صادرات محصولات کشاورزی با مزیت های انحصاری ایران یکی از اهداف اصلی برای حفظ و توسعه بازارهای بین المللی و کسب درآمد ارزی است. خاویار یکی از این محصولات است که مشتریان پروپاقرصی در دنیا دارد. خاویار ایرانی لوکس‌ترین و گران‌ترین خاویار در بازار جهانی است که این محصول با قیمت حدود ۹۰۰ تا ۱۲۵۰ دلاری به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

طبق اعلام سازمان شیلات، سال گذشته طی سه ماهه نخست سال میزان صادرات و درآمدهای ارزی این محصول سه برابر شده و به رقمی معادل ۱۰ میلیون دلار رسید. قیمت هر کیلو خاویار در داخل کشور در حدود ۱۰ میلیون تومان و برای صادرات حدود ۶ میلیون تومان بود که با در نظر گرفتن جهش نرخ ارز امسال این درآمدها تغییرات چشمگیری داشته است.

پیش‌تر رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر نیز در اینباره گفته بود: ارزش هرکیلو صادرات خاویار برابر با ۳۲ بشکه نفت خام است.به گفته وی ارزش هر کیلو صادرات خاویار در سال ۹۵برابر با ۱۸۱۳ دلار بوده که با احتساب قیمت هر بشکه نفت بر اساس قانون بودجه  ۱۳۹۷(۵۸-۵۴) ارزش صادرات هرکیلو خاویار برابر با ۳۲ بشکه نفت خام است.

اسپوتنیک در گزارشی در این خصوص به نقل از نبی الله خون‌میرزائی رئیس سازمان شیلات کشور نوشت: هم بخش امور بین الملل سازمان شیلات و هم اداره کل امور بین الملل وزارت جهاد و کشاورزی و هم کمک هایی که از وزارت امور خارجه گرفته می شود؛ همگی بر هدف کمک به بخش خصوصی برای توسعه ی تجارت های خارجی یکپارچه شده، ما با کشور های حوزه خزر به ویژه روسیه پروتکل ها و جلسات مشترک پیرامون مسائل خزر داریم؛ صادرات فی ما بین و مبادلات تجاری خوبی با این کشور ها داریم.

ما در ایران می توانیم صفر تا صد مراحل تولید خاویار را به صورت کاملا بومی و توسط نیرو های قوی ایرانی انجام دهیم، این موضوع قابل تحریم نیست.

وی در ادامه افزود:  یکی از استان هایی که در تجارت ما با کشور های حوزه ی خزر بسیار موثر عمل کرده استان مازندران است که مرز های آبی بسیاری با کشور های حوزه ی خزر دارد؛ و از جهت ظرفیت های آبزی پروری و صید بسیار قوی ظاهر شده، البته که این ظرفیت ها تا شکوفایی کامل راه درازی در پیش دارد اما با این حال ما به این ظرفیت برای طولانی مدت بسیار دلبسته ایم.

این مقام دولتی اظهار کرد: این استان در پرورش ماهیان خاویاری هم بسیار قوی است و می توان با افزایش پایانه های صادراتی، ظرفیت صادرات این استان را به کشور های حوزه ی خزر به ویژه روسیه افزایش داد و می‌تواند یک پایانه صادراتی ملی برای تکیه تمام بخش خصوصی باشد.

رئیس سازمان شیلات ایران در رابطه با تاثیر تحریم ها بر صادرات و واردات و عملکرد شیلات اینگونه بیان کرد که: سرمایه اصلی کشور ما در این زمینه نیروی انسانی کارآزموده و متبحر است، ما در ایران می توانیم صفر تا صد مراحل تولید خاویار را به صورت کاملا بومی و توسط نیرو های قوی ایرانی انجام دهیم، این موضوع قابل تحریم نیست، تماما مربوط به فکر، خلاقیت، کارآزمودگی و تجربه ی انسانی ما است که تحریم‌ها به هیچ عنوان نمی تواند در آن اثر کند؛ اتفاقا در مواردی مثل شرایط تحریم نفت که ما مجبوریم اتکای کشور را به نفت کمتر بکنیم این نوع فعالیت ها که کاملا بومی و با نیروی انسانی ایرانی انجام می شوند می توانند ظرفیت های کشور را به خوبی شکوفا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.