خبرگزاری فرانسه گزارش داد، اولین راهپیمایی شبانه جلیقه زردها در شهر سن دیزیه که جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر دارد و با حضور ژروم رودریگز، یکی از شخصیت‌های این جریان، برگزار شد.

طبق اعلام خبرنگار خبرگزاری فرانسه، حدود هزاران نفر و به گفته پلیس حدود ۶۰۰ نفر از ساعت ۱۹ جمعه شب به وقت محلی در این تظاهرات با حضور ژروم رودریگز که به دلیل از دست دادن یکی از چشمانش در ژانویه گذشته در پاریس به نمادی برای خشونت‌های اعمال شده از سوی پلیس فرانسه علیه این معترضان تبدیل شده‌، شرکت کردند.

پلیس اعلام کرد که این تظاهرات در آرامش برگزار شده اگر چه در انتهای راهپیمایی برخی معترضان اقدام به پرتاب اشیا به سمت نیروهای پلیس کرده و پلیس اقدام با شلیک گاز اشک‌آور در قسمت‌هایی از تظاهرات کرد.

پلیس این شهر همچنین اظهار کرد که بالغ بر ۵۰۰ نفر به محدوده‌ای که برای راهپیمایی تعیین شده بود احترام گذاشتند ولی تعدادی دیگر قصد داشتند تا از آن محدوده خارج شوند و مامورین پلیس و یگان‌های مستقر را تحریک کنند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ماموران پلیس در مقابل شهرداری این شهر با گاز اشک‌آور گروهی از تظاهرکنندگان را متفرق کردند.

در این بین رسانه های فرانسوی اعلام کردند، پلیس این کشور در آستانه برگزاری دور جدید تظاهرات جلیقه زردها برای امروز(شنبه)، ورود معترضان جلیقه زرد را به میدان شانزلیزه شهر پاریس ممنوع کرده است. پلیس می‌گوید دلیل این تصمیم خسارت زدن معترضان به اماکن کسب و تجارت در اعتراضات هفته گذشته بوده است. دولت هشدار داده در مقابل هرگونه خشونت تازه‌ای از سوی معترضان به شدت واکنش نشان خواهد داد.

همزمان دولت فرانسه برای اولین بار سربازان خود را برای برقراری امنیت در پاریس و نیس در تدارک برای تظاهرات امروز اعزام کرده است.

در واکنش به آتش‌سوزی و غارت‌های هفته پیش در پاریس و در آستانه اعتراضات امروز، رییس پلیس پاریس تغییر کرده، مجازات برای گردهمایی‌های غیرقانونی تشدید شده و تظاهرات در محوطه اطراف شانزلیزه کاملا ممنوع اعلام شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.