GRP۷۸ در سلول های پانکراس برای توقف نخستین مرحله رشد سرطان پانکراس کفایت می کند.

اما در شرایطی که پژوهشگران از مقصود آگاه هستند اما هدف قرار دادن این پروتئین ها به طور خاص با داروها یک چالش است. خبر خوب این است که پژوهشگران بر استفاده از برخی مواد غذایی و گیاهان دارویی به عنوان عوامل درمانی امیدوارکننده متمرکز شده‌اند.

مواد غذایی که کلید سرطان را غیر فعال می‌کنند

به گفته امی لی، یکی از پژوهشگران حاضر در مطالعه و استاد بیوشیمی و پزشکی مولکولی، برخی مواد غذایی و گیاهان دارویی، از جمله چای سبز و سویا حاوی ترکیبات طبیعی هستند که می‌توانند پروتئین GRP۷۸ را سرکوب کنند.

اشاره به چای سبز جای شگفتی ندارد زیرا هرگاه که پژوهشگران پلی‌فنول‌های قدرتمند موجود در این نوشیدنی را که به نام کاتچین‌ها شناخته می‌شوند، برای مبارزه با سرطان مورد بررسی قرار می‌دهند، آنها را شگفت‌زده می‌کند.

ایزوفلاون‌های موجود در سویا نیز نشان داده‌اند که توانایی کاهش چندین ژن و پروتئین‌هایی را که به جهش‌های کراس منجر می‌شوند، دارند. از دیگر ترکیبات ضد سرطان بالقوه که مشخص شده است جهش‌های کراس را مهار می‌کنند می‌توان به سولفورفان موجود در سبزی‌های چلیپایی، مانند بروکلی، گل کلم و کیل و پلی‌فنول کوئرستین موجود در بروکلی، پیازها و توت‌ها اشاره کرد.

هونوکیول که از درخت مگنولیا به دست می‌آید یکی دیگر از عوامل بالقوه است که آثار مهارکننده پروتئین GRP۷۸ را نشان داده است. گل‌های مگنولیا توانایی خود در زمینه مقابله با سرطان را نشان داده‌اند.

در شرایطی که این ترکیبات گیاهی نتایج امیدوارکننده‌ای در پژوهش نشان داده‌اند، تا به امروز هیچ کدام از آنها به صورت بالینی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند اما این به معنای آن نیست که نمی‌توانید استفاده از این مواد غذایی و گیاهان دارویی که فواید سلامت مختلفی را ارائه می کنند، افزایش دهید.

در همین راستا می‌توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

- روزانه حداقل دو فنجان چای سبز بنوشید.

- حداقل سه بار در هفته سبزی‌های چلیپایی مصرف کنید.

- یک مکمل هونوکیول که جدا از آثار ضد سرطان به عنوان یک عامل آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب قوی نیز عمل می‌کند، مصرف کنید.

- محدود کردن مصرف گوشت قرمز و به جای آن مصرف وعده‌های غذایی حاوی سویای ارگانیک یا محصولات تهیه شده از آن مانند تمپه، توفو یا ناتو.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.