از آنجا که میانگین قیمت اجاره نهایی هر متر مربع خانه در شهر مشهد رقمی حدود ۱۹ هزار تومان است، می‌توان گفت: مشهدها برای رهن و اجاره یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری باید به طور میانگین رقمی حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اجاره نهایی بپردازند. البته می‌توان بخشی از این مبلغ را در قالب پول پیش به صاحبخانه پرداخت کرد. مثلا می‌توان با پول پیش ۳۰ میلیون و اجاره ماهانه یک میلیون تومان می‌توان یک واحد ۱۰۰ متری در شیراز اجاره کرد.

اجاره نهایی چطور محاسبه می‌شود؟

به گزارش فرارو، مشاوران املاک برای اینکه یک قیمت مشخص برای رهن و اجاره در نظر بگیرند، عموما اجاره نهایی برای هر متر مربع مبنای محاسبه قرار می‌دهند. اجاره نهایی، ترکیبی از مبالغ رهن و اجاره است. به این صورت که مستاجر هر مبلغی که به عنوان پول پیش به صاحبخانه می‌پردازد را با اجاره معادل‌سازی می‌کنند. برای اینکه مفهوم اجاره نهایی را بهتر متوجه شویم، اول باید فرمول تبدیل رهن و اجاره بدانیم.

اعداد و ارقام جالب رهن و اجاره خانه در مشهد، صرفا محدود به آمارها نیست، نگاهی که به فایل‌های آگهی اجاره خانه بیاندازیم، می‌بینیم خیلی از خانه‌ها در مشهد علی رغم امکانات ویژه‌ای که دارند، با نرخی حدود متری ۲۰ هزار تومان اجاره آگهی شده‌اند و چنین رقمی در مشهد زیاد دور از انتظار نیست.

 

هاشمیه ۱۰ ساله؛ متری ۲۵ هزار تومان

یک صاحبخانه خوش سلیقه به تازگی خانه خود را بازسازی کرده است. این خانه در سال ۸۸ ساخته شده، اما اگر الان نگاهی به آن بیاندازید، با خانه‌های شیک و نوساز شمال شهر تهران مو نمی‌زند. صاحیخانه برای این ملک اجاره بالایی در نظر گرفته و می‌خواهد همراه پول پیش ۳۰ میلیونی، ماهانه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از مستاجرش اجاره بگیرد. شاید این رقمی بالایی به نظر برسد، اما با یک محاسبه ساده می‌توان نتیجه گرفت اجاره نهایی این واحد مسکونی می‌شود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و اگر آن را به متراژ ۲۱۰ متری تقسیم کنیم، متوجه می‌شویم که اجاره هر متر مربع این خانه حدود ۲۵ هزار تومان است. این خانه سه خواب است و در طبقه دوم یک آپارتمان دو طبقه واقع شده. پارکینگ، انباری و تراس از جمله ویژگی‌های این فایل مسکن است که به تازگی سر از مشاوره املاک درآورده.

 

بلوار الهیه شش ساله؛ متری ۱۶ هزار تومان

یک واحد مسکونی در طبقه دوم یک آپارتمان واقع در بلوار الهیه مشهد به تازگی سر از مشاوره املاک درآورده. این خانه قرار است اواسط مرداد ماه تخلیه شود و از الان صاحبخانه به دنبال مستاجر جدید می‌گردد. او می‌خواهد برای این واحد مسکونی ۲۰ میلیون پول پیش و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه از مستاجرش بگیرد و با این حساب اجاره نهایی این واحد مسکونی می‌شود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان. آنطور که از جزئیات فایل آگهی پیداست، متراژ این واحد مسکونی ۱۴۰ متر است و با این حساب اجاره در نظر گرفته برای این فایل، می‌شود متری ۱۶ هزار تومان که اندکی کمتر از میانگین رهن و اجاره در مشهد است. این خانه در سال ۹۲ ساخته شده و دو خوابه است.

 

شهرک غرب ۱۳ ساله؛ متری ۲۳ هزار تومان

یک واحد مسکونی بزرگ واقع در قاسم آباد شهرک غرب مشهد برای رهن و اجاره اگهی شده است. آنطور که صاحبخانه می‌گوید، این واحد مسکونی به سیستم گرمایش کف مجهز است. پله‌هایش بیمارستانی است و در طبقه اول واقع شده. از سه طرف نورگیر است و اصلا در این خانه دلتان نمی‌گیرد. پارکینگ، دو انباری، محوطه سرسبز و خوش آب و هوا از دیگر ویژگی‌هایی است که صاحبخانه برای تعریف کردن از ملکش می‌شمارد. آنطور که او می‌گوید همسایه‌ها همه کارمند و بی سر و صدا هستند. تازه خانه نگهبانی ۲۴ ساعته هم دارد.

بررسی قراردادهای رهن و اجاره خانه در مشهد نشان می‌دهد، نرخ اجاره در این شهر متری ۲۰ هزار تومان است. مشهدی‌ها به طور میانگین هر ماه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بودجه برای رهن و اجاره کنار می‌گذارند و علاقه خاصی به خانه‌های بزرگ دارند. طوری که میانگین مساحت خانه‌های اجاره‌ای در مشهد ۱۰۰ متر مربع است.

وقتی داده‌های خام سامانه اطلاعات بازار املاک ایران (سابا) را کنار هم می‌گذاریم، می‌توانیم با بررسی آن‌ها نتیجه بگیریم که میانگین قیمت رهن و اجاره در شهر مشهد فاصله خیلی زیادی با تهران دارد. طوری که قراردادهای رهن و اجاره در این شهر با میانگین قیمت ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر متر مربع امضا می‌شوند.

این رقم از بررسی بیش از ۱۹۴ مورد قرارداد رهن و اجاره امضا شده در خردادماه به دست آمده که اغلب آن‌ها متراژ متوسط رو به بالایی دارند. این مورد باعث شده میانگین مساحت خانه‌های اجاره داده شده در شهر مشهد به حدود ۹۸ متر مربع برسد. با اینکه این شهر پر از سوئیت‌های کوچک‌متراژ برای مسافران و زائران است، اینطور که از قراردادها پیداست، خود مشهدی‌ها اغلب در خانه‌های بزرگ سکونت دارند.

بر اساس قائده‌ای که بین فعالان بازار مسکن رواج دارد، هر یک میلیون تومان رهن، معادل ۳۰ هزار تومان اجاره ماهانه است. مشاوران املاک وقتی می‌خواهند رهن و اجاره را به هم تبدیل کنند، از قائده یک میلیون به ۳۰ هزار تومان استفاده می‌کنند. اجاره نهایی یک خانه زمانی به دست می‌آید که کل مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کنند تا ببینند اگر یک مستاجر بدون سرمایه اولیه بخواهد خانه را اجاره کند، هر ماه باید چقدر اجاره بپردازد.

مثلا اگر یک قرارداد ۶۰ میلیون پول پیش و ماهانه دو میلیون تومان اجاره داشته باشد، پول پیش آن با نسبت یک میلیون رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره، می‌شود رقمی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان. بر این اساس اجاره نهایی چنین خانه‌ای رقمی معادل سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد. حالا برای بدست آوردن اجاره نهایی هر متر مربع، باید این رقم را بر مساحت خانه تقسیم کنیم. اگر این واحد مسکونی ۷۵ متر مربع زیربنا داشته باشد، اجاره نهایی هر متر مربع آن می‌شود رقمی حدود ۵۰ هزار تومان.

فایل‌های رهن و اجاره خانه در مشهد

جزئیات فایل آگهی نشان می‌دهد این واحد مسکونی ۱۵۰ متر زیربنا دارد و صاحبخانه می‌خواهد آن را در ازای دریافت ۱۱۵ میلیون تومان ودیعه، در اختیار مستاجر بگذارد. به عبارتی اجاره نهایی این خانه می‌شود رقمی حدود سه میلیون و ۴۵۰ تومان و اگر آن را بر متراژ ۱۵۰ متری خانه تقسیم کنیم، می‌بینیم نرخ اجاره در نظر گرفته شده برای این واحد مسکونی ۱۳ ساله تنها ۲۳ هزار تومان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.