علی لاریجانی در حاشیه بازدید از گروه صنعتی زر در جمع خبرنگاران در خصوص حمایت مجلس از صنایع، گفت: خوشحال شدم که امروز توفیق بازدید از استان البرز را پیدا کردم زیرا این استان ظرفیت زیادی در حوزه صنعت دارد و طرح‌های بزرگی در استان ایجاد شده است.  گروه صنعتی زر، از ظرفیت توسعه‌ای بسیار مناسبی برخوردار است و عامل اشتغال و رونق تولید در کشور است.

اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید؛

* مجلس به صورت جدی شعار رونق تولید را مبنای کار خود قرار داده است و تمام کمیسیون‌ها مامور شده‌اند با دستگاه اجرایی مربوطه و مراکز پژوهشی جلساتی را برگزار کنند.

*مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این زمینه فعال شده است تا گزارش‌هایی را برای تک تک وزارتخانه‌ها و چالش‌هایی که در زمینه تولید دارند را مشخص کرده و راه حل‌ها را نیز تعیین کرده است، همین کار را نیز اتاق بازرگانی انجام داده و چالش‌های بخش تولید را مشخص و پیشنهاداتی را نیز برای رفع آنها بیان کرده است.

*جلساتی را برای رونق تولید برگزار کرده‌ایم، روز گذشته جلسه ای را با وزرای مربوطه، کمیسیون‌های تخصصی، مرکز پژوهش‌ها و اتاق بازرگانی برگزار کردیم و برخی از چالش‌هایی که وجود داشت را مورد بررسی قرار دادیم.

* سهم تسهیلات برای حمایت از تولید را قانون ۴۰ درصد مشخص کرده اما متاسفانه سال گذشته ۲۷ درصد به این امر تخصیص یافته است که باید تدابیری را بانک‌ها دنبال کنند. با توجه به شرایط صنعت و نیازی که به سرمایه در گردش دارند سهم تسهیلات آن‌ها باید داده شود، برای صادرات نیز مشکلاتی وجود دارد که موانع این حوزه نیز بررسی می‌شود.

* مقرر شده کمیته‌ای در کمیسیون مربوط به رونق تولید تشکیل شود و هر روز جلساتی را برای بخش کشاورزی، صنعت، معدن و صادرات برگزار کند و پیشنهاداتی که مرکز پژوهش‌ها و اتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌ها داده اند را مورد به مورد بررسی کنند و در جاهایی که اختلاف دارند به جلسه‌ای می آیند که من تشکیل می‌دهم به این ترتیب مکانیزمی تعیین شده تا مسائل مربوط به رونق تولید را پیگیری و چاره اندیشی کند.

* حوزه صنعت در اولویت ما قرار دارد، کمیسیون رونق تولید با حضور رئیس کمیسیون صنایع و با حضور اتاق بازرگانی و سایر بخش‌ها، جلساتی را برگزار می‌کنند تا مورد به مورد مسائل حل شود. دستگاه‌های مربوطه نیز مسائل این حوزه را پیگیری می کنند و مشکلاتی که نیاز به قانون یا مصوبه سران قوا داشته باشد را مشخص و مطرح می کنند.

* اولویت کشور این است که ما بنگاه‌هایی که توان ایجاد جهش در تولید را دارند مورد حمایت قرار دهیم. البته برخی از مشکلات و مسائل ممکن است از نظر قانونی منطقی باشد اما با توجه به شرایط تحریمی و خاصی که در آن قرار داریم باید موضوع را به صورت خاص ببینیم. این جلسات به این منظور برگزار می‌شود که شرایط فعلی نیاز به تغییر دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.