وزارت خارجه فرانسه روز شنبه در بیانیه ای از مقامات ایرانی درخواست کرد تا "در اسرع وقت" نفتکش بریتانیایی را که روز جمعه توقیف شد، آزاد کنند.

در این بیانیه آمده است: " ما از مقامات ایرانی می خواهیم تا در اسرع وقت نفتکش و خدمه آن را آزاد کند و به اصول آزادی دریانوردی در خلیج فارس احترام بگذارد. "

وزارت خارجه فرانسه در این بیانیه از توقیف تفتکش بریتانیایی به شدت ابراز نگرانی و اعلام کرد: «چنین عملی، به کاهش ضروری تنش‌ها در منطقه ضربه می‌زند."
ما این عمل را محکوم و همبستگی‌مان با بریتانیا را اعلام می‌کنیم.»

جمعه شب گذشته یک نفتکش انگلیسی به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی در تنگه هرمز از سوی سپاه توقیف شد.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه با تأیید این خبر اعلام کرد: عصر جمعه ۲۸ تیر، یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می افزاید: نفتکش مذکور پس از توقیف، به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

شرکت "استنا ایمپرو" نیز با تأیید توقیف نفتکش این شرکت در اطلاعیه ای اعلام کرد که نفتکش مذکور به همراه ۲۳ خدمه آن توسط سپاه توقیف شده است.


پیش از این برخی رسانه ها جمعه شب از توقیف کشتی انگلیسی دیگری به نام "مصدر" با پرچم لیبریا توسط سپاه خبر داده بودند، اما شرکت کشتیرانی نوربالک (Norbulk) مالک این نفتکش، این خبر را تکذیب کرد و افزود: مصدر آزادانه در حال تردد در آب های خلیج فارس است.

در پی این تحولات اعضاء دولت انگلیس بامداد امروز درباره توقیف نفتکش این کشور تشکیل جلسه داده، که در نتیجه آن به کشتی های انگلیس توصیه شد موقتاً از تنگه هرمز تردد نکنند.

این کشور در ۱۳ تیرماه جاری نفتکش «گریس ۱»، حامل نفت ایران را در جبل الطارق توقیف کرد و مدعی شد؛ این کشتی به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.