اما استقبال از دوچرخه آنهم در خیابان‌های تهران شمالی ـ جنوبی تهران و... سبب شد که روز به روز از همان  تعداد اندک دوچرخه سواران کاسته شود و حالا مسئولان شهری تصمیم گرفتند به دلیل مشکلات دوچرخه سواران در پیمودن مسیرهای طولانی، از مدهای تکمیلی استفاده کنند به گونه‌ای که بنا به گفته مشاور فرهنگی معاونت حمل ونقل شهرداری تهران تمهیداتی اندیشیده شده که دوچرخه‌ها در برخی مسیرها، توسط اتوبوس و مترو جابجا شوند.

علی پیرحسین‌لو در گفت وگو با ایسنا، در مورد مترو سواری دوچرخه‌ها با بیان اینکه دوچرخه سواران به خصوص آماتورها همواره گلایه داشتند که نمی‌توانند در مسیرهای طولانی رکاب بزنند، گفت: همچنین برخی از دوچرخه سواران عنوان داشتند از آنجایی که ورودشان به بزرگراه‌ها و تونل های شهری مخاطره آمیز و ممنوع است، همواره نمی توانند برای رسیدن به مقصد دوچرخه سواری کنند، به همین علت تصمیم بر این شد که تعریف "سفر ترکیبی" مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به شرایط جغرافیایی شهر تهران، افزود: بیشترین کارکرد برای دوچرخه در شرایطی همچون تهران تکمیل مدهای دیگر حمل و نقلی است به این معنا که سفرها  می بایست ترکیبی باشد و مترو یا اتوبوس به کمک دوچرخه بیایند و این با توجه به شرایط تهران واقعی‌تر است و برای انجام سفرهای ترکیبی نیز، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

پیرحسین لو با بیان اینکه در شهریور ماه سال گذشته، پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به منظور نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری و استفاده از دوچرخه به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی در شهر،"طرح ترکیبی دوچرخه و مترو" را ارائه داد گفت:  بر اساس آن ورود دوچرخه به ایستگاه‌های مترو با درنظر گرفتن واگن مشخص، عملیاتی شد.

وی  با بیان اینکه براساس تمهیدات اتخاذه شده ورود  دوچرخه به مترو، در تمام روزهای هفته بلامانع است گفت: در شهر بزرگی مثل تهران با فواصل زیاد و چند کیلومتری برای پاسخگوی نیاز شهروندان و مسیرهای شیب دار، انتظار اینکه سفر طولانی توسط افراد زیاد با دوچرخه باشد واقعی نیست و هدف از ترویج  دوچرخه سواری و گسترش این مد حمل ونقلی در سفرها، این نیست که همه  سفرها با دوچرخه  انجام شود بلکه باید مدهای ترکیبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در روزهای هفته برای تردد بهتر مسافران می بایست از دوچرخه تاشو استفاده کنند ادامه داد: با این حال  دوچرخه‌های معمولی تنها در ایام تعطیلات رسمی و  ۱۳ روز اول فرودین ماه مجاز است.

مشاور فرهنگی معاونت حمل ونقل شهرداری تهران با بیان اینکه راکبان دوچرخه حتما باید در واگن‌های مخصوص که با آرم دوچرخه مشخص شده مستقر شوند گفت: سوار شدن بروی دوچرخه در کلیه ایستگاه‌ها و قطار های مترو ممنوع است و راکبان تنها می توانند دوچرخه خود را حمل کنند نه اینکه سوارش شوند و همچنین راکبان نمی‌توانند دوچرخه خود را درون ایستگاه رها کنند.

وی با بیان اینکه شرایط برای استفاده ترکیبی از  دوچرخه پیش می‌رود افزود: تسهیل شرایط سفرهای ترکیبی برای مترو و اتوبوس و دوچرخه از جمله ماموریت‌های شهرداری است به گونه‌ای که چندی پیش در شرکت واحد اتوبوسرانی ۱۲ رک حمل دوچرخه در خط ۴ و ۷ اتوبوسرانی  رونمایی شد تا الگوی سفر ترکیبی محقق شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.