۱۱۶ عضو این مجمع مستقر در استراسبورگ چهارشنبه در مقابل ۶۲ رای مخالف، به بازگشت اختیارات هیات روسیه رای مثبت دادند و تلاش‌های اوکراین برای متوقف کردن بازگشت روسیه ناکام ماند. اولین رای‌گیری دوشنبه شب به نفع بازگشت روسیه تمام شد.

حق رای هیات روسیه در هیات حقوق بشری اروپایی از سال ۲۰۱۴ پس از آنکه شبه جزیره کریمه را از خاک اوکراین به اراضی خود ملحق کرد، گرفته شد. بازگشت این حق رای اولین نشانه از کاهش تحریم‌های بین‌المللی است که علیه مسکو اعمال شده است.

هیات‌های اوکراین و گرجستان در جریان رای‌گیری چهارشنبه به نشانه اعتراض محل را ترک کردند و تعلیق مشارکت خود را در این جلسه مجمع اعلام کردند. اعضای هیات‌های اوکراین، گرجستان، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان و اسلواکی در بیانیه مشترکی هشدار دادند: این گام پیام بسیار اشتباهی به کشوری منتقل می‌کند که تخاصم مسلحانه را احیا کرد، افراد را مسموم می‌کند، حقوق بشر شهروندانش را رعایت نمی‌کند و نه تنها قصد ارتقا ندارد بلکه برای تضعیف دموکراسی‌های سراسر اروپا تلاش دارد.

واکنش مسکو به این تحولات اما بسیار مثبت بود. کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس علیا روسیه تاکید کرد: حقوق روسیه کاملا احیا شد. اکنون زمان بالا زدن آستین‌ها و کار کردن و مقابله با روس‌ هراس‌های اروپایی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.