حجت الاسلام سعید لواسانی امام  جمعه لواسان در گفت و گویی با شبکه افق درباره ساخت و سازهای ویلاهای متخلف لواسان گفت: مسائل سیاسی و اجتماعی روز موضوعاتی هستند که حضرت امام بر آن تاکید بسیار دارند تا به مردم اطلاع بدهیم و ما در خطبه های نماز جمعه باید مسائلی را که درگیرشان هستیم را بیان کنیم.

وی ادامه داد: من در یکی دو سال گذشته  تحفظ داشته  و تلاش می کردم  تا در پشت پرده با ارتباطاتی که با مسئولین مربوطه ارتباط بر قرار کرده و موضوع را پیگیری کنم. بعد از گذشت زمان متوجه شدم که  از صحبت هایی که مطرح می شد؛ عملا نمی توان نتیجه گرفت ؛ضمن آن که بهتر است این مطالب با مردم در میان گذاشته شود. زمان ی که مردم در جریان قرار میگیرند؛ یک فرهنگ شکل می گیرد چرا که یکی از وظایف امام جمعه فرهنگ سازی است.

وی تصریح کرد: فرهنگ سازی باید صورت بگیرد تا با فساد و اشرافیت مقابله کنیم؛ به همین دلیل تریبون نماز جمعه می تواند این مطالب را با رعایت تقوا و مسائل شرعی مطرح کرده و به همین دلیل فکر کردم که خوب است که در نماز جمعه مطرح شود.

امام جمعه لواسان با اشاره به ویلاهای ساخته شده در لواسان گفت: باید به پدیده هایی که با آن مواجه هستیم توجه کرد. در شهر لواسان که ساخت و ساز های خلاف قاعده مقرراتی داریم؛  ۴۵۰ متر یا در برخی مواقع ۶۰۰ متر می توان ویلا ساخت اما به طور مثال ویلای ۱۴۰۰ متر خانوم نعمت زاده که تخریب شد؛ ۹۰۰ متر اضافه بنا داشت. اضافه بنای ساخته شده به کمیسیون ماده ۱۰۰ می رود که یا حکم تخریب  یا جریمه صادر شود.

وی افزود: این موضوع بدی است که ما اختیار را به دست مرجعی داده ایم. قانون ما شفاف نیست. قانون باید کاملا در رابطه با  زیر بنا و اضافه بنای ساخته شده شفاف باشد.

سعید لواسانی گفت: در این صورت من تشخیص می دهم که ویلای شما را تخریب می کنم و برای دیگری را خراب نکنم.  در این هنگام است که خطاها و رشوه های جا به جا می شود که دیگر نمی توان برآن چشم بست. بحث خطرناکی پیش می آید که از جهت عدالت، بحث تبعیض است. من به عنوان یک مامور دولتی و با فردی که به طور مثال ۶۰ متر دیوار ساخته است سریع برخورد می کنم اما در کنارش یک ویلای  بسیار بزرگ ساخته می شود که اصلا نگاهش نمی کنم.

این امام جمعه  در اشاره به دو ماده قانونی گفت: در ماده ۳ قانون می گوید که تخریب کنید و در ماده ۱۰ می گوید می توانید صبر کنید. ما یک بار از ماده ۱۰ و بار دیگر از ماده ۳ استفاده می کنیم و این موضوع مردم را بسیار اذیت می کند.

او در رابطه با معماری شهر و ویلاها افزود: موضوع دیگری که در لواسان باید به آن توجه کرد؛ از بین بردن معماری شهر است .شما در لواسان ویلاهایی را  می بینید شبیه کاخ سفید یا کلیسا می باشد.  و هر کس هر طور که دلش خواسته است ویلا را ساخته است

حجت الاسلام لواسانی گفت: وقتی مجموع این قضایا و آدم هایی که به هیچ کاری ندارند را بررسی می کنیم، خانه نیست، قلعه است. دیوار های آن بالای ده متر است. بالای ۳ متر دیوار ساختن خلاف قانون است اما کسی کاری ندارد. من به دوستانی که اعتراض کردند ؛ گفتم خودتان را دست کم گرفتید. جریان عدالت و فریادها باعث ترک خوردن دیوار اَشرافیت شده و این خیلی مهم است.

 او با بیان خاطره ای ادامه داد: یک روز که در دفتر نماز جمعه بودم؛ یکی از سرمایه داران گفت که  هیچ کاری نمی توانی بکنی چون معیار، پول است و پول هم دست من است.

این امام جمعه تصریح کرد:  دیوار اشرافیت ترک خورده  و این دست آورد مهمی است.  امام جمعه ای که از امیدیه یا اهواز به اینجا می آیدیا از اینجا به گرگان می رود، یعنی یک فرهنگ شده است. این فرهنگ اگر جا بیافتد و قوی پیش برود یعنی اتفاق مهمی است. در همین صدا و سیما مگر اجازه بود که این حرف ها گفته شود؟ من یک بار در صد ا و سیما و در شبکه ۵ این صحبت ها را کردم، مستقیم گفتند تو دیگر صحبت نکن.

او با اشاره به رشد رسانه ها گفت:  مطبوعات و فضای مجازی وارد گود شده اند.  این فرهنگ  در  چهلم دوم انقلاب باعث شده  است تا این جریان دیگر نتواند رشد کند. مطالعه عدالت جز ذات و ماموریت های انقلاب اسلامی است، مگر ما می توانیم عدالت نداشته باشیم. اگر من آخوند در این مملکت از مبارزه با فساد حرف نزم چه کسی باید حرف بزند؟ این یک سوال جدی است.

حجت الاسلام لواسانی با بیان ایرادی که از او گرفته می شود خاطر نشان کرد: یکی از ایراداتی که از من گرفته و پاسخی که به آن می دهم، این است که می گویند شما بحث هایی که مطرح می کنید ایجاد نا امیدی در جامعه می کند.  من عرض می کنم  که  به چند دلیل این صحبت ها ایجاد امید می کند. دلیل اول آن است  که بدون هیچ شکی ریل گذاری نظام ما عدالت است و در آن شکی نیست.  ما اصلا فساد سیستماتیک در نظام نداریم و در درون همین نظام اتفاقاتی می افتد که ما باید این ها را جبران  و برخورد کنیم.

او افزود:  برداشت که من این است که بیان این موضوعات تسهیل در ورود قوه قضاییه تسهیل می کند و مسئولین می توانند وارد این مشکلات شود و مطالبات مردم را پیگیری کنند و امیدی در جامعه ایجاد می کند .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.