هشتمین ‌اجلاس بین‌المللی امنیتی مسکو با حضور وزرای دفاع، روسای ستاد، فرماندهان عالی نظامی، دفاعی، امنیتی و مسئولان سازمان‌های بین‌المللی از ۸۰ کشور آغاز شد.

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس با قدردانی از اهتمام ‌ژنرال سرگئی شایگو وزیر ‌دفاع فدراسیون روسیه‌ در برگزاری این کنفرانس اظهار داشت: ‌این کنفرانس با درک موثر از شرایط حساس بین‌المللی، تمرکز خود را بر مهم‌ترین چالش امنیتی منطقه معطوف کرده و به همین دلیل انتظار می‌رود نتایج و دستاوردهای مثبتی برای امنیت بین‌الملل داشته باشد.

قدرت های غربی توانایی تغییر ادراک خو د در حوزه امنیت را ندارند

وی با بیان اینکه در سخنرانی‌ام در اجلاس هفتم‌ به موضوع انتقال قدرت جهانی از نیمکره غربی به نیمکره شرقی تاکید کردم، افزود: این تغییرات و جابه‌جایی قدرت، با مقاومت‌هایی از سوی قدرت‌های سنتی و به طور مشخص قدرت‌های غربی مواجه است و آنها توانایی تغییر ادراک خود از جمله ادراک امنیتی را ندارند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه چنانچه درک بازیگران از امنیت، یک درک صحیح و ناشی از واقع‌بینی و درک حقایق نباشد امید به صلح و امنیت در جهان واهی خواهد بود، تصریح کرد: ‌«امنیت مستکبرانه»، «امنیت خودخواهانه»، «امنیت منفعت‌طلبانه» و «امنیت تحمیلی به ملت‌ها» بخشی از ویژگی‌های درک امنیتی است که پس از جنگ دوم جهانی سعی کرده به تدریج خود را به نظم جهانی تحمیل کند.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه «تحریم و تهدید، تحمیل اراده، باج‌خواهی و اشغالگری، ظلم و بی‌عدالتی» محصول چنین درکی از امنیت است، تاکید کرد: ‌نژادپرستی، استبداد، افراط‌گرایی قومی و مذهبی و تروریسم از آثار و پیامدهای آن به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه با برخی روندهای جهانی، معتقدم تاریخ در حال تکرار است، ادامه ‌داد: غرب یک بار با پیامد مرگبار مماشات در مقابل نژادپرستی و خودخواهی و قربانی شدن میلیون‌ها شهروند اروپایی در جنگ دوم جهانی مواجه شد و اکنون شکل دیگری از نازیسم در ترامپیسم ظاهر شده است.

خلاء تصمیم گیری غرب در برابر امریکا مشوق گستاخی کارگزاران کاخ سفید شده است

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با هشدار نسبت به پیامدهای ترامپیسم تاکید کرد: همراهی و سکوت و قرار گرفتن در شرایط «بدون اقدام» و «خلاء تصمیم‌گیری»، به امید اینکه مرور زمان می‌تواند این مشکل را حل کند، ساده لوحی و خوش‌بینی است.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه این نحوه عمل نه تنها گزینه مناسبی در چنین شرایطی نیست بلکه مشوق خودخواهی‌ها و گستاخی بیش از پیش کارگزاران کاخ سفید است، تصریح کرد: تداوم این رویکرد‌ می‌تواند جهان را به نزاعی بدفرجام هدایت کند لذا وقت آن فرا رسیده از ظهور یک هیتلر دیگر در صحنه جهانی جلوگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به شرکت‌کنندگان در کنفرانس امنیتی مسکو داعش را یکی از محصولات ادراک منفعت‌طلبانه و تجاری‌سازی امنیت دانست و ‌اظهار داشت: با بسیج و فداکاری نیروهای مسلح، دولت و ملت سوریه و عراق و حمایت‌های بی‌دریغ ایران و روسیه، داعش سرزمین اشغالی خود را از دست داد.

افراط گرایان مدعی مسلمانی و نژادپرستی افراطی دو روی یک سکه هستند

وزیر دفاع  جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ‌تلاش‌های آمریکا برای مدیریت این صحنه و حفظ داعش در صحنه نبرد برای دو تا سه دهه‌ به نتیجه نرسید، گفت:‌ آنها مجبور شدند پایان داعش را اعلام کنند، اما بی‌عدالتی و استکبار و استبداد و اشغالگری پایان نیافته ‌و ‌عوامل‌ ظهور و بروز تفکرات افراطی و تروریسم همچنان فعالیت دارند.‌

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه در سخنرانی‌ام در اجلاس هفتم، ضمن بیان برخی مصادیق از ریشه‌های ناامنی در منطقه، تاکید کردم ‌‌که هنوز با نابودی این تفکر فاصله معناداری داریم، افزود:  بسیاری از عواملی که در ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی موثر بودند اکنون نیز در روند استقرار امنیت و بازسازی مانع ایجاد می‌کنند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با محکومیت ‌کشتار مردم بی‌گناه سریلانکا و ‌کشتار بی‌گناهان در مساجد نیوزیلند هشدار داد: افراط‌گرایان مدعی مسلمانی و نژادپرستی افراطی را که عامل چنین کشتارهایی هستند، دو روی یک سکه می‌دانم.

باور ملتها به اینکه حق تعیین سرنوشت خویش را دارند نویدبخش آینده ای روشن برای منطقه است

‌وی با اشاره به ‌آثار تغییرات جدی در منطقه غرب آسیا و سرنگونی رژیم دیکتاتوری وابسته در ایران و استقرار نظام مردم‌سالار دینی تصریح کرد: توقف روند توسعه‌طلبی‌های اشغالگران نژادپرست صهیونیست، افزایش آگاهی مردم منطقه به حقوق اساسی خود، آغاز روند استقلال‌خواهی و بازگشت به دین و باور ملت‌ها و شتاب گرفتن خروج استعمارگران از منطقه از تبعات این تغییرات بوده است.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه همه این تغییرات ‌نویدبخش آینده‌ای روشن و امیدوارکننده برای منطقه است، اضافه کرد: ‌‌ظلم و بی‌عدالتی در نظام بین‌الملل و حاکمیت برخی رژیم‌های استبدادی مورد حمایت قدرت‌های غربی به ویژه آمریکا در منطقه همچنان وجود دارد.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: هرچند آگاهی ملت‌ها و برافتادن نقاب تزویر و ریا از چهره استکباری رژیم آمریکا، امیدها را به پایان بی‌عدالتی افزایش داده، اما عملکرد محافظه‌کارانه بسیاری از دولت‌ها در مقابل اقدامات یکجانبه و ظالمانه ترامپ و حتی همراهی بخشی از آنها با وی نشان می‌دهد هنوز برای استقرار یک نظام مطلوب فاصله قابل توجهی وجود دارد.

‌ بازیگران مداخله‌گر ‌‌مانعی برای تحقق صلح و امنیت کامل در ‌سوریه و عراق هستند‌        

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اشغال سرزمین فلسطین و سرکوب مردم این کشور توسط صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: هنوز هسته‌های خاموش تکفیری در عراق یک تهدید برای امنیت این کشور است.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه در سوریه بازیگران مداخله‌گر خارجی همانند آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی مانعی برای تحقق صلح و امنیت کامل در این کشور هستند، گفت: ‌در حال حاضر ‌هر دو کشور عراق و سوریه نیاز به ‌بازسازی کامل دارند.

‌وی به دیگر ‌‌مصداق بی‌عدالتی در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: کشتار مردم مظلوم و بی‌گناه یمن همچنان به دست نیروهای اشغالگر ادامه دارد و در افغانستان همچنان واضاع ناآرام است و سوق دادن داعش به آن کشور، شرایط امنیتی ‌را پیچیده‌تر کرده است.

قدرت‌های منفعت‌طلب جنوب خلیج فارس ‌‌را به زرادخانه تسلیحاتی تبدیل کرده‌اند

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه منفعت‌طلبی برخی قدرت‌های غربی، منطقه خلیج فارس و مشخصا جنوب این منطقه را به زرادخانه تسلیحاتی تبدیل کرده است، تاکید کرد: با پایان حضور داعش در عراق و پاکسازی بخش عمده‌ای از سرزمین سوریه از تروریست‌ها، بازسازی این کشورها آغاز شده و دولت و ملت ایران در این مرحله نیز در کنار آنها خواهند بود.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد‌ مسائل و مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو قابل حل و فصل است، گفت: جمهوری اسلامی ایران ‌مبتنی بر اصل امنیت تعاملی و اصول سیاست خارجی خود بر توسعه مناسبات با تمام همسایگان تاکید می‌کند.

وی در همین زمینه تاکید کرد: ‌اگر چه تحریم‌های ظالمانه رژیم آمریکا و اقدامات تروریستی آن‌ها علیه اقتصادمان، آسیب‌های بزرگی را به زندگی عادی ملت ایران وارد کرد‌ که هیچ وقت از خاطر آنها نخواهد رفت ولی این شرایط نه تنها خدشه‌ای بر اراده آنها در پیگیری آرمان‌های مقدس‌شان وارد نمی‌کند‌‌ بلکه موجب افزایش انسجام داخلی با برافتادن نقاب تزویر از چهره رژیم آمریکا به ویژه در جریان سیل اخیر شده است.

لحظه‌ای از تامین امنیت ملت ایران ‌کوتاه نخواهیم آمد

امیر سرتیپ حاتمی خطاب به کشورهای یاوه‌گو علیه ملت ایران گفت: ‌به عنوان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم لحظه‌ای از تامین امنیت ملت ایران و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور به رغم یاوه‌گویی‌های رژیم آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی که کسب توانایی دفاع از خود توسط ملت ایران را بر نمی‌تابند، کوتاه نخواهیم آمد و به مسیر برحق خود در تقویت بنیه دفاعی در چارچوب دکترین بازدارندگی فعال ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه آمال غیر‌انسانی رژیم آمریکا در آسیب رساندن به منافع و رفاه ملت ایران با ادعای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را در شرایط دنیای کنونی غیر‌عملی می‌دانم، تاکید کرد: ‌رفاه ملت جزء منافع حیاتی ماست و برای تامین آن و مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا خود را مجاز به استفاده از همه ابزارهای مشروع از جمله ابزار دفاعی می‌دانم.‌

سپاه پاسداران پیشروترین سازمان در مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیاست

امیر سرتیپ حاتمی با ابراز ‌تاسف ‌از سکوت و همراهی برخی دولت‌ها و محافل بین‌المللی در مقابل هنجارشکنی‌ها و اعمال رژیم مسئولیت‌ناپذیر آمریکا علیه ملت ایران  اظهار داشت: به این کشورها و دولت‌ها هشدار می‌دهم که این سکوت و همراهی تنها گریبان مردم غرب آسیا را نخواهد گرفت بلکه می‌تواند جهان را با عواقب سنگینی همانند جنگ دوم جهانی مواجه کند ‌و پشیمانی پس از واقعه نیز سودی نخواهد داشت.

وی تهیه فهرستی خودسرانه از کشورها و نهادهای قانونی آنها و گروه‌های مخالف سیاست‌های استکباری به عنوان حامی تروریسم و تروریست توسط آمریکا که دولت‌های آزادیخواه و گروه‌های مبارز نیز در بین آنها قرار دارند، را اقدامی بی‌شرمانه و نژادپرستانه دانست و ادامه داد: برای وجدان بیدار بشری درک واقعیت اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیشروترین سازمان در مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیاست و جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی تروریسم، هرگز اراده پولادین‌اش برای حفظ استقلال و کمک به ملت‌های آزادیخواه سست نشده، آسان است و مخالفت آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین رژیم حامی تروریسم با آنها نیز قابل درک است.

سردمداران رژیم آمریکا ‌‌‌بدانند سپاه پاسداران قدرتمند است

وی خطاب به سردمداران رژیم آمریکا با بیان اینکه ‌بدانید سپاه پاسداران قدرتمند است، گفت: ‌زمان آن فرارسیده که نیروهای تروریست فرماندهی مرکزی آمریکا که دستشان به خون هزاران بی‌گناه در منطقه آلوده است، ‌منطقه را ترک کنند و چنانچه دست به اقدام نسنجیده‌ای بزنند با واکنش بسیار شدیدی مواجه خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ‌خواستگاه فکری تروریسم در منطقه رژیم سعودی است، تصریح کرد: این رژیم با حمایت از تروریست‌ها و اعزام تروریست به اقصی نقاط‌ جهان و کشتار مردم مظلوم یمن نامش در کنار حامیان آمریکایی‌شان در تاریخ ثبت خواهد شد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با توصیه به رژیم سعودی خاطرنشان کرد: لازم آنها در سیاست‌هایشان بازنگری کنند و به آغوش ‌جهان اسلام بازگردند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در پایان ضمن تشکر مجدد از ژنرال سرگئی شایگو و همکاران و برگزار‌کنندگان این کنفرانس مهم و موثر اظهار امیدواری کرد که این مسیر نتایج مورد انتظار در تحقق امنیت منطقه‌ای را به همراه داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.