روزنامه الاخبار روز چهارشنبه اسنادی را منتشر کرد که نقش آمریکا و عربستان در برنامه اردن و روسیه درباره برنامه هسته ای امان را افشا می کند.

اردن هیچ منبع نفتی در اختیار ندارد، اما منابع غنی اورانیوم اوره در اختیارش است. گزارش شده است اردن حدود ۳۵ هزار تن اورانیوم دارد که برای مصرف این کشور به مدت ۱۰۰ سال کافی خواهد بود. دولت اردن همچنین امیدوار است بتواند از این منابع در بخش تجاری هم استفاده کند.

روزنامه الاخبار گزارش داد که آمریکا در آخرین مراحل وارد مذاکرات اردن و روسیه در زمینه هسته ای بخصوص در بخش سرمایه گذاری در مخازن اورانیوم اردن شد و ریاض نیز از واشنگتن تبعیت و از نزاع میان واشنگتن و مسکو و نیز ضعف اقتصادی اردن و نیاز آن به این نوع سرمایه گذاری ها استفاده و این شرط را مطرح کرد که غنی سازی اورانیوم توسط اردن باید در مرزهای مشترک میان دو کشور در داخل خاک عربستان صورت گیرد.

این روزنامه گزارش داد که این اسناد سری درباره مذاکرات جاری میان اردن، آمریکا و عربستان درباره برنامه هسته ای امان مربوط به سال ۲۰۱۶یعنی پیش از امضای توافق میان اردن و عربستان برای همکاری در زمینه استخراج اورانیوم و انجام بررسی ها برای تاسیس آزمایشی دو راکتور هسته ای در داخل اردن است.یکی از توافقنامه‌ها ماه مارس گذشته با اعزام ۱۳ جوان سعودی به اردن با هدف آموزش نحوه استخراج اورانیوم به آن‌ها اجرایی شد.

روزنامه الاخبار امروز (چهارشنبه) دو سند محرمانه اردنی و یک سند محرمانه سعودی و همچنین اطلاعات به دست آمده از بیش از یک سند محرمانه سعودی را درباره روند توافق های ریاض با امان در زمینه برنامه هسته ای آن منتشر کرد.

در سندی که روزنامه الاخبار از منابع اردنی منتشر می کند به دیداری اشاره می شود که در آوریل سال ۲۰۱۶ «خالد طوقان» رئیس هیات انرژی اتمی اردن در دفترش با «توماس کانتریمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌المللی و منع گسترش سلاح‌های اتمی، «اسمیت مادوکس» عضو گروه وی و سفیر آمریکا در اردن داشته است و در آن خواسته اردن برای تبدیل شدن به قطب سوخت هسته‌ای در منطقه مطرح می شود که طرف آمریکایی بشدت با آن مخالفت می کند.

در این سند آمده است که کانتریمن به اردن اعلام کرده که از نظر کارشناسان آمریکایی ، امان باید توجه خود را به انرژی های تجدید پذیر از جمله انرژی خورشیدی متمرکز کند تا بتواند نیازهای داخلی خود را در کوتاه مدت و بلند مدت تامین کند و نه انرژی هسته ای .

در مقابل طوقان نیز گفته بود که توان هسته ای یکی از راهبردهای ملی اردن است و این کشور باید همه گزینه ها رابرای رفع احتیاجات خود در نظر بگیرد و کارشناسان آمریکایی در کمیته بین المللی برنامه هسته ای اردن این برنامه را بطور همه جانبه بررسی می کنند.

طبق این سند محرمانه، رئیس هیات انرژی هسته ای اردن به طرف آمریکایی اعلام می کند که اردن از حقوق خود در زمینه هسته ای و حقی که توافق منع گسترش سلاح های اتمی داده، دست نخواهد کشید چرا که این کشور قصد غنی سازی ندارد اما این مانع برنامه ریزی برای آن در آینده نمی شود و توافق ۱۲۳ که در امارات به امضا رسید از سوی کشورهایی منطقه از جمله عربستان و مصر نیز نقض می شود و این تنها اردن نیست که برای برنامه هسته ای برنامه ریزی می کند بنابراین اردن و آمریکا باید به توافقی در این زمینه دست یابند.

این مقام اردنی همچنین در این دیدار مطرح می کند که امان می خواهد به مرکز منطقه ای برای سوخت هسته ای در آینده تبدیل شود تا نیازهای کشورهای منطقه را که قصد ساخت تاسیسات هسته ای دارند، تامین کند.

اما در مقابل کانتریمن با تحقیر خواسته مسئول اردنی آنها را «مزخرف» می نامد که این توهین باعث می شود تا طوقان سخنان خود را خاتمه داده و از کانتریمن بخواهد تا دفتر وی را ترک کند.

الاخبار در سند دیگری افشا می کند که کانتریمن به طوقان درباره همکاری اردن با روسیه در زمینه برنامه هسته ای و مخالفت واشنگتن با آن اعلام می کند: غنی سازی هسته ای کمکی به اقتصاد اردن نمی کند و تکنولوژی روسیه با اردن سازگار نخواهد بود بخصوص که امان با بحران کمبود آب مواجه است بعلاوه آن به لحاظ سیاسی نیز همکاری ها در زمینه انرژی با مسکو با دشواری هایی همراه است بخصوص اگر رفتارهای روسیه را با کشورهایی مانند اوکراین در نظر گرفت. توافق ها با مسکو باشفافیت همراه نیست و کشورهایی مانند مجارستان را وارد مشکلاتی با اتحادیه اروپا کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.